• ST. ANDREW'S DAY, CZYLI ANDRZEJKI PO SZKOCKU
          • ST. ANDREW'S DAY, CZYLI ANDRZEJKI PO SZKOCKU

          • St. Andrew ’s Day  to narodowe święto Szkotów. Obchody Dnia św. Andrzeja w Szkocji znacznie różnią  się od naszych polskich Andrzejek. Nie ma tam lania i wróżenia z wosku. Szkoci celebrują swoje święto tańcząc, słuchając szkockiej muzyki i zajadając się tradycyjną potrawą - zupą Cullen Skink (na wędzonej rybie), pieczenią Rosemary z baraniny i deserem Spiced Winter Fruit z ryżowym puddingiem. Uczennice i uczniowie naszej szkoły nie skosztowali dań serwowanych w dniu patrona Szkocji, za to mogli spróbować tzw shortbread (maślanych ciasteczek) oraz Fudge ( szkockie krówki).

            Uczennice i uczniowie – podczas zajęć języka angielskiego mieli okazję poczuć szkockie klimaty, po słodkim poczęstunku przyjrzeli się sławnym Szkotom. Każdy kto dobrze połączył nazwisko znanej osoby z jej osiągnięciami, zasługami - otrzymywał w zamian kod QR, który ujawnił poszczególne litery hasła. Okazało się ,że uczniowie doskonale wiedzą kim są/ byli, m.in. Alexander Fleming, William Wallace, Robert Louis Stevenson, David Livingstone, czy J.K.Rowling. Niełatwym zadaniem było- po odszyfrowaniu kodu QR i obejrzeniu krótkiego filmu- odpowiedzieć na pytania dotyczące Szkocji, prawidłowe odpowiedzi pozwoliły otrzymać hasło. Na koniec - zagadki dla uczniów lubiących szyfry. Prawidłowe rozwiązanie wyjawiło całą serię słownictwa związanego ze Szkocj , m.in.- bagpipes, kilt, Highland Games, czy Nessie. 

            Martyna Kustoń, Joanna Tysiak.

        • ANDRZEJKI W INTERNACIE
          • ANDRZEJKI W INTERNACIE

          • W ramach ,, andrzejek" udaliśmy się z młodzieżą do kawiarni ,, Napoleon" w Szamotułach. Każda osoba mogła zamówić sobie coś pysznego dla siebie. Czas upłynął nam w miłej atmosferze. Był czas na pogawędki i ogólną integrację grupy. 

            Anna Jagiełka

        • CHRZEST KOTA W INTERNACIE
          • CHRZEST KOTA W INTERNACIE

          • Pod koniec listopada nastąpiło oficjalne przyjęcie nowych mieszkańców Internatu, czyli taki zwany ,,Chrzest Kota". Przygotowane zostały różnego rodzaju zadania sportowe, manualne, zręcznościowe. Dopiero po ich wykonaniu osoba zostaje oficjalnie przyjęta do społeczności internackiej. Był to bardzo miły i radosny dzień.

            Anna Jagiełka

        • AKCJA CHARYTATYWNA "SERCE DLA LWOWA"
          • AKCJA CHARYTATYWNA "SERCE DLA LWOWA"

          •  

                 Wzorem ubiegłego roku w odpowiedzi na apel Towarzystwa Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich  nasza  szkoła przystąpiła do akcji charytatywnej „ Serce dla Lwowa”. Celem  akcji była  zbiórka żywności dla  polskich rodzin mieszkających w Lwowie i jej okolicach. Zaangażowała się w nią cała  społeczność Zespołu Szkół nr 2 – zarówno uczniowie jak i grono pedagogiczne.  W piątek 22 listopada dzięki uprzejmości dyrektora Muzeum Zamku Górków żywność przewieziono do siedziby Towarzystwa Miłośników Lwowa w Poznaniu. Na początku grudnia paczkami żywnościowymi obdarowane zostaną polskie rodziny. Serdeczne podziękowania dla wszystkich  zaangażowanych w zbiórkę.

