15:00 - 17:00 - Rejestracja uczestników oraz zwiedzanie szkoły
17:00 - Powitanie Absolwentów, otwarcie zjazdu
18:00 - Obiadokolacja
19:00 - Spotkania koleżeńskie przy muzyce i konsumpcji
15:00 - 17:00 - Rejestracja uczestników oraz zwiedzanie szkoły
17:00 - Powitanie Absolwentów, otwarcie zjazdu
18:00 - Obiadokolacja
19:00 - Spotkania koleżeńskie przy muzyce i konsumpcji
Dyplomy potwierdzające kwalifikacje zawodowe są do odbioru w sekretariacie szkoły od dnia 26 maja od godz. 11.00 do 14.00.
20 maja obchodzony jest Światowy Dzień Pszczół, ustanowiony przez ONZ z inicjatywy Słowenii. Jego celem jest podkreślenie znaczenia pszczół dla pozyskiwania żywności a także zwrócenie uwagi na zagrożenia dla tych owadów.
Szacuje się, że pszczoły zapylają aż 77 proc. gatunków roślin, z których są wytwarzane produkty spożywcze pochodzenia roślinnego. Z Programu Środowiskowego ONZ (UNEP, United Nations Environment Programme) wynika, że 84 proc. z 264 gatunków roślin uprawianych w Europie jest zapylana przez owady, głównie pszczoły. Co więcej, te ostatnie zapylają 90 procent wszystkich roślin nieuprawnych rosnących na Ziemi.
W ramach obchodów tego Dnia podobnie jak w latach ubiegłych zaprosiliśmy do szkoły naszego absolwenta- doktoranta w pracowni Pszczelnictwa w Katedrze Zoologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu pana Mateusza Kęsego.
Spotkanie odbyło się w piątek 20 maja. Uczestniczyły w nim dwie klasy liceum( I i II).
Pan Mateusz w bardzo ciekawy i przystępny sposób przedstawił życie i biologię owadów zapylających. Mieliśmy również okazję przyjrzeć się produktom pszczelim. Niektórzy bardzo się zdziwili jak wiele różnych miodów produkują pszczoły. Dzięki tej lekcji wielu z nas uświadomiło sobie jak wielką rolę w przyrodzie odgrywają dzikie gatunki owadów zapylających.
Po części warsztatowej przeprowadzonej w klasie wyszliśmy do parku aby przyjrzeć się roślinom zapylanym przez owady. Przy pomocy siatki entemologicznej łowiliśmy przedstawicieli gatunków żyjących w pobliżu szkoły.
Bardzo dziękujemy panu Mateuszowi za to, że w natłoku swoich zajęć znalazł czas aby przybliżyć nam te ciekawe i bardzo ważne z punktu widzenia istnienia życia na Ziemi owady. Jednocześnie mamy nadzieję na następne takie spotkania.
Arleta Danielewicz
Katarzyna Jakubowska
W ostatni piątek Uczniowie klasy 3 G wzięli udział w wycieczce szkoleniowej w Hotelu Sheraton Poznań.
Sheraton Poznań Hotel to 5-gwiazdkowy hotel położony w sercu Poznania, 10 minut spacerem od Starego Rynku. Na terenie hotelu znajduje się także nowoczesne centrum konferencyjne oraz dwie znakomite restauracje - Rynek z kuchnią polską oraz SomePlace Else z kuchnia tex-mex.
Podczas spotkania młodzieży towarzyszyła Pani Małgorzata Sienkiewicz - specjalista ds. HR oraz Pani Mimoza Peevska - Account Manager Hotelu Sheraton .
Uczniowie zostali oprowadzeni po wszystkich częściach budynku, począwszy od pokoi hotelowych , przez strefę basenowo - rekreacyjną, aż po restauracje i bary.
Młodzież zapoznała się z systemem pracy w restauracji hotelowej, gdzie miała okazję spotkać szefa kuchni i zobaczyć jego stanowisko pracy oraz dowiedzieć się m.in.:
- w jaki sposób dbać o zaopatrzenie bufetów śniadaniowych,
- jak zapewnić najwyższy poziom przygotowania sali konferencyjnej do planowanego wydarzenia,
- jak współpracować ze wszystkimi działami zaangażowanymi w obsługę gości,
- spełniać oczekiwania klientów ,
- dbać o jakość i najwyższe standardy obsługi gości hotelowych i restauracyjnych.
Wycieczka wzbudziła entuzjazm uczniów i zachęciła do dalszego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu obsługi gości.
J. Zawieja A.Sadek
„Poznaj Polskę” to program Ministerstwa Edukacji i Nauki, w ramach którego uczniowie II klasy Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół nr 2 w Szamotułach uczestniczyli w dniach 16 – 18. 05 w wycieczce do Warszawy.
