• AKCJA CHARYTATYWNA "SERCE DLA LWOWA"
          • AKCJA CHARYTATYWNA "SERCE DLA LWOWA"

          •  

                 Wzorem ubiegłego roku w odpowiedzi na apel Towarzystwa Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich  nasza  szkoła przystąpiła do akcji charytatywnej „ Serce dla Lwowa”. Celem  akcji była  zbiórka żywności dla  polskich rodzin mieszkających w Lwowie i jej okolicach. Zaangażowała się w nią cała  społeczność Zespołu Szkół nr 2 – zarówno uczniowie jak i grono pedagogiczne.  W piątek 22 listopada dzięki uprzejmości dyrektora Muzeum Zamku Górków żywność przewieziono do siedziby Towarzystwa Miłośników Lwowa w Poznaniu. Na początku grudnia paczkami żywnościowymi obdarowane zostaną polskie rodziny. Serdeczne podziękowania dla wszystkich  zaangażowanych w zbiórkę.

        • KAMPANIA "BIAŁA WSTĄŻKA"
          • KAMPANIA "BIAŁA WSTĄŻKA"

          •      25 listopada nasza szkoła przyłączyła  się do największej kampanii na świecie  " Biała Wstążka" mającej na celu zatrzymanie przemocy wobec kobiet. W ramach tej akcji w klasach przeprowadzono krótkie spotkania informacyjne dotyczące pomysłodawców oraz przesłania kampanii. Dziewczynki przypięły swoim kolegom biała wstążeczkę będącą symbolem sprzeciwu wobec przemocy stosowanej przez mężczyzn wobec kobiet, a także osobistym zobowiązaniem do braku akceptacji i milczenia na temat wszelakiej przemocy.

                                                                                                                                                      Grażyna Hadyniak

        • ŻEGNAJ SALWA!
          • ŻEGNAJ SALWA!

          •   W piątek rozstaliśmy się z naszą koleżanką Salwą, która spędziła z nami trzy miesiące. Nasza rówieśniczka, pochodząca z Indonezji, była u nas w ramach programu Fundacji AFS. To międzynarodowa organizacja umożliwiająca ludziom z całego świata poznawać kulturę wybranego kraju, mieszkając w  rodzinie wolontariuszy.  Celem pobytu Salwy była nauka języka polskiego, poznanie kultury i zawarcie znajomości z rówieśnikami. Rozmawialiśmy z nią w języku angielskim, ale też pomagaliśmy jej w nauce języka polskiego.  Jej obecność w naszej klasie była ciekawym doświadczeniem; dzięki niej mogliśmy posłuchać języka indonezyjskiego i opowieści o egzotycznej dla nas kulturze. Najbardziej zachwyciły nas fotografie ukazujące krajobrazy licznych wysp, z których składa się Indonezja.

            Mamy nadzieję, że ta znajomość będzie miała ciąg dalszy,  mimo dzielących nas tysięcy kilometrów !

             

              Gabrysia, Agata i Roksana

              klasa 1 HBg

        • ŻYWA BIBLIOTEKA, CZYLI KOLEJNA ODSŁONA TYGODNIA EDUKACJI GLOBALNEJ
          • ŻYWA BIBLIOTEKA, CZYLI KOLEJNA ODSŁONA TYGODNIA EDUKACJI GLOBALNEJ

          • W Tygodniu Edukacji Globalnej (w czwartek 21 listopada) zaprosiliśmy również młodzież do skorzystania z oferty - przygotowanej wspólnie ze Stowarzyszeniem „Jeden Świat” - Żywej Biblioteki.  Celem innowacyjnego przedsięwzięcia było stworzenie dla młodych ludzi niezwykłej przestrzeni dialogu i porozumienia, zdobywania wiedzy, przeciwdziałania uprzedzeniom i stereotypizacji, kształtowania postaw otwartości i akceptacji wobec inności. W Żywe Książki wcielili się różnej narodowości (szwajcarskiej, armeńskiej, tureckiej, kosowskiej, kurdyjskiej oraz polskiej) wolontariusze działający we wspomnianym  stowarzyszeniu, reprezentanci rozmaitych krajów, kultur, wyznań, dziedzin aktywności i zainteresowań. Osoba chcąca „wypożyczyć” Książkę - jak na czytelniczkę i czytelnika przystało - miała swoją kartę biblioteczną i wgląd do specjalnego katalogu z dostępnymi  „tytułami”. Jako miłośniczki i miłośnicy czytania odbyliśmy z Żywymi Książkami wiele ciekawych rozmów (w większości w -  nieobcym nam - języku angielskim), mierząc się z różnymi tematami.  Pytaliśmy o pochodzenie Żywych Książek, o to, dlaczego wybrały właśnie Polskę na cel swojej dalekiej podróży, jak się tu czują, czym Polacy je zachwycili i o to, czym rozczarowali.