        • KAMPANIA "BIAŁA WSTĄŻKA"
          • KAMPANIA "BIAŁA WSTĄŻKA"

          •      25 listopada nasza szkoła przyłączyła  się do największej kampanii na świecie  " Biała Wstążka" mającej na celu zatrzymanie przemocy wobec kobiet. W ramach tej akcji w klasach przeprowadzono krótkie spotkania informacyjne dotyczące pomysłodawców oraz przesłania kampanii. Dziewczynki przypięły swoim kolegom biała wstążeczkę będącą symbolem sprzeciwu wobec przemocy stosowanej przez mężczyzn wobec kobiet, a także osobistym zobowiązaniem do braku akceptacji i milczenia na temat wszelakiej przemocy.

                                                                                                                                                      Grażyna Hadyniak

        • ŻEGNAJ SALWA!
          • ŻEGNAJ SALWA!

          •   W piątek rozstaliśmy się z naszą koleżanką Salwą, która spędziła z nami trzy miesiące. Nasza rówieśniczka, pochodząca z Indonezji, była u nas w ramach programu Fundacji AFS. To międzynarodowa organizacja umożliwiająca ludziom z całego świata poznawać kulturę wybranego kraju, mieszkając w  rodzinie wolontariuszy.  Celem pobytu Salwy była nauka języka polskiego, poznanie kultury i zawarcie znajomości z rówieśnikami. Rozmawialiśmy z nią w języku angielskim, ale też pomagaliśmy jej w nauce języka polskiego.  Jej obecność w naszej klasie była ciekawym doświadczeniem; dzięki niej mogliśmy posłuchać języka indonezyjskiego i opowieści o egzotycznej dla nas kulturze. Najbardziej zachwyciły nas fotografie ukazujące krajobrazy licznych wysp, z których składa się Indonezja.

            Mamy nadzieję, że ta znajomość będzie miała ciąg dalszy,  mimo dzielących nas tysięcy kilometrów !

             

              Gabrysia, Agata i Roksana

              klasa 1 HBg

        • ŻYWA BIBLIOTEKA, CZYLI KOLEJNA ODSŁONA TYGODNIA EDUKACJI GLOBALNEJ
          • ŻYWA BIBLIOTEKA, CZYLI KOLEJNA ODSŁONA TYGODNIA EDUKACJI GLOBALNEJ

          • W Tygodniu Edukacji Globalnej (w czwartek 21 listopada) zaprosiliśmy również młodzież do skorzystania z oferty - przygotowanej wspólnie ze Stowarzyszeniem „Jeden Świat” - Żywej Biblioteki.  Celem innowacyjnego przedsięwzięcia było stworzenie dla młodych ludzi niezwykłej przestrzeni dialogu i porozumienia, zdobywania wiedzy, przeciwdziałania uprzedzeniom i stereotypizacji, kształtowania postaw otwartości i akceptacji wobec inności. W Żywe Książki wcielili się różnej narodowości (szwajcarskiej, armeńskiej, tureckiej, kosowskiej, kurdyjskiej oraz polskiej) wolontariusze działający we wspomnianym  stowarzyszeniu, reprezentanci rozmaitych krajów, kultur, wyznań, dziedzin aktywności i zainteresowań. Osoba chcąca „wypożyczyć” Książkę - jak na czytelniczkę i czytelnika przystało - miała swoją kartę biblioteczną i wgląd do specjalnego katalogu z dostępnymi  „tytułami”. Jako miłośniczki i miłośnicy czytania odbyliśmy z Żywymi Książkami wiele ciekawych rozmów (w większości w -  nieobcym nam - języku angielskim), mierząc się z różnymi tematami.  Pytaliśmy o pochodzenie Żywych Książek, o to, dlaczego wybrały właśnie Polskę na cel swojej dalekiej podróży, jak się tu czują, czym Polacy je zachwycili i o to, czym rozczarowali.

