• Stypendia dla rolników od absolwenta „Rolnika”. Firma Kalinowski wspiera młodych!

          • Młodzież z Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach została nagrodzona stypendiami ufundowanymi przez firmę Kalinowski Sp. z o.o. z Kaźmierza. Projekt powstały z inicjatywy absolwenta „Rolnika” – Wojciecha Kalinowskiego za cel stawia sobie wsparcie uczniów technikum, kształcących się w zawodzie rolnik

            Współpraca Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach z firmą Kalinowski, której założycielem oraz prezesem jest wychowanek „Rolnika”, coraz bardziej się zacieśnia i rozwija. Dowodem na to jest projekt stypendialny skierowany do uczniów technikum rolniczego w ramach, którego młodzież osiągająca najwyższe wyniki w nauce otrzymuje od firmy Kalinowski wsparcie finansowe w wysokości 250 zł miesięcznie.

            Stypendium obejmuje okres jednego semestru (5 miesięcy), a wyróżnionym nim mogą zostać uczniowie, którzy uzyskali średnią ocen minimum 4.0, przy czym pod uwagę szczególnie brane są oceny z przedmiotów zawodowych. Wsparcie przyznawane jest od drugiego semestru klasy II trójce najlepszych uczniów z poszczególnych klas technikum.

            W poniedziałek 25 marca prezes firmy Kalinowski - Wojciech Kalinowski wraz z dyrektorem Zespołu Szkół nr 2 - Arkadiuszem Majerem i starostą szamotulskim Beatą Hanyżak dokonali oficjalnego wręczenia stypendiów. W pierwszej edycji projektu nagrodzono nimi:
             

            • Zuzannę Nawrocką, Filipa Jaroszyka, Karola Cholewę (klasa II),
            • Sandrę Radomską, Magdalenę Walaszczyk, Michała Hancyka (klasa III), 
            • Mateusza Kalinowskiego, Michała Babiaka oraz Damiana Kinowskiego (klasa IV).
               

            Stypendyści otrzymali ponadto upominki od starosty Beaty Hanyżak i moc gratulacji.

            Podczas spotkania, w którym udział wzięła także młodzież z klas pierwszych, wielokrotnie podkreślano jak wiele korzyści może przynieść wytrwała nauka zawodu w szkole oraz doświadczenie zbierane w trakcie praktyk. Te odbywać się będą również w firmie Kalinowski, zatrudniającej zresztą sporo absolwentów „Rolnika”. Do poszerzania wiedzy oraz umiejętności zawodowych zachęcał sam prezes.

            - Życzę wam byście zarażali się tą pasją, jaką jest rolnictwo. Jestem wzruszony, że zawód, którego wyuczyłem się w tej szkole, mogę dalej kontynuować w naszej firmie. Jest to moja pasja i chciałbym was zachęcić do nauki, do tego, żebyście zawód ten wykonywali w przyszłości. Jest on bardzo ważny, gdyż żywi całą naszą planetę, niesie za sobą dużo innowacji i ciekawych rozwiązań, przez co na pewno nie jest nudny. Dlatego zachęcam was, byście uczyli się, a później być może spotkali się w naszej firmie i mogli to zawodowo przekładać na dalsze sukcesy – mówił do młodzieży Wojciech Kalinowski.

            Realizacja projektu stypendialnego nie byłaby możliwa, gdyby nie szerokie współdziałanie kaźmierskiej firmy ze szkołą. Zabierając głos dyrektor Arkadiusz Majer dziękował zarówno prezesowi Wojciechowi Kalinowskiemu oraz Justynie Rój-Zawal – dyrektor działu pasz w firmie Kalinowski, jak i swoim współpracownikom zaangażowanym w opracowanie projektu – wicedyrektor Ewie Peraj, wicedyrektorowi Łukaszowi Jancowi oraz Annie Kaczmarek – kierownik szkolenia zawodowego.

            Słowa wdzięczności skierował także w stronę Żaklin Koniecznej – przewodniczącej Rady Rodziców, która jako absolwentka „Rolnika” włączyła się w prace związane z przygotowaniem całego przedsięwzięcia. Serdeczne podziękowania odebrała też starosta Beata Hanyżak reprezentująca organ założycielski szkoły, na której pomoc i wsparcie „Rolnik” zawsze może liczyć.

            Warto zaznaczyć, że firma Kalinowski Sp. z o. o. powstała w 1999 roku w Kaźmierzu. Obecnie wspiera polskie rolnictwo w całym kraju, a jej działalność opiera się na czterech głównych działach. To pasze, fabryka nasienna z własnym, kwalifikowanym materiałem, nawozy i środki ochrony roślin. Firma prowadzi również własne gospodarstwo rolne i znana jest z innowacji – nie tylko w rozumieniu nowoczesnych technologii, ale i w samym podejściu do rolnictwa. Wszak to nieustannie się rozwija i zmienia.

            Stypendystom serdecznie gratulujemy! Mamy nadzieję, że staną się dobrym przykładem dla wszystkich uczniów technikum rolniczego. Wojciechowi Kalinowskiemu i całej firmie dziękujemy zaś za ważne wsparcie. To szalenie miłe, gdy absolwent wraca do szkoły, pragnąc pomagać i motywować młodzież.

             

        • Szkolna wycieczka do Londynu
          • SZKOLNA WYCIECZKA DO LONDYNU

          • Od 9 – 14 marca  uczniowie naszej szkoły  wzięli udział w wycieczce do  Londynu.

            Pierwszy nasz posiłek - słynne fish and chips -  oraz deszczowa pogoda  pozwoliły nam od samego początku doświadczyć prawdziwie angielskiego klimatu.