            W jedną z Żywych Książek wcieliła się nasza nowa szkolna koleżanka - Salwa Iskandar, która trzy miesiące temu przybyła do Szamotuł prosto z Indonezji. Ciekawa świata nastolatka bierze udział w jednym z programów międzynarodowej organizacji AFS Intercultural Programs, działającej na rzecz edukacji międzykulturowej i budowania świata opartego na sprawiedliwości i pokoju. Salwa, która od początku swojego pobytu intensywnie uczy się języka polskiego i poznaje polską kulturę oraz nasze tradycje, w roli Żywej Książki opowiadała rówieśnikom o życiu w rodzinnym kraju i różnicach kulturowych, z którymi się mierzy, mieszkając w Polsce.

            Żywa Biblioteka okazała się sukcesem. Uczennice i uczniowie, szukając odpowiedzi na nurtujące pytania, bardzo chętnie korzystali z jej „zbiorów”.  Kiedy zaś Biblioteka zamknęła już swoje podwoje, młodzież zgodnie podkreślała, że rozmówcy urzekli ją otwartością i entuzjazmem, który udzielił się wszystkim - bez wyjątku. I o to chodziło. 

            Anna Kustoń

            Klaudia Tomaszak-Ślipka

            Joanna Vowie

        • DRZEWA POKOJU I RADOŚCI
          • DRZEWA POKOJU I RADOŚCI

          •   Świadomi istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca na całym świecie od lat stawiamy czoło wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości, takim jak wychowywanie dla pokoju, edukacja o prawach człowieka, antydyskryminacyjne kształcenie międzykulturowe czy działania proekologiczne. W myśl idei stworzonej przez (działające przy Radzie Europy) Centrum Północ-Południe staramy się mieć oczy i umysły otwarte na zmieniającą się rzeczywistość i dostrzegać potrzebę tworzenia świata, w którym będzie więcej ludzkiej życzliwości, więcej troski - o siebie nawzajem i o środowisko naturalne, więcej dobra - w każdej jego możliwej postaci.

              Za nami wyjątkowy czas intensywnych działań. Od września wspólnie z poznańskim Stowarzyszeniem „Jeden Świat” realizujemy ogólnoszkolny projekt „Świat się zmienia – a my z nim!” (współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP). W ramach projektu, a także 21. edycji europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej (odbywającego się corocznie w trzecim tygodniu listopada) podjęliśmy kolejne starania dla wspólnego dobra.

             Dostrzegając wartość środowiska naturalnego jako podstawowego systemu podtrzymującego nasze życie na ziemi, kolejny raz postanowiliśmy o ów system zadbać. Jesteśmy przekonani, że nawet niewielka zmiana w obszarze dbałości o przyrodę przekłada się na jakość naszego życia. Uskrzydleni efektami pracy przy urokliwych Rabatach dla Klimatu, skorzystaliśmy z szansy, jaką - tworząc sprzyjające warunki atmosferyczne - dała nam natura i we wtorek 19 listopada, posadziliśmy na terenie szkoły Drzewa Pokoju i Radości. Pracą uczennic oraz uczniów kierował, uczący w technikum architektury krajobrazu, pan Zdzisław Kostrzyński. W efekcie parkowy krajobraz ozdobiły wyjątkowe brzozy.

             Brzoza (łac. Betula) jest drzewem o niewielkich wymaganiach środowiskowych, rosnącym na niemal każdym podłożu i odpornym zarówno na niskie, jak i wysokie temperatury. Jednocześnie to jeden z najbardziej światłolubnych gatunków  spośród drzew liściastych. Co istotne, rośnie szybko, dając cień i tworząc przyjazną człowiekowi atmosferę spokoju. Ze względu na swoją niezwykłą urodę jest pięknym elementem krajobrazu. Ponadto - w co wierzyli już dawni Słowianie - brzozy mają magiczne właściwości zaklinania rzeczywistości. Nasi przodkowie kojarzyli je z płodnością, urodzajem, bezpieczeństwem oraz szczęściem. Wiara w cudowne właściwości brzozy zachowała się w zwyczajach związanych ze świętem Bożego Ciała. Także współcześnie wierni zanoszą (zerwane z ołtarzy) brzozowe gałązki do swoich domów, by zapewnić sobie i najbliższym dobrobyt i uchronić wszystkich od złego. Dlatego też drzewa te na stałe wpisały się w ojczysty krajobraz. Pejzaże brzozowe znajdziemy na płótnach polskich malarzy i kartach rodzimej literatury.

             Brzoza, stanowiąca dziś jedno z najbardziej rozpoznawalnych drzew rodzimych, to również roślina o licznych właściwościach leczniczych. Sok z brzozy to w medycynie naturalnej znany od dawna środek o działaniu wzmacniającym odporność, przeciwbólowym i wspomagającym leczenie wielu schorzeń, między innymi układu moczowego oraz krwionośnego. Mówiąc o niezwykłych właściwościach brzóz, warto przywołać pojęcie sylwoterapii, znanej również pod nazwą drzewoterapii.  To rodzaj terapii w medycynie alternatywnej, polegającej na dobroczynnym wpływie drzew i krzewów na ludzkie samopoczucie oraz zdrowie poprzez pobudzanie organizmu do samoleczenia. Brzoza to drzewo będące filarem nowoczesnej sylwoterapii, które działa na człowieka relaksująco i jednocześnie energetyzująco. Społeczność naszej szkoły zyskała więc znacznie więcej niż upiększenie szkolnego parku.  

