Bardzo miło nam poinformować, że kolejny raz otrzymaliśmy zaszczytny tytuł Szkoły Kontynuującej w programie edukacyjnym Szkoła Dialogu warszawskiej organizacji Forum Dialogu. Celem programu jest uświadomienie młodzieży szkolnej wielowiekowej obecności Żydów w Polsce oraz ich wkładu w rozwój naszego kraju, a tym samym odbudowywanie
i tworzenie nowych więzi pomiędzy Polakami a społecznością żydowską na świecie. Absolwentami programu zostaliśmy w 2017 roku, zdobywając I nagrodę (w kategorii „Różnorodność działań”) za realizację projektu upamiętniającego szamotulską społeczność żydowską. Nieprzerwanie włączamy się w działania związane z dziedzictwem żydowskim
w Szamotułach. Rok 2020, ze względu na epidemię wirusa SARS-CoV-2, był wyjątkowo trudny, zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów, jednak nawet w warunkach pandemii udało nam się prowadzić działania w obszarze historii i relacji polsko-żydowskich, poruszając także tematy związane z wielokulturowością i tolerancją.
Znów w roli przewodników
W 2020 roku znów ruszyliśmy w miasto śladami szamotulskich Żydów i oprowadzaliśmy po Szamotułach naszych młodszych szkolnych kolegów, pokazując im miejsca i budynki związane z mieszkającą tu przed laty społecznością żydowską. Oprócz wycieczek tradycyjnych (pieszych), które realizowaliśmy na samym początku roku szkolnego, od października 2020 roku realizowaliśmy wycieczki wirtualne, w oparciu o naszą prezentację multimedialną i inne materiały powstałe w związku z projektem „Śladami szamotulskich Żydów”.
Stała ekspozycja szkolna
Aby upamiętnić zamieszkującą niegdyś Szamotuły społeczność żydowską i nasz udział
w programie Szkoła Dialogu, stworzyliśmy stałą ekspozycję w gablocie na parterze budynku głównego naszej szkoły.
Kalendarze Trzech Religii
Dzięki współpracy z Muzułmańskim Centrum Kulturalno-Oświatowym oraz Gminą Wyznaniową Żydowską w Poznaniu w różnych miejscach w budynku szkoły znów pojawiły się Kalendarze Trzech Religii, prezentujące zarówno kalendarium chrześcijańskie,
muzułmańskie, jak i żydowskie, oparte na innych rachubach czasowych, uwzględniające najważniejsze święta religijne i nazwy poszczególnych miesięcy. Wspomniane kalendarze to niezwykła w skali kraju publikacja, której celem jest lepsze wzajemne poznanie się ludzi różnych religii oraz kultur.
Chaim/Życie
Nasze działania w przestrzeni dialogu, porozumienia i wrażliwości międzykulturowej, zwłaszcza zaś kształtowania relacji polsko-żydowskich, zostały zauważone i docenione przez osobę zawodowo zajmującą się historią i kulturą żydowską. Pan Andrzej Niziołek – kulturoznawca, dziennikarz, redaktor, kurator wystaw, autor książek (m.in. Odkrywam, o Stanisławie Mrowińskim) i współautor (z A. Skworzem) Biblii dziennikarstwa - zaprosił nas do udziału w projekcie CHAIM/ŻYCIE. Interdyscyplinarny projekt ma na celu prezentację dzieł twórców odnoszących się do kultury żydowskiej i obecności Żydów w Poznaniu i Wielkopolsce, upowszechnienie wybranych elementów samej kultury oraz historii Żydów poznańskich
i wielkopolskich, a także przedstawienie historyków, lokalnych działaczy, organizacji, instytucji zajmujących się upamiętnieniem społeczności żydowskich w swoich miejscowościach
w Wielkopolsce. W tym celu stworzony został specjalny portal internetowy, którego fragment poświęcony został właśnie naszej szkole i podejmowanym przez nas działaniom. Warto dodać, że projekt zrealizowany został w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego – „Kultura w sieci”. Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej, na której znaleźć można informacje o naszej szkole i obszerną relację
z realizowanych przez nas działań.