            Londyn to niewątpliwie raj dla miłośników historii i sztuki, dlatego  odwiedziliśmy, między innymi ,Muzeum Brytyjskie, Galerię Narodową, Muzeum Historii Naturalnej. Miasto to ma tak wiele do zaoferowania, że zobaczenie każdej atrakcji w zaledwie kilka dni jest niemożliwe, jednak podczas naszego pobytu udało nam się  sprawnie odhaczyć najważniejsze punkty na mapie stolicy Wielkiej Brytanii. Widzieliśmy parlament, opactwo Westminster i słynny zegar Big Ben. Panoramę Londynu podziwialiśmy ze słynnego London Eye, a w czasie rejsu po Tamizie dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek od angielskiego przewodnika.   Zwiedziliśmy China Town, Piccadilly Circus i Trafalgar Square – symboliczne miejsca angielskiej stolicy, Korzystaliśmy z metra  co pozwoliło nam poczuć się jak tubylcy w tym pięknym mieście. Niesamowite wrażenia pozwolił nam doświadczyć wieczorny spacer wzdłuż brzegu Tamizy. Wybraliśmy się również do malowniczego Brighton, przeszliśmy się po tamtejszym molo. Mieliśmy okazję zobaczyć słynne klify Seven Sisters - z oszałamiającym widokiem na kanał La Manche.                                                                                            

            Dzięki tym niezwykłym miejscom i niesamowitym ludziom, których codziennie spotykaliśmy- wyjazd ten zapamiętamy na długie lata.

        • Olimpiada Wiedzy o Mleku i Mleczarstwie
          • XLVI OLIMPIADA WIEDZY O MLEKU I MLECZARSTWIE

          • W dniach 13-15 marca , uczennice naszej szkoły: Zofia Jankowiak, Marta Kaczmarek, Gabriela Soloch i Weronika Tomczak (kształcące się w zawodzie Technik Technologii Żywności) wzięły udział w Centralnym Etapie XLVI Olimpiady Wiedzy o Mleku i Mleczarstwie odbywającym się w Kutnie. Miło mi poinformować, że w rywalizacji grupowej jako szkoła zajęliśmy IV miejsce w Polsce, w kwalifikacji indywidualnej tytuł Laureatki uzyskała Gabriela Soloch uzyskując tym samym indeks na Wydział Nauk o Żywności i Żywieniu. Wszystkie finalistki zaś uzyskały zwolnienie z egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, otrzymując automatycznie 100% zdawalności na zaświadczeniu zawodowym.Organizatorem Olimpiady jest KZSM Zw. Rew. W Warszawie. Patronat merytoryczny sprawuje Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Nauki o Żywności UWM Olsztyn. Patronem Honorowym jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ogromne gratulacje dla Finalistek i Laureatki.

            Joanna Zawieja

        • Szkoła wodorowa
          • SZKOŁA WODOROWA - EDYCJA 2024

          • Spotkanie drugie, w ramach inicjatywy SZKOŁA WODOROWA edycja 2024, odbyło się w dniu 1 marca 2024 r. w Poznaniu. Uczestnicy zobaczyli zajezdnię MPK przy ulicy Warszawskiej. Zapoznali się z jej funkcjonowaniem  oraz oglądali autobus, napędzany energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest czysta, a jej produktami ubocznymi są woda i ciepło.
            W taborze MPK znajduje się 25 takich pojazdów, które wyróżniają się bardzo niskim poziomem hałasu i wibracji.

            Po południu odbyło się spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim z Członkiem Zarządu Województwa Wielkopolskiego Panem Jackiem Bogusławskim. Rozstrzygnięto konkurs na najlepszą prezentację wizualną pt. „Z wodorem w przyszłość” ukazującą wykorzystanie wodoru w wymiarze lokalnym w następnych latach.

            Katarzyna Renn, Anna Kaczmarek

          • KONKURS! Zaprojektuj tabliczkę na drzwi biblioteki i zgarnij nagrody!

          • Jesteś kreatywny? Interesuje Cię projektowanie i grafika? Lubisz wyzwania i dobrą zabawę? Jeśli tak, nie zastanawiaj się dłużej i weź udział w najnowszej akcji biblioteki szkolnej. Wszak biblioteka to nie tylko książki! O co jednak konkretnie chodzi? Sprawdź szczegóły!

            Konkurs adresowany jest do młodzieży z Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach. Jego celem jest stworzenie projektu tabliczki na drzwi wejściowe do biblioteki szkolnej. Zasady są bardzo proste!

            • głównym elementem projektu powinien być napis "BIBLIOTEKA SZKOLNA",

            • projekt powinien być ciekawy, estetyczny, przykuwający uwagę; może wiązać się
              z czytelnictwem 
              i biblioteką,

            • projekt należy wykonać w dowolnym programie komputerowym i zapisać w formacie JPEG lub w innym formacie graficznym, umożliwiającym późniejszą edycję,

            • uczestnicy konkursu mogą skorzystać z darmowych aplikacji/platform internetowych
              np. Canva, Flourish lub funkcji tworzenia TYPO dostępnej na stronie internetowej biblioteki POLONA,

            • plik z projektem należy nadesłać e-mailem na adres bibliotekarolnika@gmail.com
              do 31 marca,

            • spośród nadesłanych prac wyłoniona zostanie jedna praca zwycięska, która ozdobi drzwi wejściowe
              do biblioteki,

            • nagrodą w konkursie jest bon do Empiku ufundowany przez Radę Rodziców oraz 2 bilety do kina "Halszka" w Szamotułach ufundowane przez Szamotulski Ośrodek Kultury.

        • Żołnierze Wyklęci
          • UPAMIĘTNILI ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH W SZAMOTUŁACH

          • 1 marca obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Jak co roku w Szamotułach pamięć o żołnierzach zbrojnego podziemia antykomunistycznego została uczczona przy Głazie Pamięci koło Bazyliki Mniejszej. W uroczystościach uczestniczyli przedstawiciele samorządowych władz powiatowych oraz członkowie szamotulskiego koła Wielkopolskiego Stowarzyszenia Pamięci Armii Krajowej.