            W jedną z Żywych Książek wcieliła się nasza nowa szkolna koleżanka - Salwa Iskandar, która trzy miesiące temu przybyła do Szamotuł prosto z Indonezji. Ciekawa świata nastolatka bierze udział w jednym z programów międzynarodowej organizacji AFS Intercultural Programs, działającej na rzecz edukacji międzykulturowej i budowania świata opartego na sprawiedliwości i pokoju. Salwa, która od początku swojego pobytu intensywnie uczy się języka polskiego i poznaje polską kulturę oraz nasze tradycje, w roli Żywej Książki opowiadała rówieśnikom o życiu w rodzinnym kraju i różnicach kulturowych, z którymi się mierzy, mieszkając w Polsce.

            Żywa Biblioteka okazała się sukcesem. Uczennice i uczniowie, szukając odpowiedzi na nurtujące pytania, bardzo chętnie korzystali z jej „zbiorów”.  Kiedy zaś Biblioteka zamknęła już swoje podwoje, młodzież zgodnie podkreślała, że rozmówcy urzekli ją otwartością i entuzjazmem, który udzielił się wszystkim - bez wyjątku. I o to chodziło. 

            Anna Kustoń

            Klaudia Tomaszak-Ślipka

            Joanna Vowie

        • DRZEWA POKOJU I RADOŚCI
          • DRZEWA POKOJU I RADOŚCI

          •   Świadomi istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca na całym świecie od lat stawiamy czoło wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości, takim jak wychowywanie dla pokoju, edukacja o prawach człowieka, antydyskryminacyjne kształcenie międzykulturowe czy działania proekologiczne. W myśl idei stworzonej przez (działające przy Radzie Europy) Centrum Północ-Południe staramy się mieć oczy i umysły otwarte na zmieniającą się rzeczywistość i dostrzegać potrzebę tworzenia świata, w którym będzie więcej ludzkiej życzliwości, więcej troski - o siebie nawzajem i o środowisko naturalne, więcej dobra - w każdej jego możliwej postaci.

              Za nami wyjątkowy czas intensywnych działań. Od września wspólnie z poznańskim Stowarzyszeniem „Jeden Świat” realizujemy ogólnoszkolny projekt „Świat się zmienia – a my z nim!” (współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP). W ramach projektu, a także 21. edycji europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej (odbywającego się corocznie w trzecim tygodniu listopada) podjęliśmy kolejne starania dla wspólnego dobra.

             Dostrzegając wartość środowiska naturalnego jako podstawowego systemu podtrzymującego nasze życie na ziemi, kolejny raz postanowiliśmy o ów system zadbać. Jesteśmy przekonani, że nawet niewielka zmiana w obszarze dbałości o przyrodę przekłada się na jakość naszego życia. Uskrzydleni efektami pracy przy urokliwych Rabatach dla Klimatu, skorzystaliśmy z szansy, jaką - tworząc sprzyjające warunki atmosferyczne - dała nam natura i we wtorek 19 listopada, posadziliśmy na terenie szkoły Drzewa Pokoju i Radości. Pracą uczennic oraz uczniów kierował, uczący w technikum architektury krajobrazu, pan Zdzisław Kostrzyński. W efekcie parkowy krajobraz ozdobiły wyjątkowe brzozy.

             Brzoza (łac. Betula) jest drzewem o niewielkich wymaganiach środowiskowych, rosnącym na niemal każdym podłożu i odpornym zarówno na niskie, jak i wysokie temperatury. Jednocześnie to jeden z najbardziej światłolubnych gatunków  spośród drzew liściastych. Co istotne, rośnie szybko, dając cień i tworząc przyjazną człowiekowi atmosferę spokoju. Ze względu na swoją niezwykłą urodę jest pięknym elementem krajobrazu. Ponadto - w co wierzyli już dawni Słowianie - brzozy mają magiczne właściwości zaklinania rzeczywistości. Nasi przodkowie kojarzyli je z płodnością, urodzajem, bezpieczeństwem oraz szczęściem. Wiara w cudowne właściwości brzozy zachowała się w zwyczajach związanych ze świętem Bożego Ciała. Także współcześnie wierni zanoszą (zerwane z ołtarzy) brzozowe gałązki do swoich domów, by zapewnić sobie i najbliższym dobrobyt i uchronić wszystkich od złego. Dlatego też drzewa te na stałe wpisały się w ojczysty krajobraz. Pejzaże brzozowe znajdziemy na płótnach polskich malarzy i kartach rodzimej literatury.