            Anna Kaczmarek

            Bartosz Korpik

            Zdzisław Kostrzyński

            Anna Kustoń

              Klaudia Tomaszak-Ślipka 

            Joanna Vowie

        • NIEZWYKŁE DZIAŁANIA NIEZWYKŁYCH LUDZI
          • NIEZWYKŁE DZIAŁANIA NIEZWYKŁYCH LUDZI

          • 17 listopada semestr IIIC LO dla dorosłych spędził w Nowym Ogrodzie Zoologicznym w Poznaniu. Przemierzając 120 hektarowy kompleks leśny w którym usytuowany jest zwierzyniec młodzież miała okazję doświadczyć efektów pracy ludzi, którzy  swoim podopiecznym poświęcają  pełną pasji pracę. Wizja przyjaznego zwierzętom obiektu jest tutaj realizowana od wielu lat. Marzeniem jest stworzenie azylu nie tylko dla niedźwiedzi. Dzięki spektakularnej akcji  ratowania skrzywdzonych przez człowieka tygrysów o poznańskiej placówce usłyszał cały świat. Podczas  rozmowy z pracownikami ogrodu uczestnicy wycieczki dowiedzieli się o katastrofalnej sytuacji populacji tego największego z kotów. W środowisku naturalnym tygrysy nie mają wrogów, największe zagrożenie stanowi dla nich człowiek. Przejęte z granicy osobniki są wnikliwie badane, obserwowane i leczone. Niestety nie mogą pozostać w Poznaniu, są przygotowywane do podróży do azylu w Hiszpanii. Jest to proces powolny i kosztowny ponieważ kondycja szczególnie trzech z nich jest bardzo zła. Przy okazji wszyscy dowiedzieli się o dużym odzewie społecznym - zgromadzono już 1700000  złotych, losem zestresowanych i chorych zwierząt interesują się ludzie z całej Polski. Licealiści usłyszeli także jak wygląda codzienna praca z drapieżnikami. Okazuje się, że są łasuchami,Mktóre za odpowiedni przysmak pokonują lęk przed zastrzykami ale korekta pazurów wymaga już uśpienia.

            Po ciekawej prelekcji młodzież odwiedziła pozostałych mieszkańców ogrodu zoologicznego.

            Renata Bednarczyk

        • MŁODZI MIŁOŚNICY EKONOMII PO RAZ KOLEJNY NA UNIWERSYTECIE PRZYRODNICZYM
          • MŁODZI MIŁOŚNICY EKONOMII PO RAZ KOLEJNY NA UNIWERSYTECIE PRZYRODNICZYM

          • Już po raz drugi uczennice naszego liceum i technikum uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych „Ekonomia dla Młodych Przyrodników” realizowanych przez Wydział Ekonomiczno – Społeczny Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Podczas drugiego zjazdu uczestniczki projektu miały okazję wziąć udział w trzech wykładach i trzech zajęciach o charakterze warsztatowym. Pierwszy wykład p.t. „Więcej niż miód, czyli dlaczego powinniśmy dbać o pszczoły” został wygłoszony przez mgr Krzysztofa Różańskiego. Ciekawej analizy wyżywieniowej i środowiskowej światowego rolnictwa ostatnich 50 lat mieli okazję wysłuchać uczestnicy wykładu dr hab. Arkadiusza Sadowskiego. Na koniec tematyki wykładowej dr Aldona Standar przedstawiła informację na temat konkurowania między sobą regionów.

            Niezwykle ciekawa okazała się część warsztatowa, która zaczęła się od konsumenckiego testu produktów na przykładzie bardzo smacznej czekolady. Podczas drugich zajęć o podobnym charakterze uczniowie mieli okazję dowiedzieć się o wpływie emocji na nasze wybory konsumenckie. Na zakończenie nasze uczestniczki rozegrały bardzo ciekawy pojedynek w temacie konkurowania między sobą regionów.  

            Piotr Gotowy

        • SZKOLENIE KRUS W KLASACH TECHNIKUM ROLNICZEGO
          • SZKOLENIE KRUS W KLASACH TECHNIKUM ROLNICZEGO

          • Uczniowie klas pierwszych Technikum Rolniczego wzięli udział w szkoleniu „Pracuj bezpiecznie” prowadzonym przez panią Małgorzatę Hojan-Tryszczyńską , przedstawicielkę Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Szamotułach.

            W szkoleniu poruszono temat wypadków przy pracy w rolnictwie. Uczniowie obejrzeli film instruktażowy, który spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. Przedstawiał on bezpieczne postępowanie w czasie zajęć gospodarskich.

            Po zakończeniu prelekcji młodzież wzięła udział w konkursie, który tematycznie łączył się z zagadnieniami bezpieczeństwa w rolnictwie. Najlepszą wiedzą wykazali się: Paweł Strzelecki, Bartosz Rosada, Patryk Hołderny. Zwycięzcy otrzymali nagrody ufundowane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Szamotułach. 