            Po odśpiewaniu hymnu Przewodnicząca Komisji Oświaty Rady Powiatu Szamotulskiego Maria Przybylska podkreśliła wagę pamięci o bohaterach, których wspominamy co roku 1 marca. Następnie przedstawicielka koła WSPAK Julia Hermańska przybliżyła historię żołnierzy  niezłomnie walczących z komunistyczną władzą nadaną z Moskwy. Na zakończenie uroczystości pod Głazem Pamięci zostały złożone kwiaty i zapalone znicze przez panią Marię Przybylską i Helenę Eiben, wdowa po Żołnierzu Wyklętym, oraz członków koła WSPAK. Następnie delegacja wybrała się przed głaz z tablicą upamiętniającą Żołnierza Wyklętego rodem z Szamotuł gen. Mariana Orlika. Jego krótki życiorys przedstawiła wiceprezes koła Justyna Nazim. Również tutaj zostały złożone kwiaty i zapalone znicze. Na zakończenie uroczystości, dzięki uprzejmości Muzeum – Zamek Górków, młodzież miała okazję zwiedzić ekspozycję muzealną.

            Przy okazji Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych warto przypomnieć ich historię. Żołnierze ci postanowili pozostać w czynnej służbie wojskowej po likwidacji Armii Krajowej i zakończeniu okupacji niemieckiej. Podjęli walkę z narzuconym przez Sowietów rządem komunistycznym. Żołnierze Niezłomni w latach 1945-47 trwali w podziemiu licząc na zmianę sytuacji międzynarodowej, czego przykładem miał być wybuch kolejnej wojny lub wygrana opozycji w powojennych wyborach. Działalność podziemia niepodległościowego polegała na: samoobronie, ochronie ludności cywilnej przed bezprawnymi działaniami aparatu represji i władzy komunistycznej, rozbrajaniu posterunków MO, UB oraz więzień w celu uwolnienia członków podziemia czy przeprowadzaniu akcji dyscyplinujących, polegających na zastraszaniu lub likwidacji szczególnie szkodliwych funkcjonariuszy Urzędu Bezpieczeństwa. W konspirację niepodległościową było zaangażowanych, według różnych danych, od 120 do 180 tysięcy osób (dane Instytutu Pamięci Narodowej). Zbrojne podziemie to regularne oddziały wojskowe: umundurowane, uzbrojone, obowiązywała w nich dyscyplina wojskowa i rozkazy, nadawano stopnie wojskowe. Antykomunistyczne podziemie tworzyły duże organizacje ogólnopolskie jak: Delegatura Sił Zbrojnych na Kraj, Zrzeszenie Wolność i Niezawisłość, Narodowe Siły Zbrojne, Narodowe Zjednoczenie Wojskowe oraz duża liczba oddziałów lokalnych, niezwiązanych ze strukturami ogólnokrajowymi. Po zlikwidowaniu większości oddziałów konspiracji zbrojnej pozostało wiele zrzeszeń młodzieżowych. W latach 1945-56 zawiązało się około tysiąca tego typu organizacji, których liczebność szacuje się na 10-20 tysięcy osób. Zgodnie z ostatnim rozkazem komendanta AK Leopolda Okulickiego żołnierze niezłomni prowadzili walkę „w duchu pełnego odzyskania niepodległości i ochrony ludności przed zagładą”.

            A oto co ważnego powiedzieli Żołnierze Wyklęci:

            „Jeśli walczymy i ponosimy ofiary, to właśnie dlatego, że chcemy żyć, jako ludzie wolni, w wolnej ojczyźnie” (kapitan Zdzisław Broński pseud. Uskok)

            „Nic dla siebie, wszystko dla Ojczyzny” (podporucznik Anatol Radziwoniuk pseud. Olech)

            „Amnestia jest dla złodziei, myśmy są Wojsko Polskie” (major Hieronim Dekutowski pseud. Zapora)

            „Kochajcie swoją świętą wiarę i tradycję swojego Narodu. Wyrośnijcie na ludzi honoru” (rotmistrz Witold Pilecki)

            „Nie mogłem inaczej żyć!” (podpułkownik Łukasz Ciepliński pseud. Pług)

            „Powiedzcie mojej babci, że zachowałam się jak trzeba” (Danuta Siedzikówna „Inka”)

            Komuniści walczyli z podziemiem niepodległościowym wykorzystując dwa narzędzia: propagandę i terror czego przykładem tego był pokazowy proces rotmistrza Witolda Pileckiego. Największa liczba żołnierzy walczyła w konspiracji w latach 1944-47. W styczniu 1947 r. komuniści sfałszowali wybory i oficjalnie przejęli władzę. Wiosną 1947 r. władza ogłosiła „amnestię”, która nie dawała jednak możliwości powrotu do cywilnego życia, ale była pułapką służącą do aresztowania tych, którzy się ujawnili. Po amnestii w podziemiu pozostało około 1200-1800 żołnierzy. Ostatni Niezłomny Józef Franczak pseud. Lalek trwał w konspiracji do 1963 r. Według danych IPN w latach 1944-56 wskutek terroru komunistycznego w Polsce śmierć poniosło blisko 50 tysięcy osób. Od 8 do 25 tysięcy żołnierzy podziemia poległo w walce. Około 5 tysięcy osób zostało skazanych na karę śmierci z przyczyn politycznych (wykonano ponad 3 tysiące wyroków). Tysiące osób zamordowano bez sądu w więzieniach UB, wielu zmarło w komunistycznych zakładach karnych. Zamordowanych w walce lub skazanych na śmierć w pokazowych procesach grzebano w bezimiennych grobach. Często nawet rodziny nie były informowane o pochówku swoich bliskich.