Pierwszego dnia zapoznaliśmy się z historią największej nekropolii warszawskiej – Powązkami Wojskowymi, gdzie między innymi spoczywa Szamotulanin – żołnierz wyklęty Marian Orlik. Nie pominęliśmy też Powązek Cywilnych z ich zabytkowymi katakumbami. Ważnym punktem w naszej podróży edukacyjnej była wizyta w multimedialnym Muzeum Żydów Polskich – Polin. Po zapoznaniu się a interesującą ekspozycją, popróbowaliśmy specjałów kuchni żydowskiej.
Drugi dzień upłynął pod znakiem króla Stanisława Augusta. Zauroczyły nas feerią barw Łazienki Królewskie. Słoneczna pogoda sprzyjała przyjemnej wędrówce i podziwianiu architektury klasycystycznej, która stała się tłem wielu naszych zdjęć. Na Starówce czas poświęciliśmy na zapoznanie się z historią i współczesną funkcją Zamku Królewskiego. Nasza marszruta prowadziła dalej przez charakterystyczne punkty: Ogród Saski, Grób Nieznanego Żołnierza, Krakowskie Przedmieście, Uniwersytet, Plac Zamkowy, Starówkę. Nie tylko historia przyciąga turystów do stolicy, ale też jej nowoczesność. Przykładem jest Stadion Narodowy, który jako miejsce imprez sportowych i kulturalnych stał się ważnym punktem na naszej mapie podróży.
Kameralnym miejscem historycznym okazał się autentyczny fragment muru Getta Warszawskiego, do którego dotarliśmy, klucząc uliczkami Śródmieścia. Wycieczkę zakończyliśmy w Wilanowie. Zachwyciło nas samo otoczenie obiektu – piękne, zadbane ogrody oraz komnaty królewskie. Naszego zaangażowania, jak się okazało, wymagała lekcja muzealna „Roztańczony dwór”. Poznaliśmy tajniki tańca dworskiego – kontredansa. Punktem kulminacyjnym były jednak warsztaty taneczne. Początkowo z dystansem, potem z ogromnym zaangażowaniem i przytupem oddaliśmy się tanecznym figurom.
Zmęczeni i zadowoleni jednocześnie udaliśmy się w podróż do domu, snując plany następnej wycieczki.
Marlena Grenda
W ramach Programu Edukacji Prawnej Młodzieży - realizowanego we współpracy z Sądem Rejonowym w Szamotułach - uczennice i uczniowie klasy 1KR wraz z wychowawczynią, panią Anną Kaczmarek, uczestniczyli dzisiaj w charakterze publiczności w toczących się przed tutejszym sądem rozprawach w sprawach cywilnych. Sędzia Kajetan Kosterkiewicz (będący koordynatorem wspomnianego Programu Edukacji Prawnej Młodzieży) zaznajomił młodych ludzi z salą rozpraw oraz przebiegiem postępowania sądowego. Odpowiedział również na pytania żywo zainteresowanych tematyką prawną uczniów, które pojawiły się w związku z wizytą w sądzie oraz obserwowanymi rozprawami. Bardzo dziękujemy.
Klaudia Tomaszak-Ślipka
Anna Kustoń
Mówi się, że podstawowym narzędziem każdego kucharza jest odpowiedni nóż – bez niego nie da się zrobić zupełnie nic. Jednak sprzętów równie ważnych i ułatwiających pracę w kuchni jest więcej. Jeden z nich to z pewnością robot kuchenny – z rozmaitymi funkcjami.
Nauka gotowania to nie tylko poznawanie tradycyjnych metod przyrządzania potraw, ale również nowoczesnych technik kulinarnych i obsługi profesjonalnego sprzętu gastronomicznego.
Thermomix to ekskluzywny, wszechstronny robot, który łączy w sobie funkcję wielu niezbędnych w kuchni przyrządów i narzędzi. Gwarantuje profesjonalne gotowanie w każdym domu, coraz częściej wykorzystywany jest również w zakładach gastronomicznych. Urządzenie to zostało wyprodukowane przez firmę Vorwerk, a jego nazwa pochodzi od połączenia słów „ thermo” (ogrzewanie) i „mix” ( mieszanie).
Jedną z ciekawszych metod przyrządzania potraw, którą można wykonać przy użyciu tego sprzętu jest technika sous-vide, polegająca na gotowaniu potraw w niskiej temperaturze , w warunkach próżniowych. Jest to również sposób na przechowywanie produktów. Dzięki tej metodzie wnętrze potrawy jest idealnie dogotowane, nie przesuszone zewnątrz – wszystkie płyny zatrzymane są w środku, co wywiera istotny wpływ na smak dania.