            Ewa Peraj

        • EDUKACJA PRAWNA MŁODZIEŻY
          • EDUKACJA PRAWNA MŁODZIEŻY

          • W Zespole Szkół nr 2 w Szamotułach realizowany jest projekt Edukacja Prawna Młodzieży, którego koordynatorem jest sędzia Sądu Rejonowego w Szamotułach pan Kajetan Kosterkiewicz. W programie projektu przewidziane są spotkania pracowników sądu z uczniami naszej szkoły. W ramach zajęć omawiane są zagadnienia najbardziej interesujące uczniów i przez nich wybrane.

            Podczas pierwszego spotkania sędzia pan Kajetan Kosterkiewicz wyczerpująco omówił naruszenie dóbr osobistych w internecie, w tym cywilne i karne aspekty hejtu  w oparciu o realne sprawy roztrzygane w sądzie:  zamieszczenie w internecie cudzego wizerunku, znieważenie innej osoby, przesłanie zdobytych zdjęć i filmów zawierających wizerunek innej osoby.

            Tematem drugiego spotkania było nabywanie nieruchomości na rynku pierwotnym i wtórnym wraz z kontrolą księgi wieczystej nieruchomości. Wykład prowadzili referendarze Sądu Rejonowego w Szamotułach pani Karolina Chałupka i pan Tomasz Ćwirlej. Uczniowie byli bardzo zainteresowani omawianymi zagadnieniami.

             

             Ewa Peraj

        • INAUGURACJA KOLEJNEGO ROKU AKADEMICKIEGO UNIWERSYTETU MŁODEGO PRZYRODNIKA
          • INAUGURACJA KOLEJNEGO ROKU AKADEMICKIEGO UNIWERSYTETU MŁODEGO PRZYRODNIKA

          •           We wtorek 12 listopada uczniowie klas I HBp i I KTp ( w sumie 49 osób) rozpoczęli swoją przygodę z nauką w ramach Uniwersytetu Młodego Przyrodnika. Podobnie jak w roku ubiegłym nasza szkoła przystąpiła do projektu prowadzonego przez Wydział Inżynierii Środowiska i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. To przedsięwzięcie jest finansowane z funduszy UE.

                      Jeden raz w miesiącu ( począwszy od listopada) pod szkołę podjeżdża autobus (opłacany z funduszy projektu) i zawozi nas do Poznania na ulicę Piątkowską, gdzie ma swoją siedzibę tenże Wydział. Tam czekają wykładowcy i pracownicy naukowi, którzy przygotowują dla nas ciekawe ćwiczenia i warsztaty. Zajęcia odbywają się w 4 grupach rotacyjnie w blokach po 2 godziny. W połowie czasu naszego pobytu na uczelni jest dłuższa przerwa przeznaczona na posiłek.

                      Tematyka zajęć jest bardzo różnorodna. Pierwszy zjazd rozpoczęła uroczysta inauguracja UMP. Po powitaniu i przedstawieniu zasad uczestnictwa w zajęciach ,,studenci" otrzymali indeksy i segregatory w których będą gromadzili materiały otrzymywane na poszczególnych zajęciach. Następnie po dokonaniu podziału na grupy każda z nich udała się wraz z wykładowcą i opiekunem do sal na pierwsze ćwiczenia. Obejmowały one następującą problematykę:

            -  Cena drzewa

            -  Świat okiem satelity

            - Rozpoznawanie indywidualnych zdolności i możliwości w poszukiwaniu wiedzy i przetwarzaniu informacji.

                      Cieszymy się, nasza młodzież bierze udział w tym projekcie. Między innymi jest to efektem współpracy między szkołą a uczelnią trwającej od kilku lat. Z niecierpliwością czekamy na kolejny zjazd, który odbędzie się 4 grudnia. 

             

            Ewa Kobylińska, Joanna Zawieja, Renata Bednarczyk, Katarzyna Jakubowska

        • KINDNESS DAY
          • KINDNESS DAY

          •          KINDNESS DAY to święto dobroci i życzliwości - obchodzone corocznie (od 2010 r.) w Wielkiej Brytanii, a polegające na propagowaniu czynienia dobra na szeroką skalę. W 2011 roku została założona organizacja KINDNESS UK – zajmująca się koordynowaniem działań  rozpowszechniających  dobre uczynki. Pomysłodawcą i założycielem organizacji jest David Jamilly, który gorąco zachęca by każdy dzień był wypełniony dobrocią i życzliwością. David przesłał specjalnie dla naszej szkoły tzw. School Pack- z przykładami dobrych praktyk. Brytyjczycy świętują już po raz dziewiąty, nasza szkoła przyłączyła się po raz pierwszy, jednak działa dobroczynnie  już od dawna - możemy pochwalić się sporą ilością różnorodnych aktów życzliwości i dobroci wobec innych – pamiętamy bowiem, że dobro wraca - ze zdwojoną siłą!