            Podczas tegorocznych uroczystości wspomniana została również osoba gen. Mariana Orlika. Ten Żołnierz Wyklęty rodem z Szamotuł urodził się 9 maja 1916 r. Marian Orlik, podobnie jak wielu innych, został pozbawiony życia w tamtych latach w więzieniu na ul. Rakowieckiej w Warszawie. Nie miał pogrzebu i grobu a jego ciało wrzucono nocą do nieoznakowanego dołu na obrzeżu Cmentarza Powązkowskiego czyli tzw. Łączce. Było to swego rodzaju odebranie czci, skazanie na niepamięć – dodatkowa kara dla zabitych i przede wszystkim dla ich rodzin. Po maturze w szamotulskim Gimnazjum i Liceum im. ks. Piotra Skargi, ukończył szkołę podchorążych w Komorowie, brał udział w wojnie obronnej 1939 r. i dostał się do niewoli. Po uwolnieniu wrócił do Szamotuł i zaczął pracę jako nauczyciel w miejscowym gimnazjum. Wkrótce jednak, na początku maja 1945 r., został wcielony do Wojska Polskiego, w którym zaczął szybko awansować. W 1949 r. w wojsku rozpoczęły się czystki i Marian Orlik został oskarżony o udział w antypaństwowym spisku. Konsekwencją tego było przesunięcie go na stanowisko wykładowcy w Centrum Wyszkolenia Medycznego w Łodzi. Czuł się szykanowany, śledzony i złożył podanie o zwolnienie z wojska. Zanim jednak nadeszła decyzja ministra został aresztowany. Metody, którymi posługiwano się w Urzędzie Bezpieczeństwa były okrutne. Długotrwałe przesłuchiwania (20 godz. na dobę) lub konwejer (kilkudniowe nieprzerwane przesłuchania), połączone z biciem i wymyślnymi torturami powodowały, że więzień był w stanie podpisać wszystko, byle tylko skrócić mękę. Był szantażowany, złamany w śledztwie i w końcu przyznał się do rzekomej winy. 8 sierpnia 1952 r. Najwyższy Sąd Wojskowy skazał Mariana Orlika na karę śmierci. Jego rodzina złożyła prośbę do Prezydenta Bieruta o ułaskawienie, z której ówczesna głowa państwa nie skorzystała. 3 grudnia 1953 r. w więzieniu na Rakowieckiej wyrok został wykonany. Rodzina Mariana Orlika przez wiele lat nie wierzyła w tę śmierć. Po rehabilitacji skazanych, która nastąpiła w 1956 r., Orlikowie znów interweniowali u najwyższych władz. Uzyskane dokumenty wydały im się niewiarygodne, nieznane było też miejsce pochówku. Wszystko to sprawiało, że w rodzinnym domu nadal na Mariana czekano. Szczątki Mariana Orlika odnaleziono dopiero w czasie prac ekshumacyjnych prowadzonych w latach 2012-13. W 2014 r. potomkowie otrzymali w czasie uroczystości w Belwederze notę identyfikacyjną, a w 2015 r. odbyły się państwowe uroczystości pogrzebowe z ceremoniałem wojskowym. Trumna ze szczątkami Mariana Orlika, wraz z innymi 34, umieszczona została w mauzoleum na Powązkach. W styczniu 2016 r. Marian Orlik mianowany został pośmiertnie generałem. W setną rocznicę urodzin generała w rodzinnym mieście odsłonięto poświęcony mu kamień. Źródłem wiedzy na temat życia gen. Mariana Orlika było opracowanie Agnieszki Krygier – Łączkowskiej z portalu regionszamotulski.pl.

             

            Piotr Gotowy

             

            Opiekun szamotulskiego koła WSPAK

        • Lekcja biologii w palmiarni
          • LEKCJA BIOLOGII W PALMIARNI

          • Atmosferę pełną egzotyki w środku zimy zafundowała sobie klasa II technikum ochrony środowiska. Niecodzienną lekcję biologii przeprowadziła pani przewodnik, która w ciekawy i oryginalny sposób zorganizowała zajęcia w palmiarni.Poznawanie roślinności różnych stref  klimatycznych globu zostało urozmaicone kulinarnymi atrakcjami. Młodzież miała okazję spróbować cukru palmowego, nasion kakaowca, mączki z baobaba ,dowiedzieć się z jakich części roślin pozyskuje się popularne  przyprawy. Największa w Polsce palmiarnia ciągle zaskakuje zwiedzających. Uczestnicy lekcji mieli okazję zobaczyć uratowane z pożaru australijskie sagowce, okazałe paprocie drzewiaste, oraz pędy bambusa wybarwione w stylowe paski. Duże zainteresowanie wzbudzili także  mieszkający w palmiarni przedstawiciele fauny.

            Po biologicznym poranku uczniowie postanowili odwiedzić poznańskie Multikino i zanurzyć się w świat dziesiątej muzy.

            Renata Bednarczyk, Ewelina Otulakowska

        • Warsztaty teatralne
          • WOLONTARIUSZE NA KONFRONTACJACH MAŁYCH FORM TEATRALNYCH

          • W środę 7 lutego na terenie auli  Państwowej Szkoły Muzycznej w Szamotułach odbyły się VII Konfrontacje Małych Form Teatralnych Młodzieży TERAZ MY.  Spotkania służą integracji osób pełnosprawnych z niepełnosprawnymi oraz pozwalają na  ujawnienie   wielu talentów . Uczniowie naszej szkoły – z klasy III TAK/TR oraz  I G   miele okazję po raz kolejny uczestniczyć w tym przedsięwzięciu oraz pomóc w sprawnym  jego przebiegu. Wszystkim wolontariuszom serdecznie dziękuję za  zaangażowanie  .

             Arleta Danielewicz

        • Spotkanie szkoleniowe
          • DOMINATOR, KUGA, AVIRON I INNE

          • Te tajemniczo brzmiące nazwy to odmiany rzepaku  o  których  mieli okazję usłyszeć uczniowie klas III i IV Technikum Rolniczego. Dnia 7 lutego br. uczestniczyli oni w spotkaniu szkoleniowym, które prowadził  p. dyrektor  Sławomir Grzeszkowiak z firmy Napena. Tematyka  spotkania obejmowała technologię uprawy rzepaku z ukierunkowaniem na dobór odmian. Wskazano ich charakterystyczne cechy ze względu na kierunek uprawy, obsadę roślin, warunki glebowe, klimatyczne, odporność na choroby, szkodniki oraz tworzenie struktury plonu. Poruszono też aspekt ekonomiczny uprawy rzepaku. Prowadzący szkolenie wiązał swą ogromną wiedzę teoretyczną z praktyką. Ponadto uczniowie otrzymali materiały dydaktyczne związane z ochroną roślin uprawnych.