             Brzoza, stanowiąca dziś jedno z najbardziej rozpoznawalnych drzew rodzimych, to również roślina o licznych właściwościach leczniczych. Sok z brzozy to w medycynie naturalnej znany od dawna środek o działaniu wzmacniającym odporność, przeciwbólowym i wspomagającym leczenie wielu schorzeń, między innymi układu moczowego oraz krwionośnego. Mówiąc o niezwykłych właściwościach brzóz, warto przywołać pojęcie sylwoterapii, znanej również pod nazwą drzewoterapii.  To rodzaj terapii w medycynie alternatywnej, polegającej na dobroczynnym wpływie drzew i krzewów na ludzkie samopoczucie oraz zdrowie poprzez pobudzanie organizmu do samoleczenia. Brzoza to drzewo będące filarem nowoczesnej sylwoterapii, które działa na człowieka relaksująco i jednocześnie energetyzująco. Społeczność naszej szkoły zyskała więc znacznie więcej niż upiększenie szkolnego parku.  

            Anna Kaczmarek

            Bartosz Korpik

            Zdzisław Kostrzyński

            Anna Kustoń

              Klaudia Tomaszak-Ślipka 

            Joanna Vowie

        • NIEZWYKŁE DZIAŁANIA NIEZWYKŁYCH LUDZI
          • NIEZWYKŁE DZIAŁANIA NIEZWYKŁYCH LUDZI

          • 17 listopada semestr IIIC LO dla dorosłych spędził w Nowym Ogrodzie Zoologicznym w Poznaniu. Przemierzając 120 hektarowy kompleks leśny w którym usytuowany jest zwierzyniec młodzież miała okazję doświadczyć efektów pracy ludzi, którzy  swoim podopiecznym poświęcają  pełną pasji pracę. Wizja przyjaznego zwierzętom obiektu jest tutaj realizowana od wielu lat. Marzeniem jest stworzenie azylu nie tylko dla niedźwiedzi. Dzięki spektakularnej akcji  ratowania skrzywdzonych przez człowieka tygrysów o poznańskiej placówce usłyszał cały świat. Podczas  rozmowy z pracownikami ogrodu uczestnicy wycieczki dowiedzieli się o katastrofalnej sytuacji populacji tego największego z kotów. W środowisku naturalnym tygrysy nie mają wrogów, największe zagrożenie stanowi dla nich człowiek. Przejęte z granicy osobniki są wnikliwie badane, obserwowane i leczone. Niestety nie mogą pozostać w Poznaniu, są przygotowywane do podróży do azylu w Hiszpanii. Jest to proces powolny i kosztowny ponieważ kondycja szczególnie trzech z nich jest bardzo zła. Przy okazji wszyscy dowiedzieli się o dużym odzewie społecznym - zgromadzono już 1700000  złotych, losem zestresowanych i chorych zwierząt interesują się ludzie z całej Polski. Licealiści usłyszeli także jak wygląda codzienna praca z drapieżnikami. Okazuje się, że są łasuchami,Mktóre za odpowiedni przysmak pokonują lęk przed zastrzykami ale korekta pazurów wymaga już uśpienia.

            Po ciekawej prelekcji młodzież odwiedziła pozostałych mieszkańców ogrodu zoologicznego.