                      Życzliwość kojarzy nam się przede wszystkim z byciem miłym, jednak życzliwość to coś więcej niż drobne gesty, uprzejmość, serdeczność. To wewnętrzna postawa, swoistego rodzaju filozofia życia.  Cechuje ona ludzi, którzy wyróżniają się dobrą wolą, którym zależy na dobrostanie innych. Uczniowie naszej szkoły  kierują się w życiu przykładami ludzi o wielkim sercu - wykonali więc  plakaty  dotyczące postaci, których warto naśladować. Znaleźli się wśród nich – Mahatma Gandhi, Dalai Lama, Irena Sendlerowa, Jan Paweł II, Elizabeth Fry, Florence Nightingale, Martin Luther King Jr.,  Nelson Mandela, Daniel Black, Sara Hoidahl), a najbardziej wzruszające prace opisywały rodziców, rodzeństwo, czy przyjaciół uczniów, którzy to przedstawili ich  uznając tym samym za bohaterów godnych podziwu i naśladowania.

                      Zewnętrzną formą przypomnienia o tym ważnym dniu  były dekoracje na szkolnych korytarzach. Kolorowe kartki z sentencjami, cytatami pojawiły się w przestrzeni szkolnej, zawisły na drzwiach, szafkach uczniowskich, czy na sznurkach - tworząc kolorowe, powiewające girlandy.

            Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele w tym dniu nosili przyklejone do ubrań uśmiechnięte buźki - symbol uprzejmości. W trakcie lekcji wychowawczych poruszane były tematy życzliwości, tolerancji i przyjaźni. Nie tylko lekcje wychowawcze były okazją do praktykowania uprzejmości. Podczas zajęć języka angielskiego uczniowie tworzyli spersonalizowane, anglojęzyczne kartki z miłym, życzliwym słowem, czy zwrotem skierowanym do koleżanki/kolegi z klasy. Z kolei na lekcjach wiedzy o społeczeństwie - uczniowie przygotowują „prasówki” tylko z dobrych zdarzeń z ostatnich dni.

                      Wolontariuszki ze Szkolnego Klubu Wolontariatu „ Słoneczko” rozprowadzały pyszne placki, a całkowity dochód z ich sprzedaży zostanie przekazany na cel charytatywny - Serce dla Lwowa. Kolejnym aktem uprzejmości było wysyłanie  życzliwych wiadomości. O godzinie 10:00 przerwaliśmy na chwilę zajęcia by przesłać do ważnych dla nas ludzi sms wypełniony serdecznymi słowami.

                      Upominki z okazji urodzin przypadających 13 listopada otrzymały dwie uczennice naszej szkoły - Martyna  i Małgorzata, która w tym dniu przekroczyła próg dorosłości.

                      Życzliwość nic nie kosztuje, a zawsze do nas wraca z nawiązką ! Zacznijmy od jednego dnia, a potem przedłużmy to na kilkaset kolejnych. Uprzejmość jest zawsze na miejscu.

            Be kind. Always.

            Martyna Kustoń, Joanna Tysiak, Arleta Danielewicz, Grażyna Hadyniak.

        • RAJD NIEPODLEGŁOŚCI
          • RAJD NIEPODLEGŁOŚCI

          • Tradycyjnie w Święto Niepodległości, uczniowie Technikum i Liceum Ogólnokształcącego ze  szkolnego koła turystycznego wzięli udział w XXV Rajdzie Niepodległości. W tym roku wybraliśmy trasę  szlakiem miejsc pamięci. Jest to szczególny rajd, który, nie tylko integruje młodzież ale i uczy szacunku i pamięci do przodków Ziemi Szamotulskiej, którzy walczyli o naszą wolność ! 

                                                                                                                                                                 Magdalena Grążka

        • ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI
          • ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

          • „ Synkowie moi, poszedłem w bój

            jako wasz dziadek, a ojciec mój..”

            8 listopada w naszej szkole odbyła się uroczystość upamiętniająca odzyskanie przez Polskę niepodległości. Pamięć minionych dni przywołali uczniowie klas pierwszych – liceum ogólnokształcącego i technikum rolniczego. Zaprezentowali teksty poetyckie oraz pieśni legionowe wzbogacone o materiały archiwalne z czasów Wielkiej Wojny.

            R. Jędrzejczak, A. Sadek

        • 101. ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI
          • 101. ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI

          • W ostatnich dniach członkowie Wielkopolskiego Stowarzyszenia Pamięci Armii Krajowej – koło w Szamotułach, a zarazem uczniowie Zespołu Szkół nr 2, brali udział w obchodach 101 rocznicy Odzyskania Niepodległości. W sobotę, 9 listopada, delegacja szamotulskiego koła WSPAK wzięła udział w obchodach 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej zorganizowanych przez Związek Kombatantów i Byłych Więźniów Politycznych oraz Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu, które odbyły się w Muzeum – Zamek Górków w Szamotułach. W poniedziałek, 11 listopada, delegacje szkolna i WSPAK-owska wzięły udział we Mszy Świętej w intencji Ojczyzny w Bazylice Mniejszej, podczas której Słowo Boże wygłosił ks. Dziekan Mariusz Marciniak. Następnie korowód uczestników przemaszerował pod Kamień Pamięci pod którym zostały złożone okolicznościowe wiązanki kwiatów.