             Aleksandra Sadek

        • Praktyki zagraniczne
          • O STAŻACH ZAWODOWYCH W NIEMCZECH W ROLNIKU

          • Młodzież z różnych zakątków kraju wraz z opiekunami wzięła udział w seminarium podsumowującym program zagranicznych staży zawodowych w Niemczech, dedykowany uczniom polskich szkół rolniczych. Wydarzenie odbyło się w miniony wtorek 6 lutego w gościnnych progach Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach, którego uczniowie już od ponad 20 lat zdobywają doświadczenie zawodowe wyjeżdżając na staże do gospodarstw rolnych w Dolnej Saksonii.  

            Projekt realizowany jest przez Towarzystwo Umiejętności Rolniczych w Poznaniu oraz Ośrodek Szkoleniowy Deula w Nienburgu we współpracy z Wielkopolską Izbą Rolniczą w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021 - 2027, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

            Oprócz gospodarzy seminarium - dyrektora Arkadiusza Majera i wicedyrektor Ewy Peraj (pełniącej zarazem rolę koordynatorki staży w szamotulskim Rolniku), w spotkaniu wzięła udział Anna Majer reprezentująca Wielkopolską Izbę Rolniczą, a także Piotr Szymański i Piotr Pietrzak z poznańskiego Towarzystwa Umiejętności Rolniczych.

            Nie zabrakło też samych stażystów, jak i uczniów III i IV klas technikum z Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach, którzy w trakcie seminarium mogli dowiedzieć się, jak w istocie przebiega polsko-niemiecki projekt i jakie korzyści wiążą się ze zdobywania praktyki u zachodnich sąsiadów. Możliwość szlifowania języka niemieckiego to tylko jeden z plusów 3-miesięcznego pobytu w Dolnej Saksonii.

            Tegoroczni praktykanci z Rolnika - Kamila Kaczmarek, Ksawery Matuszewski i Bartosz Wieczorek z chęcią dzielili się swoimi doświadczeniami podkreślając, że wiedza oraz umiejętności nabyte podczas stażu okazały się niezwykle cenne, a rozłąka z domem i konieczność sprawdzenia się w nowych rolach nauczyły ich samodzielności i dodały pewności siebie. Zgodnie przyznawali, że była to dobra lekcja pełna merytoryki i ważnej praktyki zarazem. Wartością dodaną pobytu w Niemczech okazały się zaś nowe przyjaźnie, możliwość poznania niemieckiej kultury i tamtejszej obyczajowości, jak również piękna regionu Dolnej Saksonii.

            Kamila, Ksawery i Bartosz, podobnie jak inni stażyści z całej Polski, przez 3 miesiące (lipiec - wrzesień 2023) gościli u niemieckich rodzin, gdzie pracowali bezpośrednio przy produkcji rolnej. Wcześniej odbyli kilkudniowe szkolenie wprowadzające, które przeprowadzono w Niemieckim Ośrodku Szkoleniowym dla Techniki Rolniczej Deula w Nienburgu.

            W trakcie seminarium praktykanci odebrali certyfikaty potwierdzające odbycie stażu zawodowego oraz dyplomy jego ukończenia. Gdy młodzież niebawem wkraczać będzie na rynek pracy, staną się one atrakcyjnym dla pracodawców punktem w ich CV. Mówił o tym zresztą Piotr Pietrzak przekonując, iż na przestrzeni lat doświadczenie i wartości wyniesione ze staży zaprocentowało wysokimi stanowiskami w ośrodkach i firmach bezpośrednio lub pośrednio związanych z rolnictwem.

            Magda Prętka

        • Akcja Bollwerk
          • O AKCJI BOLLWERK W MUZEUM – ZAMEK GÓRKÓW

          • 8  lutego w sali koncertowej Muzeum – Zamek Górków w Szamotułach Marcin Podemski z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej Instytutu Pamięci Narodowej w Poznaniu wygłosił wykład o akcji Bollwerk, która miała miejsce w nocy z 20 na 21 lutego 1942 r. W spotkaniu zorganizowanym przez szamotulskie koło WSPAK wzięli udział członkowie i sympatycy stowarzyszenia z kilku szamotulskich szkół: Szkoły Podstawowej nr 1, Szkoły Podstawowej nr 2, Zespołu Szkół nr 2 i Zespołu Szkół nr 3.

             

            „Każdy z nas zdaję sobie sprawę, to był bardzo trudny czas dla większości Polaków. Ale byli wśród nich tacy nasi rodacy, którzy wykazali się ogromną odwagą i bohaterstwem. Pewnie na lekcjach języka polskiego czy historii słyszeliśmy o akcji pod Arsenałem w Warszawie odbicia Janka Bytnara Rudego, o udanym zamachu na Frantza Kutscherę, bezlitosnym dla Polaków dowódcy SS i Policji Dystryktu Warszawskiego Generalnego Gubernatorstwa. Niestety niewielu wie o akcji Bollwerk z lutego 1942 r. A była to największa tego typu akcja wojskowa przeciwko Niemcom w Wielkopolsce w czasie II wojny światowej. Mam nadzieję, że dzisiaj ta wiedza w Szamotułach o tym bohaterskim czynie AK-owców zdecydowanie się zwiększy.” – od tych słów rozpoczął opiekun szamotulskiego koła WSPAK – Piotr Gotowy.