            Renata Bednarczyk

        • MŁODZI MIŁOŚNICY EKONOMII PO RAZ KOLEJNY NA UNIWERSYTECIE PRZYRODNICZYM
          • MŁODZI MIŁOŚNICY EKONOMII PO RAZ KOLEJNY NA UNIWERSYTECIE PRZYRODNICZYM

          • Już po raz drugi uczennice naszego liceum i technikum uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych „Ekonomia dla Młodych Przyrodników” realizowanych przez Wydział Ekonomiczno – Społeczny Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Podczas drugiego zjazdu uczestniczki projektu miały okazję wziąć udział w trzech wykładach i trzech zajęciach o charakterze warsztatowym. Pierwszy wykład p.t. „Więcej niż miód, czyli dlaczego powinniśmy dbać o pszczoły” został wygłoszony przez mgr Krzysztofa Różańskiego. Ciekawej analizy wyżywieniowej i środowiskowej światowego rolnictwa ostatnich 50 lat mieli okazję wysłuchać uczestnicy wykładu dr hab. Arkadiusza Sadowskiego. Na koniec tematyki wykładowej dr Aldona Standar przedstawiła informację na temat konkurowania między sobą regionów.

            Niezwykle ciekawa okazała się część warsztatowa, która zaczęła się od konsumenckiego testu produktów na przykładzie bardzo smacznej czekolady. Podczas drugich zajęć o podobnym charakterze uczniowie mieli okazję dowiedzieć się o wpływie emocji na nasze wybory konsumenckie. Na zakończenie nasze uczestniczki rozegrały bardzo ciekawy pojedynek w temacie konkurowania między sobą regionów.  

            Piotr Gotowy

        • SZKOLENIE KRUS W KLASACH TECHNIKUM ROLNICZEGO
          • SZKOLENIE KRUS W KLASACH TECHNIKUM ROLNICZEGO

          • Uczniowie klas pierwszych Technikum Rolniczego wzięli udział w szkoleniu „Pracuj bezpiecznie” prowadzonym przez panią Małgorzatę Hojan-Tryszczyńską , przedstawicielkę Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Szamotułach.

            W szkoleniu poruszono temat wypadków przy pracy w rolnictwie. Uczniowie obejrzeli film instruktażowy, który spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. Przedstawiał on bezpieczne postępowanie w czasie zajęć gospodarskich.

            Po zakończeniu prelekcji młodzież wzięła udział w konkursie, który tematycznie łączył się z zagadnieniami bezpieczeństwa w rolnictwie. Najlepszą wiedzą wykazali się: Paweł Strzelecki, Bartosz Rosada, Patryk Hołderny. Zwycięzcy otrzymali nagrody ufundowane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Szamotułach. 

            Ewa Peraj

        • EDUKACJA PRAWNA MŁODZIEŻY
          • EDUKACJA PRAWNA MŁODZIEŻY

          • W Zespole Szkół nr 2 w Szamotułach realizowany jest projekt Edukacja Prawna Młodzieży, którego koordynatorem jest sędzia Sądu Rejonowego w Szamotułach pan Kajetan Kosterkiewicz. W programie projektu przewidziane są spotkania pracowników sądu z uczniami naszej szkoły. W ramach zajęć omawiane są zagadnienia najbardziej interesujące uczniów i przez nich wybrane.

            Podczas pierwszego spotkania sędzia pan Kajetan Kosterkiewicz wyczerpująco omówił naruszenie dóbr osobistych w internecie, w tym cywilne i karne aspekty hejtu  w oparciu o realne sprawy roztrzygane w sądzie:  zamieszczenie w internecie cudzego wizerunku, znieważenie innej osoby, przesłanie zdobytych zdjęć i filmów zawierających wizerunek innej osoby.

            Tematem drugiego spotkania było nabywanie nieruchomości na rynku pierwotnym i wtórnym wraz z kontrolą księgi wieczystej nieruchomości. Wykład prowadzili referendarze Sądu Rejonowego w Szamotułach pani Karolina Chałupka i pan Tomasz Ćwirlej. Uczniowie byli bardzo zainteresowani omawianymi zagadnieniami.

             

             Ewa Peraj

        • INAUGURACJA KOLEJNEGO ROKU AKADEMICKIEGO UNIWERSYTETU MŁODEGO PRZYRODNIKA
          • INAUGURACJA KOLEJNEGO ROKU AKADEMICKIEGO UNIWERSYTETU MŁODEGO PRZYRODNIKA

          •           We wtorek 12 listopada uczniowie klas I HBp i I KTp ( w sumie 49 osób) rozpoczęli swoją przygodę z nauką w ramach Uniwersytetu Młodego Przyrodnika. Podobnie jak w roku ubiegłym nasza szkoła przystąpiła do projektu prowadzonego przez Wydział Inżynierii Środowiska i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. To przedsięwzięcie jest finansowane z funduszy UE.