            Piotr Gotowy

        • DZIEJE SIĘ W INTERNACIE NASZEJ SZKOŁY
          • DZIEJE SIĘ W INTERNACIE NASZEJ SZKOŁY

          • W tym roku szkolnym wiele ciekawych inicjatyw miało miejsce w internacie naszej szkoły. Niektórzy uczniowie zamieszkują w ciągu tygodnia w internacie i nie mogą narzekać na brak atrakcji.We wrześniu odbyły się w internacie warsztaty poświęcone dbaniu o urodę i higienę. Zaproszone panie dały recenzję odnośnie poszczególnych kosmetyków. Następnie pokazały krok po kroku jak wykonać makijaż i zadbać o siebie. Każdy wychowanek miał swoje stanowisko pracy.W tym samym miesiącu zorganizowaliśmy w internacie zbiórkę rzeczy i zabawek na rzecz chłopca chorego na glejaka. W akcję włączyła się Pani Hoffmann - Nowak, która dostarczyła sporo rzeczy. Wychowankowie zapakowali prezenty dla chłopca oraz wypisali kartki urodzinowe dla niego.W październiku włączyliśmy się w akcję ,,Kartka dla Powstańca". Wraz z wychowankami stworzyliśmy takowe kartki dla poszczególnych osób i wysłaliśmy je. Wyraziliśmy w nich słowa podziękowania i uznania za trud, odwagę i męstwo.Pod koniec października młodzież pod nadzorem kucharki Pani Joli, upiekła pyszne ciasteczka kokosowe, które zostały zjedzone na podwieczorek.

            Opiekunki internatu.

        • FASCYNUJĄCY, WODNY ŚWIAT.
          • FASCYNUJĄCY, WODNY ŚWIAT.

          • 30 października uczniowie z klas II T/G, IIIG i IV G wybrali do Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis we Wrocławiu. To miejsce , w którym różnorodne technologie multimedialne, interaktywne instalacje, wierne repliki i modele oraz bogate w informacje ekrany dotykowe służą jednemu celowi; ukazaniu wody z różnych , fascynujących perspektyw. To jedyny taki obiekt w Polsce i jeden z nielicznych na świecie. Wystawa znajduje się w zabytkowym , XIX- wiecznym zbiorniku wody czystej o powierzchni 4000 metrów kwadratowych., który pełnił swoją funkcję do 2011 roku. Zwiedzającym podzielono tematy związane z wodą na dziewięć stref – planeta wody, historia inżynierii wodnej, miasto i woda, stany wody, człowiek i woda, ocean życia , głębiny, strefa relaksu i strefa dla dzieci.Podczas pełnego wrażeń dnia młodzież dowiedziała się min. ,że śnieg wcale nie jest biały , że według prognoz do 2050 roku w oceanach znajdzie się wagowo więcej plastiku niż ryb a każdego dnia wydychając powietrze pozbawiamy nasz organizm około 0,5 litra wody.Miłym podsumowaniem edukacyjnej przygody był spacer po pięknej wrocławskiej starówce .

            Renata Bednarczyk, Małgorzata Hoffmann- Nowak

        • STYPENDIUM ADM
          • STYPENDIUM ADM

          • 6 listopada odbyło się spotkanie uczniów klas Technikum Technologii Żywności z delegacją firmy ADM Szamotuły Spółka z o.o. – panem Andrzejem Łukanowskim i panem Bartłomiejem Majewskim.ADM Szamotuły w kwietniu 2017 r. podpisał z dyrekcją szkoły umowę patronacką i w ten sposób objął honorowy patronat nad klasami kształcącymi w zawodzie technik technologii żywności.Obecni goście wręczyli uczniom, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w nauce , dyplomy potwierdzające przyznanie stypendium ADM. Są to uczniowie klasy drugiej – Dawid Gąsiorowski, Julia Kinal, Magdalena Sołtysiak; uczniowie klasy trzeciej – Maria Kowal, Sandra Lis, Julia Ostrycharczyk ; w klasie czwartej – Marta Judkowiak, Jakub Janecki, Maciej Olszewski.Zgodnie z regulaminem uprawnionymi do otrzymania stypendium są uczniowie, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w nauce w swojej klasie ( trzy najlepsze średnie ocen) na zakończenie roku szkolnego lub półrocza w klasach drugich i następnych.Uczniowie klas pierwszych zapoznali się podczas prezentacji ze specyfiką i działalnością firmy. Na zakończenie spotkania otrzymali plecaki ufundowane przez ADM Szamotuły.