             

            Następnie głos zabrał Marcin Podemski z poznańskiego oddziału IPN. Brawurowa akcja Bollwerk była najgłośniejszym atakiem konspiratorów na okupantów niemieckich w Warthegau, jak Niemcy nazywali Wielkopolskę. W nocy z 20 na 21 lutego 1942 r. kilkunastu żołnierzy Armii Krajowej pod dowództwem st. sierżanta Michała Garczyka „Kuby” podpalił niemieckie magazyny żywności, broni, umundurowania znajdujące się w porcie nad Wartą. Ta brawurowa akcja polegała na skonstruowaniu urządzenia, które doprowadziło do spalenia kilku magazynów. W wyniku tej akcji Niemcy ponieśli ogromne straty – spłonęło zaopatrzenie dla żołnierzy III Rzeszy na froncie wschodnim warte ok. 1,5 mln ówczesnych marek. Akcja Bollwerk przyczyniła się do znacznego opóźnienia z zaopatrzeniu wojsk niemieckich walczących w tym newralgicznym dla Niemców okresie II wojny światowej. Wydawało się, że dywersanci nie pozostawili po sobie śladu. Jednak śledztwo poznańskiego Gestapo doprowadziło do ujęcia niemal wszystkich sprawców tej akcji. Przez brutalne tortury i umieszczenie w niemieckich obozach koncentracyjnych wielu z nich straciło życie. Akcja Bollwerk była jedną z większych akcji prowadzonych w konspiracji. Mimo tego, że jest mniej znane od wielu mniejszych, które miały miejsce podczas wojny z lat 1939-1945.

            Poniżej link do nagrania z wykładu.

        • Szkolenia
          • SPOTKANIE SZKOLENIOWE Z PRZEDSTAWICIELAMI FIRM Z OTOCZENIA ROLNICTWA

          • Przełom roku 2023/2024 został zaplanowany m. in. na spotkania z przedstawicielami firm z otoczenia rolnictwa. Oferta została skierowana dla uczniów z klas III i IV Technikum Rolniczego. Ta grupa miała możliwość pozyskać informacje od pracowników Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Poznaniu, z siedzibą w Szamotułach i Obornikach. Pani Nina Bartol oraz pan Piotr Matusiak przedstawili zagadnienia dotyczące elementów rolnictwa precyzyjnego, wykorzystania dronów w praktyce rolniczej oraz aplikacji stosowanych w nowoczesnym rolnictwie. W bardzo ciekawy sposób przedstawiono zastosowanie w praktyce działania platformy doradczej e-Dwin. Zachęcono młodych ludzi aby korzystali z oferty tej platformy, która obejmuje: wirtualne gospodarstwo, dane agrometeorologiczne, raportowanie zagrożeń, śledzenie pochodzenia produktów. Uczniowie odbyli część praktyczną logując się na swoich telefonach komórkowych do platformy e-Dwin.

             

            Kolejne spotkanie odbyła ta sama grupa uczniów z przedstawicielem Firmy Napena panem Sławomirem Grześkowiakiem. Uczniom przedstawiono historię oraz zakres działania firmy, który obejmuje handel środkami ochrony roślin, nawozami mineralnymi, nawozami dolistnymi i biostymulatorami, materiałem siewnym oraz obrotem płodami rolnymi, materiałami do produkcji i hodowli zwierząt, paszami i koncentratami. Motto funkcjonowania firmy Napena brzmi z nami po sukces.
            W dalszej części spotkania została zaprezentowana w profesjonalny sposób technologia uprawy, oraz oferta nasienna kukurydzy. Uczniów zainteresowały nowe odmiany tej rośliny, tym bardziej, że kilku z nich posiada w strukturze zasiewów gospodarstwa zarówno kukurydzę uprawianą na ziarno, jak i na kiszonkę.

             

            Aleksandra Sadek

        • Drzwi otwarte na UP
          • DRZWI OTWARTE WYDZIAŁU NAUK O ŻYWNOŚCI I ŻYWIENIU UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO W POZNANIU

          • W miniony czwartek uczniowie kształcący się w zawodzie Technik Technologii Żywności oraz Technik Żywienia i Usług Gastronomicznych klas: 2GT, 5KTp i 2G, w ramach szkolenia praktycznego wybrali się na Drzwi Otwarte Wydziału Nauk o Żywności i Żywieniu Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Opiekunami młodzieży były: p. J. Zawieja, p. M. Rosada i p. B. Budzińska.

            Celem wyjazdu było  zapoznanie uczniów technikum, w tym tegorocznych  maturzystów z szeroką ofertą edukacyjną wydziału.

            Osoby zainteresowane podjęciem dalszej nauki w zawodzie miały możliwość  porozmawiania ze studentami oraz wykładowcami, wzięcia udziału w  ciekawych wykładach ,m.in: „ Jak sztuczna inteligencja interpretuje obrazy żywności?”, „ Rewolucja piwna” , czy  „Wyzwania dla produkcji żywności”.

            Poza wykładami uczelnia zaproponowała młodzieży udział w ćwiczeniach i warsztatach odbywających się w salach laboratoryjnych. Dotyczyły one np. pokazu chromatografii gazowej, analizy sensorycznej olejów tłoczonych na zimno, możliwości projektowania produktu żywnościowego w oparciu o grafikę wektorową, czy wydruku żywności metodą 3D.

            Poza ciekawymi ćwiczeniami, uczniowie mieli okazję skosztować żywności liofilizowanej, suszonych , samodzielnie hodowanych świerszczy, wyrobów zbożowych, napojów probiotycznych, lodów itp.

            Tegoroczni maturzyści mogli zdobyć informacje związane z rekrutacją na studia.

            Był to udany, ciekawy i wartościowy wyjazd.

            J.Zawieja

        • MX
          • JOYSTICK W ŁADOWACZACH CZOŁOWYCH - NAUKA I DOBRA ZABAWA

          • Joystick młodzieży kojarzy się głównie z grami komputerowymi, zdaniem miłośników wirtualnej rzeczywistości jest on niezastąpiony w przypadku symulatorów. Gwarantuje dobrą zabawę i całe mnóstwo wrażeń, wszystkim tym, którzy chcą wcielić się w rolę dowódcy statku podwodnego, pilota samolotu, maszynisty prowadzącego pociąg itp.

