• Zawody LZS
          • SUKCESY NASZYCH UCZNIÓW W MISTRZOSTWACH WIELKOPOLSKI LZS W LEKKIEJ ATLETYCE

          • W środę, 26 maja, uczniowie Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach uczestniczyli w Mistrzostwach Wielkopolski LZS w lekkiej atletyce, które odbyły się w Pile.

            Pogoda nie sprzyjała rozgrywaniu zawodów. Było bardzo wietrznie oraz padało. Zwyciężyła jednak chęć rywalizacji i zmierzenia się z dystansem, odległością, własnymi słabościami oraz przeciwnikami.

            W tej „walce” nasi uczniowie zaprezentowali się bardzo dobrze zdobywając wielokrotnie miejsca na podium. Byliśmy jedyną szkołą, która startowała w tych zawodach – pozostali startujący reprezentowali kluby sportowe z terenu całej Wielkopolski. Poziom niektórych konkurencji był wysoki, a nasi reprezentanci potrafili się do niego dostosować.

             

            Srebrne medale zdobyli:

            Maria Michalska – 100m ppł

            Dominika Niećkowiak – rzut oszczepem

            Przemysław Płocharz – skok wzwyż

             

            Brązowe medale zdobyli:

            Lilia Hartnett – 200m

            Gabriela Konieczna – pchnięcie kulą

            Izabela Szukała – rzut dyskiem

            Jakub Kempiński – 400m

            Bartosz Rosada – skok w dal

            Jarosław Demski – skok wzwyż

             

            Przy okazji tych zawodów nasza Szkoła otrzymała puchar za poprzednie zawody – II miejsce w klasyfikacji szkół średnich w Mistrzostwach Wielkopolski LZS Młodzieży Szkolnej w lekkiej atletyce, które także zostały rozegrane w Pile.

            Wszystkim startującym serdecznie DZIĘKUJEMY za udział oraz zaangażowanie i życzymy dalszych sukcesów sportowych w przyszłości.

             

            Nauczyciele wychowania fizycznego:

            Julita Knutowicz oraz Bartosz Świst

        • Dzień Hamburgera
          • DZIEŃ HAMBURGERA

          • 28 maja obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Hamburgera i to dobra okazja, by przypomnieć kilka faktów o tej chyba najsłynniejszej na świecie kanapce. Co ciekawe, dla jednych to samo danie jest  synonimem fast foodów za kilkanaście złotych, dla innych – najwyższej jakości wołowiną, poddaną wyrafinowanej obróbce i kosztującej setki, a nawet tysiące złotych.

            Nie ma chyba nikogo, kto chociaż raz w życiu nie spróbowałby hamburgera. Ta najsłynniejsza na świecie kanapka mająca dziesiątki odmian i wariacji i miliony fanów,Aż trudno uwierzyć, że historia tego kulinarnego klasyka rozpoczęła się dopiero na początku XX wieku.

            W Polsce od niedawna możemy również zauważyć zwiększone zainteresowanie burgerami i coraz częściej powstają restauracje serwujące specjały kuchni amerykańskiej. Dziś znamy mnóstwo wersji tego popularnego dania, które powstało w oparciu o pierwowzór, jakim był klasyczny hamburger z grillowaną bułką, sałatą, pomidorem, ogórkiem konserwowym, doprawiony majonezem i musztardą.

            Uczennice i uczniowie klasy pierwszej oraz drugiej technikum żywienia i usług gastronomicznych( 1G, 1GR, 2GT, 2GRp) naszej szkoły w ramach zajęć praktycznych przygotowali pyszne hamburgery pod okiem pani Małgorzaty Rosady. Uczniowie przygotowali wiele warinatów hamburgera - dla każdego coś innego. Wykonane hamburgery wyglądały bardzo smakowicie - zapraszam do galerii

        • Światowy Dzień pszczół
          • ŚWIATOWY DZIEŃ PSZCZÓŁ

          • Środowisko naturalne jest zwierciadłem zależności występujących na Ziemi. Na jego przykładzie można zauważyć, jak ważne są poszczególne, nawet najmniejsze elementy. Obchodzony dzisiaj Światowy  Dzień Pszczół to wspaniały momenty, aby przyjrzeć się roli jaką te niezwykle pożyteczne owady odgrywają w ekosystemie.

               Pszczoły nie tylko produkują miód, ale też zapylają około 80% roślin. Nie należą do największych zwierząt, owadów, ale z całą pewnością są jednymi z najważniejszych. Ich funkcja jest nieoceniona. Dzięki nim możemy nie tylko korzystać ze zdrowotnych i smakowych zalet różnego rodzaju miodów, ale także produkować żywność. Przenosząc pyłek, zwiększają jakość i ilość plonów. Bez pszczół i ich zapylania, rozwój i wzrost roślin nie byłby możliwy.