                      Jeden raz w miesiącu ( począwszy od listopada) pod szkołę podjeżdża autobus (opłacany z funduszy projektu) i zawozi nas do Poznania na ulicę Piątkowską, gdzie ma swoją siedzibę tenże Wydział. Tam czekają wykładowcy i pracownicy naukowi, którzy przygotowują dla nas ciekawe ćwiczenia i warsztaty. Zajęcia odbywają się w 4 grupach rotacyjnie w blokach po 2 godziny. W połowie czasu naszego pobytu na uczelni jest dłuższa przerwa przeznaczona na posiłek.

                      Tematyka zajęć jest bardzo różnorodna. Pierwszy zjazd rozpoczęła uroczysta inauguracja UMP. Po powitaniu i przedstawieniu zasad uczestnictwa w zajęciach ,,studenci" otrzymali indeksy i segregatory w których będą gromadzili materiały otrzymywane na poszczególnych zajęciach. Następnie po dokonaniu podziału na grupy każda z nich udała się wraz z wykładowcą i opiekunem do sal na pierwsze ćwiczenia. Obejmowały one następującą problematykę:

            -  Cena drzewa

            -  Świat okiem satelity

            - Rozpoznawanie indywidualnych zdolności i możliwości w poszukiwaniu wiedzy i przetwarzaniu informacji.

                      Cieszymy się, nasza młodzież bierze udział w tym projekcie. Między innymi jest to efektem współpracy między szkołą a uczelnią trwającej od kilku lat. Z niecierpliwością czekamy na kolejny zjazd, który odbędzie się 4 grudnia. 

             

            Ewa Kobylińska, Joanna Zawieja, Renata Bednarczyk, Katarzyna Jakubowska

        • KINDNESS DAY
          • KINDNESS DAY

          •          KINDNESS DAY to święto dobroci i życzliwości - obchodzone corocznie (od 2010 r.) w Wielkiej Brytanii, a polegające na propagowaniu czynienia dobra na szeroką skalę. W 2011 roku została założona organizacja KINDNESS UK – zajmująca się koordynowaniem działań  rozpowszechniających  dobre uczynki. Pomysłodawcą i założycielem organizacji jest David Jamilly, który gorąco zachęca by każdy dzień był wypełniony dobrocią i życzliwością. David przesłał specjalnie dla naszej szkoły tzw. School Pack- z przykładami dobrych praktyk. Brytyjczycy świętują już po raz dziewiąty, nasza szkoła przyłączyła się po raz pierwszy, jednak działa dobroczynnie  już od dawna - możemy pochwalić się sporą ilością różnorodnych aktów życzliwości i dobroci wobec innych – pamiętamy bowiem, że dobro wraca - ze zdwojoną siłą!

                      Życzliwość kojarzy nam się przede wszystkim z byciem miłym, jednak życzliwość to coś więcej niż drobne gesty, uprzejmość, serdeczność. To wewnętrzna postawa, swoistego rodzaju filozofia życia.  Cechuje ona ludzi, którzy wyróżniają się dobrą wolą, którym zależy na dobrostanie innych. Uczniowie naszej szkoły  kierują się w życiu przykładami ludzi o wielkim sercu - wykonali więc  plakaty  dotyczące postaci, których warto naśladować. Znaleźli się wśród nich – Mahatma Gandhi, Dalai Lama, Irena Sendlerowa, Jan Paweł II, Elizabeth Fry, Florence Nightingale, Martin Luther King Jr.,  Nelson Mandela, Daniel Black, Sara Hoidahl), a najbardziej wzruszające prace opisywały rodziców, rodzeństwo, czy przyjaciół uczniów, którzy to przedstawili ich  uznając tym samym za bohaterów godnych podziwu i naśladowania.