W ostatnim tygodniu Uczniowie klas gastronomicznych , w czasie zajęć praktycznych, mieli okazję sporządzać potrawy i napoje z wykorzystaniem robota Thermomix , podczas wspólnego gotowania z przedstawicielem tej firmy - panią Darią Diering-Kurdyk.
Przedstawiła ona urządzenie, opowiedziała historię jego powstania, a następnie wspólnie z Uczniami przystąpiła do gotowania. Młodzież z zapałem zabrała się do pracy , przygotowując m.in. naturalne przyprawy, zdrową kostkę rosołową, cukier waniliowy, sałatki, surówki, różnego rodzaju pieczywo, chałkę, pyzy, gulasz, soki i koktajle.
Nie obyło się oczywiście bez smakowitej degustacji wykonanych potraw i produktów.
Joanna Zawieja
Małgorzata Rosada
Drodzy studenci tak przez wykładowców Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu zostali przywitani uczniowie z klasy I GO.
26 kwietnia podczas kolejnych warsztatów w ramach projektu Uniwersytet Młodych Przyrodników przewidziano dla młodzieży tematy; Stereotypy w życiu człowieka, Małżonkowie i majątek czyli…. uczucia w ramach paragrafu, Zielony szejk!. Zielona przedsiębiorczość.
Zaproponowane przez prowadzących pierwsze warsztaty, panią dr Barbarę Kołodziej zadanie z rolami jakie pełnimy w społeczeństwie i jak poprzez to jesteśmy postrzegani przez otoczenie wzbudziło mnóstwo emocji. Losowo dobrane uczniom pozycje społeczne uświadomiły ,że wszyscy jesteśmy postrzegani stereotypowo. Jedni mogą się z tego cieszyć i czerpać satysfakcję ponieważ są traktowani z szacunkiem i uznaniem inni muszą nieraz latami przekonywać do siebie uprzedzonych. Oceniamy lepiej swoich, wolimy ich towarzystwo, w kontakcie z obcymi jesteśmy ostrożni często nastawieni negatywnie. Wobec tego na postawione pytanie czy stereotypy są pożyteczne , czy niepotrzebne nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
Pani dr Izabela Hasińska zaintrygowała uczniów prawnymi aspektami małżeństwa. Szczególne zainteresowanie młodzieży wzbudził fakt, że w Polsce można zawrzeć związek małżeński przez pełnomocnika, ciekawy dla słuchaczy był także przykład obliczania przez sąd alimentów na dziecko i współmałżonka. Posługiwanie się faktami z wokandy sądowej pokazało jak nietypowe scenariusze pisze życie i jak sąd wielowymiarowo musi ocenić sytuację konkretnej rodziny.
Ostatnie warsztaty poświęcono gospodarowaniu zasobami .Pan dr. Paweł Siemiński zadał bardzo aktualne pytanie ” Czy możemy sobie pozwolić na marnotrawstwo zasobów?”. Niestety z przedstawionych statystyk wynika jak małe jest wykorzystanie powierzchni biurowych, używanych samochodów czy jak znikoma ilość śmieci podlega recyklingowi. Szczególna uwagę prowadzący zwrócił na odnawialne źródła energii i możliwości w tym zakresie naszego kraju. Uczniowie dowiedzieli się, że mamy dobre warunki słoneczne. Następnie przedstawił założenia „Europejskiego zielonego ładu”. Przekonywał, że czas na zmiany postaw, że musimy preferować model gospodarki o obiegu zamkniętym.
Po ciekawym , ale męczącym dniu „studenci” wrócili do szkoły zaopatrzeni w baterie solarne do ładowania np. ulubionych telefonów komórkowych.
Katarzyna Zielewicz , Aleksandra Sadek, Renata Bednarczyk
Poznańska Palmiarnia to największa w Polsce placówka botaniczna na której powierzchni możemy podziwiać około 1100 gatunków roślin z różnych stref klimatycznych. Na wycieczkę po krainie pnączy, sukulentów, epifitów i innych przedstawicieli królestwa roślin wybrały się klasy II Liceum Ogólnokształcącego i Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych.
Spacerując alejkami młodzież miała okazję nie tylko zobaczyć rośliny z bliska, ale także spróbować ich owoców, wytwarzanych z nich produktów, poczuć ich zapach. Wszystko to za sprawą cudownej pani przewodnik, której opowieści potrafią zainteresować słuchających. Od czasu do czasu z swojej torby pani Krysia wyjmowała skarby np. ziarna i owoce kakaowca, korę cynamonowca, wanilię. To wspaniałe miejsce warte jest odwiedzin – dlatego zachęcamy wszystkich do wizyty w Palmiarni.
A. Danielewicz, A. Kustoń, M Kustoń
Powered by aSc EduPage