            Od wielu lat te pożyteczne owady mają poważne kłopoty. Ich ilość spada – problemem stają się pestycydy- ich nadużywanie w rolnictwie, zanieczyszczenie powietrza.

            Większa liczba pszczół to ogromna korzyść dla naszego środowiska. Dzięki nim nie tylko możliwe jest zapylanie wielu roślin, m.in. uprawnych, ale także sprawdzanie jakości produkowanych warzyw i owoców oraz stanu zanieczyszczenia powietrza. Pszczoły uznawane są za bioindykatory – gdyż pozwalają oceniać poziom degradacji środowiska naturalnego. Jeżeli zauważamy zwiększoną umieralność owadów to  przyczyną mogą być pestycydy. Natomiast w produktach pszczelich, po wykonaniu odpowiednich badań laboratoryjnych, możliwe jest stwierdzenie np. obecności szkodliwych dla człowieka metali ciężkich. Pszczoły są także narażone, podobnie jak ludzie, na różnego rodzaju choroby. Szczególnie niebezpieczne są dla nich roztocza wywołujące warrozę. Innym zagrożeniem  jest CCD, czyli zespół masowego ginięcia pszczół. Przyczyna jego występowania  nie została poznana. Choroba charakteryzuje się nagłym osłabieniem populacji owadów, pomimo sprzyjających warunków. Niestety, zdarza się też, że pszczoły bywają wytruwane przez ludzi.

             Co możemy zrobić dla zwiększenia ich ilości?

             1.Sadź kwiaty przyjazne pszczołom, wybieraj gatunki rodzime a unikaj gatunków inwazyjnych. Rośliny dające pszczołom pyłek i nektar kwitną od wczesnej wiosny aż do jesieni. Stwórz na swoim ogrodzie łąkę kwietną przyjazną dla zapylaczy,

            2.Nie wypalaj traw, łąk ani suchych części roślin ponieważ  ogień  niszczy  gniazda i lęgi pszczół oraz innych  gatunków zwierząt. Stanowi też  zagrożenie dla człowieka,

             

            3.Uschnięte łodygi możesz wykorzystać do stworzenia domków dla zapylaczy lub przeznaczyć je na kompost,

             

            4.Stosuj naturalne nawozy i środki ochrony roślin.

             

                                                                                                     A. Danielewicz, K. Jakubowska

        • Warsztaty poetyckie
          • WARSZTATY POETYCKIE

          • „Dwu-wers’’ powstał z tęsknoty za spotkaniem, za poczuciem wspólnoty. Kilkanaście miesięcy izolacji społecznej, odwołanych festiwali i zamkniętych instytucji kultury uświadomiły nam wszystkim, że tworzenie to także proces społeczny – nie samotniczy, a kolektywny”- piszą organizatorzy niecodziennego projektu, Studenci Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Odpowiadając na ich zaproszenie grupa uczniów z klasy 2 LO, wsparta przez koleżanki z klasy 1 technikum gastronomicznego, wzięła udział w warsztatach poetyckich.

                 Uczestnicy projektu wspólnie tworzyli tekst poetycki, dopisując swój dwu-wers, i pracowali nad jego interpretacją pod kierunkiem p. Joanny Roszak, poetki. Celem było nie tylko przyglądanie się procesowi twórczemu, i uczestniczeniu w nim, ale też dzielenie się emocjami i przemyśleniami wynikającymi z kilkumiesięcznej izolacji.

                 Kolejny raz literatura i słowo zostały potraktowane jako sposób służący wyrażaniu tego, co często niewyrażalne.

                 "Być może właśnie te warsztaty posłużą nam jako pewna płaszczyzna porozumienia, ponownego skomunikowania w rzeczywistości jeszcze pandemicznej, ale ukierunkowującej nas na myślenie o wspólnocie w nowej rzeczywistości po-pandemicznej. Skoro większość dóbr kultury nadal znajduje się poza naszym horyzontem, stwórzmy kulturę i literaturę na tym podstawowym poziomie, w duchu niezgody na długotrwały kryzys, gdzie wspólnie będziemy mogli uczestniczyć w wierszu"- piszą organizatorzy, wierząc w społeczną i kulturową rolę swego literackiego projektu.

             

             

            Renata Jędrzejczak

            Magdalena Mańka

        • Tydzień ulgi
          • UCZENNICE I UCZNIOWIE SĄ NAJWAŻNIEJSI

          • Nasza szkoła - w trosce o dobrostan psychiczny uczennic oraz uczniów - przyłącza się do kampanii, zainicjowanej przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Tydzień ulgi. Tydzień, w którym już cała nasza społeczność ponownie spotka się w przestrzeni szkoły, a więc od 31 maja br., będzie czasem bez odpytywania, sprawdzianów i zadań domowych. Wszyscy zasługujemy na tydzień wytchnienia.