                      Zewnętrzną formą przypomnienia o tym ważnym dniu  były dekoracje na szkolnych korytarzach. Kolorowe kartki z sentencjami, cytatami pojawiły się w przestrzeni szkolnej, zawisły na drzwiach, szafkach uczniowskich, czy na sznurkach - tworząc kolorowe, powiewające girlandy.

            Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele w tym dniu nosili przyklejone do ubrań uśmiechnięte buźki - symbol uprzejmości. W trakcie lekcji wychowawczych poruszane były tematy życzliwości, tolerancji i przyjaźni. Nie tylko lekcje wychowawcze były okazją do praktykowania uprzejmości. Podczas zajęć języka angielskiego uczniowie tworzyli spersonalizowane, anglojęzyczne kartki z miłym, życzliwym słowem, czy zwrotem skierowanym do koleżanki/kolegi z klasy. Z kolei na lekcjach wiedzy o społeczeństwie - uczniowie przygotowują „prasówki” tylko z dobrych zdarzeń z ostatnich dni.

                      Wolontariuszki ze Szkolnego Klubu Wolontariatu „ Słoneczko” rozprowadzały pyszne placki, a całkowity dochód z ich sprzedaży zostanie przekazany na cel charytatywny - Serce dla Lwowa. Kolejnym aktem uprzejmości było wysyłanie  życzliwych wiadomości. O godzinie 10:00 przerwaliśmy na chwilę zajęcia by przesłać do ważnych dla nas ludzi sms wypełniony serdecznymi słowami.

                      Upominki z okazji urodzin przypadających 13 listopada otrzymały dwie uczennice naszej szkoły - Martyna  i Małgorzata, która w tym dniu przekroczyła próg dorosłości.

                      Życzliwość nic nie kosztuje, a zawsze do nas wraca z nawiązką ! Zacznijmy od jednego dnia, a potem przedłużmy to na kilkaset kolejnych. Uprzejmość jest zawsze na miejscu.

            Be kind. Always.

            Martyna Kustoń, Joanna Tysiak, Arleta Danielewicz, Grażyna Hadyniak.

        • RAJD NIEPODLEGŁOŚCI
          • RAJD NIEPODLEGŁOŚCI

          • Tradycyjnie w Święto Niepodległości, uczniowie Technikum i Liceum Ogólnokształcącego ze  szkolnego koła turystycznego wzięli udział w XXV Rajdzie Niepodległości. W tym roku wybraliśmy trasę  szlakiem miejsc pamięci. Jest to szczególny rajd, który, nie tylko integruje młodzież ale i uczy szacunku i pamięci do przodków Ziemi Szamotulskiej, którzy walczyli o naszą wolność ! 

                                                                                                                                                                 Magdalena Grążka

        • ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI
          • ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

          • „ Synkowie moi, poszedłem w bój

            jako wasz dziadek, a ojciec mój..”

            8 listopada w naszej szkole odbyła się uroczystość upamiętniająca odzyskanie przez Polskę niepodległości. Pamięć minionych dni przywołali uczniowie klas pierwszych – liceum ogólnokształcącego i technikum rolniczego. Zaprezentowali teksty poetyckie oraz pieśni legionowe wzbogacone o materiały archiwalne z czasów Wielkiej Wojny.

            R. Jędrzejczak, A. Sadek

        • 101. ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI
          • 101. ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI

          • W ostatnich dniach członkowie Wielkopolskiego Stowarzyszenia Pamięci Armii Krajowej – koło w Szamotułach, a zarazem uczniowie Zespołu Szkół nr 2, brali udział w obchodach 101 rocznicy Odzyskania Niepodległości. W sobotę, 9 listopada, delegacja szamotulskiego koła WSPAK wzięła udział w obchodach 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej zorganizowanych przez Związek Kombatantów i Byłych Więźniów Politycznych oraz Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu, które odbyły się w Muzeum – Zamek Górków w Szamotułach. W poniedziałek, 11 listopada, delegacje szkolna i WSPAK-owska wzięły udział we Mszy Świętej w intencji Ojczyzny w Bazylice Mniejszej, podczas której Słowo Boże wygłosił ks. Dziekan Mariusz Marciniak. Następnie korowód uczestników przemaszerował pod Kamień Pamięci pod którym zostały złożone okolicznościowe wiązanki kwiatów.