            Wykorzystanie joysticka daje też ogromne możliwości w zdobywaniu nowych umiejętności. Co z powodzeniem wykorzystywane jest na różnego typu szkoleniach. Firma MX, największy producent ładowaczy czołowych we Francji i drugi co do wielkości w Europie przeprowadził demonstracyjną lekcję w Zespole Szkół Nr 2 w Szamotułach dla uczniów I i VI klasy Technikum Rolniczego oraz II klasy Technikum Architektury Krajobrazu (nauczyciele prowadzący zajęcia: Anna Kaczmarek i Piotr Sołtysiak).

            Przedstawiciele firmy w Polsce Mateusz Nowak i Tomasz Macioszek po omówieniu oferty ładowaczy MX, zasad działania maszyn i krótkim teście wiedzy, zaprosili uczniów do pracy wirtualnym ładowaczem czołowym. Ćwiczenia wzbudziły wśród młodzieży ogromną ciekawość, zainteresowanie i wiele radości.

            Ładowacze firmy MX e-Pilot S System®, są wyposażone w nowatorską technologię sterowania ładowaczem: zapinanie i odpinanie narzędzi,  aktywację i dezaktywację amortyzacji. Urządzenie posiada też funkcję ciągłego działania trzeciej sekcji hydraulicznej umożliwiającą stałe zasilanie bez konieczności przytrzymywania przycisku. Nisko profilowany system poziomowania oraz belka poprzeczna zapewniają doskonałą widoczność w czasie pracy. W zależności od modelu ładowacza, dostępne są urządzenia o następujących parametrach: wysokość podnoszenia: od 1,92 do 4,60 m; udźwig - od 350 kg do 2 650 kg.

            Ładowacze wykorzystywane są do codziennej pracy w przechowalniach, chłodniach (warzywa, owoce) oraz w gospodarstwach rolnych do załadunku kiszonki czy obornika. Ułatwiają i usprawniają prace przeładunkowe.

            Urządzenia te niewątpliwie wyróżniają się wysoką wydajnością pracy i jej bezpieczeństwem. Ćwiczenia zorganizowane z ich udziałem, to dla młodzieży, krok w kierunku poznawania innowacyjnego rolnictwa. W przyszłości takie rolnictwo będzie podstawą funkcjonowania większości gospodarstw.

            Ewa Krysztofiak

        • Studniówka 2024
          • „CÓŻ TO BYŁA ZA STUDNIÓWKA…”

          • Takim sformułowaniem najczęściej uczestnicy podsumowywali tegoroczny bal studniówkowy. 26 stycznia w Domu Przyjęć Wichrowe Wzgórze w Grzebienisku uczniowie klas maturalnych naszej szkoły rozpoczęli odliczanie 100 dni do matury. Podczas części oficjalnej dyrektor Arkadiusz Majer życzył wszystkim wspaniałej zabawy do samego rana. Nie zabrakło przemówień Starosty Powiatu Szamotulskiego p. Beaty Hanyżak, przewodniczącej Rady Rodziców Zespołu Szkół nr 2 p. Żakliny Koniecznej oraz współpracującego z naszą szkołą p. Wojciecha Kalinowskiego z Kaźmierza. Były podziękowania i kwiaty dla dyrekcji, wychowawców i pozostałych nauczycieli, rodziców oraz zaproszonych gości. Następnie nasi maturzyści zatańczyli pięknego poloneza otwierającego bal. Chociaż przed większością uczniów klasy czwartej liceum i piątych techników jeszcze trzy miesiące ciężkiej pracy, ten wieczór był przeznaczony na beztroską zabawę w rytmach ulubionych utworów.

        • Dzień Młodego Rolnika
          • „DZIEŃ MŁODEGO ROLNIKA” NA TARGACH POZNAŃSKICH

          • W dniu 19 stycznia 2024 r. odbyła się „II Edycja Dnia Młodego Rolnika” organizowana przez Wielkopolską Izbę Rolniczą oraz Międzynarodowe Targi Poznańskie, na którą zostali zaproszeni nasi uczniowie z klas I, II, III i IV Technikum Rolniczego.

            Młodzież została powitana przez przedstawicieli wyżej wymienionych instytucji Prezesa WIR Pana Mieczysława Łuczaka oraz Prezesa MTP Pana Tomasza Kobierskiego.

            W panelu tematycznym przedstawiono zagadnienia takie jak „Megatrendy w rolnictwie: wyzwania środowiskowe, rolnictwo węglowe, polityka rolna, big data oraz „ Musthave dla młodych w branży agro”.

            Następne nowinki w sferze rolniczej , które zostały poruszone przez rozmówców to „Smartfarming, czyli jak przemysł i współczesna technika reagują na światowe wyzwania i trendy”. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się panel użytkowników i praktyków „ Pierwsze Polskie Forum Pojazdów Autonomicznych”.

            Po prelekcji został rozstrzygnięty konkurs dla uczestników spotkania pod tytułem „Ja i moje smart gospodarstwo”.

            Laureatem III miejsca został uczeń naszej szkoły Ksawery Matuszewski z klasy III Technikum Rolniczego. Składamy gratulacje i życzymy dalszych sukcesów w zakresie tworzenia filmów o tematyce rolniczej.

            W trakcie zwiedzania hal wystawowych, na których można było zobaczyć maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej młodzież miała możliwość zdobycia informacji dotyczących najnowszych innowacji i rozwiązań technicznych, oraz możliwości pozyskania środków finansowych na zakup sprzętu rolniczego.

             

            Katarzyna Zielewicz

            Aleksandra Sadek

            Arleta Danielewicz

            Zdzisław Kostrzyński

            Piotr Sołtysiak

        • Krew - dar życia
          • KREW - DAR ŻYCIA

          • W dniach 13 i 15 grudnia uczniowie klasy IV TŻ i UG oraz V TŻ i UG / TR odwiedzili w ramach lekcji biologii Stację Krwiodawstwa w szamotulskim szpitalu. Krew to tkanka, której nie można wyprodukować - jedynym sposobem na jej pozyskanie – to zdrowy dawca. Wartość krwi doceniamy najczęściej dopiero w obliczu tragedii naszych bliskich lub gdy sami jej potrzebujemy. Oddanie krwi jest  więc największym dowodem ludzkiej solidarności i miłości.