            Dyrekcja i Grono Pedagogiczne Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach

        • Konkurs fotograficzny
          • KONKURS FOTOGRAFICZNY Z OKAZJI DNIA ZIEMI

          • W związku z obchodzonym w dniu 22 kwietnia Światowym Dniem Ziemi ogłoszony został konkurs na zdjęcia  pokazujące piękno naszego regionu. Ilość otrzymanych zdjęć bardzo mile nas zaskoczyła. Cieszy nas, że podglądacie przyrodę i potraficie dostrzec jej piękno.

            W konkursie wzięły także udział uczennice klas maturalnych. Ze względu na trudność w ustaleniu miejsca drugiego i trzeciego – postanowiłyśmy przyznać tylko miejsce pierwsze – kilku osobom oraz wiele wyróżnień. Nagrody i dyplomy wręczone zostaną na zakończeniu roku szkolnego.

            Miejsce  I otrzymują:

            Kowal Maria, Putyra Weronika, Runowska Joanna, Bojszczak Wiktoria, Baszuk Monika, Dukarska Amelia, Kramer Kinga, Nitschke Marlena.

            Osoby wyróżnione: Daria Łopata, Gendera Eliza, Hartnett Lilia, Wachowiak Michał, Cebulska Oliwia, Foltyn Patryk, Jóźwiak Wiktoria, Kubiak Julia.

            Jednocześnie zachęcamy was do wzięcia udziału w ogólnopolskim konkursie fotograficznym „ Przyroda Ojczysta”. Udział w nim jest bezpłatny a jego rozstrzygnięcie nastąpi 14 stycznia 2022 roku. Konkurs jest przeznaczony dla wszystkich osób zamieszkałych na terenie Polski, powyżej 16 roku życia. Zgłoszenie prac następuje poprzez wzięcie udziału w comiesięcznym głosowaniu na Zdjęcie Miesiąca. Począwszy od stycznia, co miesiąc można zgłaszać nowe zdjęcia do konkursu. Więcej szczegółów znajdziecie na stronie regulaminu  konkursu.

                                                       A. Danielewicz, K. Jakubowska

        • Drugie życie
          • CZY WIESZ CO TO JEST OŚWIADCZENIE WOLI ?

          • Odpowiedź na to pytanie możesz uzyskać dzięki uczniom działającym w ramach kampanii Drugie Życie. Oświadczenie woli to świadoma zgoda na pobranie naszych organów po śmierci. W naszym prawie funkcjonuje zasada zgody domniemanej - oznacza ona, że osoba, która nie wyraziła obiekcji w Centralnym Rejestrze Sprzeciwów zgadza się na pośmiertne pobranie narządów do transplantacji. Centralny Rejestr Sprzeciwów (CRS) to baza danych zawierająca deklaracje osób, które nie wyraziły zgody na przeszczepienie narządów. Lekarz przed pobraniem narządów od zmarłego ma obowiązek sprawdzić, czy dana osoba nie złożyła za życia sprzeciwu. CRS prowadzi Centrum Organizacyjno - Koordynacyjne do Spraw Transplantacji „Poltransplant” – organizacja nadzorująca pobieranie i przeszczepianie narządów w naszym kraju.

            Obejrzyj filmik przygotowany przez uczestników kampanii- Weronikę , Bartka, Oliwię i Gabrysię.

        • Ronan Hession
          • SPOTKANIE Z IRLANDZKIM PISARZEM

          • Członkowie szkolnego klubu czytelniczego – Sit and Read mieli niebywałą okazję wysłuchać Irlandczyka - Ronana Hessiona - autora  „Leonard and Hungry Paul”. Książka, która nominowana jest w tym roku do wielu nagród, m.in. An Post Irish Book Awards: Best newcomer, Books Are My Bag Award for Fiction, Republic of Consciousness Prize , stała się lekturą tegorocznej edycji One Dublin One Book. „Leonard and Hungry Paul” znajduje się na 6. miejscu listy bestsellerów, a także na 8. miejscu w rankingach irlandzkich bibliotek.

            Uczennice i uczniowie Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach mieli niezapomnianą możliwość spotkania z autorem, które zorganizowane było specjalnie dla polskich miłośników książek, biorących udział w irlandzkiej akcji czytelniczej. Wydarzenie  to było dla naszego klubu ogromnym wyróżnieniem oraz wspaniałą okazją do zadania pytań autorowi bestsellera. Spotkanie prowadzone było przez polską literaturoznawczynię, dr hab. nauk humanistycznych, profesor i kierownik Zakładu Literatury Angielskiej i Lingwistyki Literackiej Wydziału Anglistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – p. Lilianę Sikorską.