            Piotr Gotowy

        • DZIEJE SIĘ W INTERNACIE NASZEJ SZKOŁY
          • DZIEJE SIĘ W INTERNACIE NASZEJ SZKOŁY

          • W tym roku szkolnym wiele ciekawych inicjatyw miało miejsce w internacie naszej szkoły. Niektórzy uczniowie zamieszkują w ciągu tygodnia w internacie i nie mogą narzekać na brak atrakcji.We wrześniu odbyły się w internacie warsztaty poświęcone dbaniu o urodę i higienę. Zaproszone panie dały recenzję odnośnie poszczególnych kosmetyków. Następnie pokazały krok po kroku jak wykonać makijaż i zadbać o siebie. Każdy wychowanek miał swoje stanowisko pracy.W tym samym miesiącu zorganizowaliśmy w internacie zbiórkę rzeczy i zabawek na rzecz chłopca chorego na glejaka. W akcję włączyła się Pani Hoffmann - Nowak, która dostarczyła sporo rzeczy. Wychowankowie zapakowali prezenty dla chłopca oraz wypisali kartki urodzinowe dla niego.W październiku włączyliśmy się w akcję ,,Kartka dla Powstańca". Wraz z wychowankami stworzyliśmy takowe kartki dla poszczególnych osób i wysłaliśmy je. Wyraziliśmy w nich słowa podziękowania i uznania za trud, odwagę i męstwo.Pod koniec października młodzież pod nadzorem kucharki Pani Joli, upiekła pyszne ciasteczka kokosowe, które zostały zjedzone na podwieczorek.

            Opiekunki internatu.

        • FASCYNUJĄCY, WODNY ŚWIAT.
          • FASCYNUJĄCY, WODNY ŚWIAT.

          • 30 października uczniowie z klas II T/G, IIIG i IV G wybrali do Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis we Wrocławiu. To miejsce , w którym różnorodne technologie multimedialne, interaktywne instalacje, wierne repliki i modele oraz bogate w informacje ekrany dotykowe służą jednemu celowi; ukazaniu wody z różnych , fascynujących perspektyw. To jedyny taki obiekt w Polsce i jeden z nielicznych na świecie. Wystawa znajduje się w zabytkowym , XIX- wiecznym zbiorniku wody czystej o powierzchni 4000 metrów kwadratowych., który pełnił swoją funkcję do 2011 roku. Zwiedzającym podzielono tematy związane z wodą na dziewięć stref – planeta wody, historia inżynierii wodnej, miasto i woda, stany wody, człowiek i woda, ocean życia , głębiny, strefa relaksu i strefa dla dzieci.Podczas pełnego wrażeń dnia młodzież dowiedziała się min. ,że śnieg wcale nie jest biały , że według prognoz do 2050 roku w oceanach znajdzie się wagowo więcej plastiku niż ryb a każdego dnia wydychając powietrze pozbawiamy nasz organizm około 0,5 litra wody.Miłym podsumowaniem edukacyjnej przygody był spacer po pięknej wrocławskiej starówce .

            Renata Bednarczyk, Małgorzata Hoffmann- Nowak

    • Kontakty

      • Zespół Szkół nr 2 im. Stanisława Staszica w Szamotułach, ul. Szczuczyńska 3
      • zsnr2szamotuly@onet.pl
      • tel. (+48) 61-29-21-559
      • ul. Szczuczyńska 3 64-500 Szamotuły
      • Dyrektor: Zygmunt Sługocki
      • Wicedyrektorzy: Ewa Peraj, Arkadiusz Majer
      • Kierownik szkolenia praktycznego: Anna Kaczmarek
      • NIP: 787-10-30-195
      • REGON: 000100078
      • Kontakt z administratorem strony: piotr.gotowy@poczta.onet.pl
    • Logowanie