http://chaim-zycie.pl/ludzie-i-dzialalnosc/436-szkola-dialogu-w-zespole-szkol-czyli-fundacja-forum-dialogu-w-szamotulach-2
Warsztaty międzykulturowe
Mając na uwadze ogromną potrzebę edukacji międzykulturowej, nasza szkoła wciąż szuka nowych sposobów, by wykształcić młodych ludzi na otwartych na różnorodność oraz ciekawych otaczającej rzeczywistości obywateli świata. Dzięki uprzejmości AFS Polska (organizacji skupiającej wolontariuszy z całego świata) młodzież z naszej szkoły mogła wziąć udział w bezpłatnych warsztatach online z zakresu edukacji międzykulturowej. Dzięki zajęciom uczniowie zrozumieli, jak bardzo niebezpieczne mogą okazać się stereotypy oraz jak im nie ulegać. Poznawszy pojęcie różnorodności kulturowej, uczyli się dostrzegać różnorodność w otaczającej nas rzeczywistości i zdali sobie sprawę, że właśnie dzięki niej świat jest ciekawy i piękny.
„Łączy nas pamięć” – udział w akcji społeczno-edukacyjnej „Żonkile”
W związku z przypadającą 19 kwietnia 2020 roku 76. rocznicą wybuchu powstania
w getcie warszawskim (największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej,
a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie) kolejny raz zaangażowaliśmy się w wyjątkowy projekt. W ramach akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile informowaliśmy społeczność szkolną o obchodzonej rocznicy, rozsyłając wirtualne żonkile - symbol pamięci o wydarzeniach z wiosny 1943 roku. Cieszymy się, że naszą społeczność połączyła pamięć.
Holokaust znaczy Zagłada. Mechanizmy prowadzące do ludobójstwa - przestroga
na przyszłość. Lekcje zdalne
Przeprowadzone lekcje miały przybliżyć uczennicom i uczniom wydarzenia, które doprowadziły do przekształcenia się antysemityzmu w systemową eksterminację Żydów.
Na zajęciach przedstawione zostały największe ośrodki zagłady Żydów oraz informacje dotyczące ofiar Holokaustu. Zajęcia miały kształtować w młodzieży przekonanie, że największą wartością jest człowiek, a obojętność wobec zła, przymykanie oczu na cierpienie innych i brak empatii mogą prowadzić do wielkich tragedii.
Spotkanie z Naczelnym Rabinem Polski
Aby uhonorować wkład nauczycielek w proces realizacji działań upamiętniających obecność Żydów w Szamotułach, organizacja Forum Dialogu zaprosiła szkolne koordynatorki
na specjalne spotkanie online z Naczelnym Rabinem Polski Michaelem Schudrichem. 10 maja br. rozmawialiśmy o tym, jakie znaczenie ma działalność Szkół Dialogu dla współczesnej społeczności żydowskiej w Polsce i dla wymagającego zadania kultywacji pamięci o polskich Żydach. Gość opowiedział nam także o roli Gminy Wyznaniowej Żydowskiej i swoich działaniach. Było to niezwykle inspirujące spotkanie w wyjątkowym gronie nauczycielek
i nauczycieli Szkół Kontynuujących z całej Polski.
Upamiętnienie cmentarza żydowskiego
Przed kilkoma laty, realizując program Szkoła Dialogu, podjęliśmy starania o upamiętnienie zniszczonego w czasie drugiej wojny światowej cmentarza żydowskiego, na którego obszarze znajduje się obecnie nasz szkolny internat. Starania te doczekały się wreszcie szczęśliwego finału.
Z inicjatywy dyrektora Zespołu Szkół nr 2 Zygmunta Sługockiego nawiązano kontakt
z Przewodniczącą Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Poznaniu panią Alicją Kobus,
z przedstawicielem Komisji Rabinistycznej do Spraw Cmentarzy panem Filipem Szczepańskim i z panem Maciejem Rymkiewiczem - koordynatorem programu weryfikacji cmentarzy Żydowskich w Polsce z Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Podjęto również współpracę
z Muzeum Zamek Górków w Szamotułach i Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Nastąpiły już oględziny terenu i jego uporządkowanie. W drugiej połowie roku ma nastąpić montaż kamienia z tablicą upamiętniającą dawny cmentarz żydowski.
Anna Kustoń
Klaudia Tomaszak- Ślipka