            Powitania uczestników zgromadzonych online dokonała ambasador Irlandii - p. Emer O’Connell; a Ronan Hession oczarował nas swoim podejściem do życia, uchylił rąbka tajemnicy na temat powstania powieści i zaprezentował swoją najnowszą książkę- „Panenka”. Pisarz chętnie opowiadał o swoich inspiracjach – zainteresowaniem literaturą japońską. Pojawił się również polski wątek, ponieważ dowiedzieliśmy się, że zna i  ceni twórczość polskiej noblistki - Olgi Tokarczuk.

            Tegoroczna akcja One Dublin One Book pozwoliła nie tylko na zgłębienie irlandzkiej literatury, ale także na spotkanie z wybitnym autorem i możliwość uzyskania odpowiedzi na interesujące nas kwestie.

             

            Martyna Kustoń.

        • Kokardy w barwach narodowych
          • WSPÓLNIE WOKÓŁ BARW NARODOWYCH

          • Z okazji święta Konstytucji 3 maja 1791 r. w Zespole Szkół nr 2 w Szamotułach odbywały się zajęcia zdalne, które przybliżały  ich genezę i znaczenie 2 i 3 maja.

            Uczennice  i uczniowie brali udział w zajęciach edukacyjnych on-line. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe udostępniło wykład z cyklu Labirynty sztuki, gdzie dr Hubert Bilewicz rozszyfrowywał ukryte w dziele Jana Matejki treści i pokazywał jak sztuka przeplata się z polityką.

            W czasie lekcji z nauczycielami historii omówione zostało znaczenie pierwszej polskiej konstytucji (druga na świecie po amerykańskiej z 1787 r).

            Decyzją Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej  z 6 kwietnia 1990 roku przywrócono 3 maja jako święto państwowe ku czci Konstytucji 3 Maja uchwalonej przez Sejm Czteroletni zw. Wielkim.

                        Najmłodszym ze świąt majowych jest Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej obchodzony 2 maja, a ustanowiony 20 lutego 2004 roku. Dla upamiętnienia tego dnia uczennice i uczniowie naszej szkoły własnoręcznie wykonali kokardy w barwach narodowych. Ich dzieła można podziwiać w galerii zdjęć.

            Nauczyciele historii:

            Anna Kustoń

            Piotr Gotowy

        • Zakończenie maturzystów
          • POŻEGNANIE MATURZYSTÓW

          • 30 kwietnia odbyło się w Zespole Szkół nr 2 w Szamotułach rozdanie świadectw absolwentom Liceum i Technikum oraz Liceum dla Dorosłych.

            W imieniu Starosty Szamotulskiego Pani Beaty Hanyżak nagrody finansowe dla najlepszych absolwentów: Piotra Wilka z liceum i Julii Czekały z technikum wręczył dyrektor Zygmunt Sługocki.

            Kochani  Absolwenci dziękujemy Wam za to, że dzieliliście się swoimi spostrzeżeniami, angażowaliście się w przedsięwzięcia podejmowane na rzecz dobra wspólnego i rozwoju Naszej Szkoły, za Waszą dojrzałość i wytrwałość w obecnym wyjątkowym dla nas wszystkich czasie.

            Waszym rodzicom składamy serdeczne podziękowania za życzliwość, współpracę i wsparcie.

            Życzymy Wam pomyślnie zdanych egzaminów maturalnych, trafnych wyborów, które pozwolą na spełnienie Waszych oczekiwań, marzeń i pragnień. Wiedzcie zawsze, że marzenia i pragnienia nawet najbardziej nieosiągalne czynią życie pięknym i że jak powiedział Oscar Wilde, człowiek naprawdę posiada tylko to, co jest w nim.

             Wychowawcy klas maturalnych

      • Kontakty

        • Zespół Szkół nr 2 im. Stanisława Staszica w Szamotułach, ul. Szczuczyńska 3
        • tel. (+48) 61-29-21-559
        • ul. Szczuczyńska 3 64-500 Szamotuły Poland
        • Dyrektor: Arkadiusz Majer
        • Wicedyrektorzy: Ewa Peraj, Łukasz Janc
        • Kierownik szkolenia praktycznego: Anna Kaczmarek
        • NIP: 787-10-30-195
        • REGON: 000100078
        • Kontakt z administratorem strony: piotr.gotowy@poczta.onet.pl piotr.gotowy@zsnr2-szamotuly.pl
      • Logowanie