            Ewa Peraj

        • SZLAKIEM DZIEDZICTWA NARODOWEGO
          • SZLAKIEM DZIEDZICTWA NARODOWEGO

          • Stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości było jednym z najważniejszych wydarzeń 2018 roku. W ramach obchodów rocznicowych, w okresie od grudnia 2017 roku aż do chwili obecnej, społeczność naszej szkoły podejmowała liczne działania, które były okazją do godnego upamiętnienia niepodległościowego czynu i wspólnego świętowania.Obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości zainicjowaliśmyw szkole ekspozycją poświęconą Józefowi Piłsudskiemu. Na wystawie zgromadziliśmy wiele zdjęć, publikacji książkowych i innych eksponatów z epoki. Wśród zwiedzających dużym zainteresowaniem cieszyły się szabla i patent oficerski z podpisem Marszałka oraz plansze przedstawiające karykatury z okresu międzywojennego, które szkoła otrzymała dzięki uprzejmości dyrekcji Muzeum Historii Kielc.Równie wyjątkowe było zakończenie obchodów rocznicowych. Uczennice oraz uczniowie naszej szkoły, pod opieką nauczycielek Marleny Grendy oraz Anny Kustoń, a także dyrektora Zygmunta Sługockiego, w ostatnim tygodniu października udali się na wycieczkę na Ukrainę. Tegoroczna wycieczka szlakiem dziedzictwa narodowego była kolejną, zorganizowaną przez naszą szkołę w ostatnich latach (do tej pory odbyły się cztery podobne wyjazdy dla młodzieży oraz dwa dla kadry pedagogicznej).Na trasie do Lwowa zatrzymywaliśmy się na krótkie zwiedzanie między innymi Sandomierza, gdzie prawie udało nam się spotkać filmowego ojca Mateusza. W czasie naszego pobytu na rynku kręcone były nowe sceny do popularnego serialu, a ekipa filmowa zaskoczyła nas informacją, że jesteśmy widoczni w kadrze. Prócz rynku zwiedziliśmy Dom Długosza zbudowany w 1476 roku dzięki fundacji słynnego historyka. Budynek ten, dziś pełniący rolę muzeum, jest jednym z najlepiej zachowanych gotyckich domów mieszkalnych. Mieliśmy również okazję podziwiać (częściowo już odsłonięte po zabiegach remontowo-konserwatorskich) wnętrza gotyckiej bazyliki katedralnej wzniesionej z fundacji Kazimierza Wielkiego. Tego samego dnia zwiedziliśmy także Jarosław i obejrzeliśmy barokowe organy w Leżajsku, które są jednymi z najcenniejszych tego typu, nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Mają ponad 15 metrów wysokości, są bogato zdobione, a grać może na nich jednocześnie trzech organistów. Już po zmroku urokiem swojego rynku oczarował nas Przemyśl.Główny cel naszej wyprawy, Lwów, powitał nas po zachodzie słońca. W wieczornej scenerii wyjątkowo pięknie prezentował się okazały gmach opery. Bogato zdobione wnętrza mogliśmy zwiedzić następnego dnia. Poranek rozpoczęliśmy od wizyty w Szkole nr 62 położonej na starówce. Szkoła ta mieści się w pięknym budynku po dawnym Kolegium oo. Jezuitów z początku XVII wieku. Następnie odbyliśmy wraz z przewodniczką kilkugodzinny spacer ulicami Lwowa. Na naszej trasie nie mogło zabraknąć pomnika Adama Mickiewicza, unikatowej kaplicy Boimów i pomnika niedocenionego za życia malarza - Nikifora Krynickiego. Zwiedziliśmy ponadto kościoły Jezuitów, Dominikanów, Bernardynów, a także katedry ormiańską i rzymskokatolicką oraz świątynie grekokatolicką i prawosławną. Ważnym miejscem była katedra, gdzie 1 kwietnia 1656 roku śluby lwowskie złożył Jan Kazimierz.Pani przewodnik pokazała nam miejsce wyjścia z kanałów grupy lwowskich Żydów ukrywających się przez 14 miesięcy przed hitlerowskimi okupantami. Historię Krysi Chigeroraz udzielającego jej pomocy kanalarza, Leopolda Sochy, rozsławił film w reżyserii Agnieszki Holland pt. „W ciemności”. Następnie udaliśmy się do dzielnicy żydowskiej, widzieliśmy teren dawnego getta lwowskiego oraz pozostałości po synagodze. Na miejscu dawnego domu modlitwy znajduje się dziś pomnik stylizowany na macewy. Ma on upamiętniać dużą populację ludności żydowskiej przedwojennego Lwowa, która poniosła ogromne straty w wyniku Holokaustu.Wycieczka szlakiem narodowego dziedzictwa okazała się również niezwykła podróżą kulinarną. Niezwykle przyjemnym punktem programu była wizyta „U Stefy”, gdzie w pięknych swojsko-ludowych wnętrzach ukraińskich serwowane są typowe dla regionu dania: barszcz ukraiński, pielmieni i kwas chlebowy. Lwowskie lokale kuszą ponadto kuchnią gruzińską oraz ormiańską, w której kawę parzy się w tygielku ogrzewanym w gorącym piasku.Ostatni dzień pobytu we Lwowie miał charakter wyjątkowo uroczysty. Ku naszej radościzostaliśmy przyjęci przez arcybiskupa lwowskiego Mieczysława Mokrzyckiego, pełniącego w latach 1996-2007 funkcję sekretarza papieża Jana Pawła II. Zostaliśmy oprowadzeni po Muzeum Jana Pawła II w Pałacu Arcybiskupim oraz wspaniałej bibliotece, w której centrum znajduje się okazały, stojący na lwich nogach, stół z herbami Lwowa i Gdańska. Jest to podarunek Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza.Następnie przyszedł czas na refleksję i złożenie hołdu tym, którzy odeszli. Zapaliliśmy znicze na grobie autorki „Roty” - Marii Konopnickiej, pochowanej na Cmentarzu Łyczakowskim oraz na mogiłach uczestników bitwy o Lwów w latach 1918-1920 na Cmentarzu Orląt Lwowskich. Warto wspomnieć, że szacuje się, iż w walkach o miasto po stronie polskiej wzięło udział 6022 osób, w tym 1374 uczniów szkół powszechnych, średnich i studentów. 2640 uczestników walk nie przekroczyło 25 roku życia. Najmłodszy uczestnik miął 9 lat. Ważnym punktem było zapalenie zniczy pod pomnikiem pomordowanych profesorów uczelni lwowskich (rozstrzelanych przez oddziały niemieckie SS 4 lipca 1941 roku).W kolejnych dniach trasa naszej wyprawy wiodła przez Złoczów i Okopy Świętej Trójcy w rejonie tarnopolskim, gdzie widzieliśmy ruiny twierdzy założonej w 1692 roku. Zygmunt Krasiński umieścił w Okopach Świętej Trójcy akcję trzeciej części „Nie-Boskiej Komedii”. Widzieliśmy także Bramę Lwowską, gdzie zachowała się tablica z polskimi napisami.W drodze do domu zatrzymaliśmy się w pięknym Krakowie. Zwiedziliśmy kościół Mariacki, rynek z Sukiennicami, Bramę Floriańską, katedrę na wzgórzu wawelskim, kryptę królów, kaplicę Zygmuntowską, dzwon Zygmunta. Zjedliśmy polski obiad i posmakowaliśmy lokalnych obwarzanków.Pełna niezapomnianych wrażeń wycieczka, jako nieoceniony instrument kształcenia w młodych ludziach postaw patriotycznych i szacunku do polskiego dziedzictwa narodowego oraz kulturowego, stanowi doskonałe podsumowanie szkolnych obchodów 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