            Czy możesz zostać krwiodawcą?

            • TAK - jeżeli ukończyłeś 18 r. życia, a nie przekroczyłeś 65 r. życia.
            • TAK - jeżeli jesteś zdrowy, bo tylko wtedy oddana krew nie spowoduje uszczerbku na twoim zdrowiu i biorcy.
            • TAK - jeżeli taka jest twoja decyzja.

            Kiedy nie możesz zostać dawcą krwi?

            Bezwzględne przeciwwskazania do oddania krwi:

            • ciężkie choroby układu: krążenia, pokarmowego, nerwowego, oddechowego, moczowego
            •  zakażenie chorobami zakaźnymi (np. HIV, żółtaczka, kiła) 
            • zachowania seksualne o podwyższonym ryzyku zarażenia chorobami zakaźnymi
            • używanie środków psychoaktywnych
            • choroby krwi, łuszczyca, cukrzyca ,nowotwory złośliwe

            Czasowa niezdolność do oddania krwi:

            • zabiegi operacyjne, endoskopia, tatuaż, makijaż permanentny, przekłucie uszu i innej części ciała - uniemożliwiają oddawanie krwi na okres 6 miesięcy od momentu ich wykonania
            • pobyt w zakładzie karnym oraz 6 miesięcy po jego opuszczeniu
            • menstruacja i 3 dni po zakończeniu
            • przebyte infekcje, gorączka powyżej 38 st.C , przyjmowanie antybiotyków - dwa tygodnie od dnia ustąpienia objawów/zakończenia leczenia
            • okres ciąży i 6 miesięcy po porodzie lub zakończeniu ciąży
            • pobyt w krajach o szczególnej sytuacji epidemiologicznej

            Więcej informacji  znajdziesz na stronie  internetowej Regionalnego Centrum Krwiodawstwa w Poznaniu

             Arleta Danielewicz, Katarzyna Jakubowska

        • Skłodowska - Curie
          • KONKURS O MARII SKŁODOWSKIEJ - CURIE

          • W ostatnim miesiącu roku kalendarzowego uczniowie Zespołu Szkół nr 2  wzięli udział w szkolnym konkursie  ,,Życie i praca Maria Curie-Skłodowskiej”. Celem konkursu było upamiętnienie  rocznicy urodzin polskiej uczonej, przybliżenie jej postaci i osiągnięć, zachęcenie uczniów do samodzielnego pogłębiania wiedzy, rozbudzanie ich zainteresowań naukami ścisłymi  i  promowanie wartości patriotycznych.

            W celu przygotowania się do konkursu uczniowie klas pierwszych obejrzeli film biograficzny pt. „ Maria Skłodowska-Curie”  w reżyserii Marie Noelle oraz przygotowali prace plastyczne  (wraz z p. Eweliną Ładzińską- Kłaczkiewicz ) przedstawiające portret chemiczki wg współczesnej wizji młodzieży.

            Pozostałe klasy zaprezentowały plakaty przedstawiające główne osiągnięcia i wydarzenia z życia Skłodowskiej. Przygotowano również cytaty noblistki , które rozwieszono w szkole.
            Konkurs adresowany był do wszystkich uczniów naszej placówki. Wzięło w nim udział aż 60 uczestników. Pytania związane były z życiem prywatnym, pracą i osiągnięciami naukowymi noblistki.

            Wyniki konkursu:

            Pierwsze miejsce - Kamila Derak z klasy 2G

            Drugie miejsce –  Patryk Siekierski z klasy 2KR

            Trzecie miejsce – Mateusz Cygan z klasy 2O

             

            Gratulujemy Zwycięzcom i dziękujemy wszystkim uczestnikom.


            J.Zawieja

        • Obsługa gości
          • UROCZYSTOŚĆ 90-LECIA PTK-PTTK W SZAMOTUŁACH

          • W czwartek 14 grudnia uczniowie naszej szkoły mieli przyjemność współtworzyć uroczystość jubileuszu istnienia PTK-PTTK w Szamotułach. Ceremonia odbywała się w Zamku Górków w Szamotułach i przybyło na nią niemalże stu gości.

            Przygotowanie cateringu, zastawy stołowej i obsługa gości była dla uczniów nie lada wyzwaniem, które podjęli z wielkim zaangażowaniem, spisując się na medal.

            Za przygotowanie okolicznościowych kanapek odpowiedzialni byli uczniowie klasy 2GT pod przewodnictwem p. Beaty Budzińskiej. Wyśmienite dania garmażeryjne przygotowała pani Karolina Gromadzińska. Za zastawę i oprawę stołów w Sali Rycerskiej odpowiadała również klasa 2GT wraz z paniami M.Rosadą i J.Przygocką. Przepiękne dekoracje roślinne przygotował p. Bartosz Korpik.

            Za obsługę gości podczas trwania uroczystości odpowiadali uczniowie klasy 3GO oraz 1Ga wraz z opiekunami p. J.Przygocką i p. J.Zawieją.

            Nad całością organizacji czuwała p. Anna Kaczmarek.

            Impreza jubileuszowa przebiegła w niezwykle miłej atmosferze. Cieszymy się, że mogliśmy ją współtworzyć.

             

            J. Zawieja

    • Kontakty

      • Zespół Szkół nr 2 im. Stanisława Staszica w Szamotułach, ul. Szczuczyńska 3
      • tel. (+48) 61-29-21-559
      • ul. Szczuczyńska 3 64-500 Szamotuły Poland
      • Dyrektor: Arkadiusz Majer
      • Wicedyrektorzy: Ewa Peraj, Łukasz Janc
      • Kierownik szkolenia praktycznego: Anna Kaczmarek
      • NIP: 787-10-30-195
      • REGON: 000100078
      • Kontakt z administratorem strony: piotr.gotowy@poczta.onet.pl piotr.gotowy@zsnr2-szamotuly.pl
    • Logowanie