            Anna Kustoń, Klaudia Tomaszak-Ślipka

        • ŚWIADECTWO (NIE)ZAPOMNIANEGO CMENTARZA
          • ŚWIADECTWO (NIE)ZAPOMNIANEGO CMENTARZA

          • Przed II wojną światową ludność Szamotuł pod względem narodowościowym, kulturowym i religijnym była bardzo zróżnicowana. Nie tylko mamy tę świadomość, ale i chcemy się nią dzielić zinnymi mieszkańcami naszego miasta.Dzięki staraniom Dyrektora naszej szkoły, Zygmunta Sługockiego, 9 października 2018 roku przy placu Henryka Sienkiewicza (na fragmencie użytkowanego przez szkołę obecnie terenu) odsłonięto tablicę upamiętniającą, znajdujący się tam do 1945 roku, cmentarz ewangelicki. W ceremonii udział wzięli wówczas m.in. przedstawiciele lokalnych władz i instytucji, osoby duchowne, w tym ksiądz Marcin Kotas - proboszcz Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Poznaniu - a także uczennice i uczniowie naszej szkoły oraz młodzież z innych szamotulskich szkół.23 października br. w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich odbyła się - zorganizowana wspólnie z Chrześcijańską Akademią Teologiczną - konferencja poświęcona zapomnianym cmentarzom jako niezwykle istotnej części dziedzictwa narodowego. Działania naszej szkoły, mające na celu zachowanie tegoż dziedzictwa, zwłaszcza poprzez kształtowanie wśród młodych pokoleń potrzeby pamięci o bardzo skomplikowanej historii naszego regionu i kraju, zostały wspomniane jako praktyki godne naśladowania.W pierwszych dniach listopada, czasie wspomnień i refleksji, kiedy to odwiedzamy cmentarze i miejsca pamięci, społeczność naszej szkoły kolejny raz dała świadectwo dawnemu miejscu pochówku zmarłych. Uczennice i uczniowie udali się pod tablicę upamiętniającą cmentarz ewangelicki, aby złożyć kwiaty i zapalić znicze, w hołdzie pamięci pochowanych na nim mieszkańców Szamotuł.Każde życie ma swój początek oraz koniec. Tylko od nas zależy, o czym będziemy pamiętać i co tym samym ocalimy. Jesteśmy dumni, bo pamiętając, ocalamy od zapomnienia naszą historię, a więc i nas samych.

            Anna KustońKlaudia Tomaszak-Ślipka

    • Kontakty

      • Zespół Szkół nr 2 im. Stanisława Staszica w Szamotułach, ul. Szczuczyńska 3
      • tel. (+48) 61-29-21-559
      • ul. Szczuczyńska 3 64-500 Szamotuły Poland
      • Dyrektor: Arkadiusz Majer
      • Wicedyrektorzy: Ewa Peraj, Łukasz Janc
      • Kierownik szkolenia praktycznego: Anna Kaczmarek
      • NIP: 787-10-30-195
      • REGON: 000100078
      • Kontakt z administratorem strony: piotr.gotowy@poczta.onet.pl piotr.gotowy@zsnr2-szamotuly.pl
    • Logowanie