• Sielinko
          • TEORIA W PARZE Z PRAKTYKĄ

          • Duże możliwości rozwoju branży rolniczej, wysoki standard życia na wsi, sprawiają że wiele młodych osób pragnie związać swoją przyszłość z pracą w rolnictwie. Aby sprostać wyzwaniom nowoczesnego rolnictwa, jakie rysuje przyszłość, potrzebna jest szeroko pojęta wiedza.  A taką gwarantuje dalsza nauka i stosowanie w praktyce najnowszych rozwiązań.

            To dlatego organizatorzy Krajowych Dni Pola, które w tym roku odbywały się w Sielinku koło Opalenicy, zorganizowali z myślą o młodzieży szkół rolniczych „Dzień Młodego Rolnika”.

            W pokazy, prezentacje, prelekcje zostali zaangażowani najlepsi specjaliści z ODR, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Instytutów z całej Polski i wielu innych organizacji branżowych.

            – Uczniowie są przyszłością polskiego rolnictwa, dlatego zależy nam na tym, by mogli zapoznać się z najnowocześniejszymi rozwiązaniami, które mogą być wykorzystywane w gospodarstwach – mówił dyrektor Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego Jacek Sommerfeld. Z kolei wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik, deklarował, m. in. wsparcie dla młodych rolników w postaci różnorodnych programów pomocowych.

            Do Sielinka przyjechało z całej Polski prawie półtora tysiąca młodych osób zainteresowanych rolniczymi nowinkami, w tym także uczniowie I i II klasy Technikum Rolniczego, ZSZ Nr 2 im. Stanisława Staszica w Szamotułach - wspólnie m.in. z nauczycielem przedmiotów zawodowych, Katarzyną Zielewicz.

            Nasi uczniowie uczestniczyli w  prowadzonej przez pracowników i studentów Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu prezentacji - „Kultury in-vitro roślin”, warsztatach - „Rozpoznawanie chorób i szkodników roślin rolniczych”. Natomiast specjaliści z Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Lubaniu zapoznawali uczniów naszej szkoły z najnowszymi technologiami stosowanymi w uprawie polowej, takie jak: rolnictwo precyzyjne i związane z tym mapowanie pól, stosowanie precyzyjnego nawożenia, czy ochrony roślin przed patogenami. Nie zabrakło też prelekcji związanej z historią i tradycją polskiej wsi, w ramach warsztatów prowadzonych przez pracowników Muzeum Rolnictwa w Szreniawie.

            Zajęcia, w których uczestniczyła szamotulska młodzież, to niewielka część niezwykle bogatej oferty edukacyjnej oferowanej podczas DMR.

            W Sielinku prezentowano m.in. profile glebowe na poletkach, na których stosowano różne systemy uprawy roli: międzyorkowy, uproszczony czy system strip trill, demonstrowano kilkaset odmian roślin uprawnych. Zapoznawano młodzież z rozmaitymi wariantami systemów ochrony herbicydowej, w tym najnowsze rozwiązania do walki z chwastami, jak np. pielniki do ochrony hybrydowej, gdzie w międzyrzędziach wykorzystywany jest pielnik mechaniczny, a w rzędach - aplikacja środków ochrony roślin. Można też było dowiedzieć się, w związku „Planem strategicznym Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027”, jak zakładać pasy kwietne i jaka jest ich rola dla bioróżnorodności.

            Już stałym elementem imprez rolniczych są odnawialne źródła energii. Tematem poruszanym podczas DMR było m.in. rozwijanie technologii w celu pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i ich wykorzystanie do produkcji „zielonego wodoru”.

            Innowacje w rolnictwie były hasłem przewodnim tegorocznych Krajowych Dni Pola w Sielinku, to one szczególnie skupiały młodzież, która z ogromnym zainteresowaniem śledziła technologie zintegrowane z systemami cyfrowymi tzw. rolnictwo 4.0.

            Podczas „Dnia Młodego Rolnika” nie mogło zabraknąć dobrej zabawy, dlatego organizatorzy zadbali o gry, konkursy, quizy, które dawały młodzieży wiele radości.

            Ogromna dawka wiedzy, ciekawe dyskusje i interesujące pokazy w połączeniu z pełną emocji zabawą, to bez wątpienia znakomity sposób zdobywania wiedzy i alternatywa dla czasu spędzanego w sieci.

            Ewa Krysztofiak

        • Staż zawodowy
          • ZAGRANICZNY STAŻ ZAWODOWY UCZNIÓW TECHNIKUM

          • 12 czerwca w siedzibie Towarzystwa Umiejętności Rolniczych w Poznaniu odbyły się rozmowy kwalifikacyjne dla uczniów Technikum - kandydatów na staż zawodowy w Niemczech.

            Przedstawiciele Hanowerskiej Izby Rolniczej oraz Towarzystwa Umiejętności Rolniczych przeprowadzili egzamin ze znajomości języka niemieckiego.

            Uczniowie Technikum: Kamila Kaczmarek z klasy IV Technikum Architektury Krajobrazu, Ksawery Matuszewski z klasy II Technikum Rolniczego oraz Bartosz Wieczorek z klasy IV Technikum Technologii Żywności zostali zakwalifikowani na staż zawodowy w Dolnej Saksonii w okresie lipiec- wrzesień 2023r.

            Serdecznie gratulujemy i życzymy powodzenia !

             

            Ewa Peraj

        • Egzaminy zawodowe 2023
          • EGZAMINY ZAWODOWE - SESJA LATO 2023

          • 1 czerwca rozpoczęła się w naszej szkole kolejna sesja egzaminu zawodowego dla uczniów Branżowej Szkoły, Technikum oraz słuchaczy Szkoły Policealnej.

            Do egzaminów ogółem przystąpiło 119 osób. Egzamin składa się z dwóch części: pisemnej w formie elektronicznej oraz praktycznej. Ponieważ nasza szkoła jest ośrodkiem egzaminacyjnym  Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu, upoważnionym do przeprowadzania części pisemnej i praktycznej egzaminu, wszystkie egzaminy odbywały się  w szkolnych pracowniach.

            Wyniki egzaminów zawodowych będą dostępne w dniu 31 sierpnia od godziny 10.00.

            Wszystkim zdającym życzymy powodzenia.

             

            Ewa Peraj

        • Sheraton Poznań
          • SZKOLENIE W SHERATON POZNAŃ HOTEL

          • W  środę  31 maja grupa uczniów z klasy 1GT oraz trzy uczennice z klasy 3G kształcących się w zawodzie Technik Żywienia i Usług Gastronomicznych miała okazję odwiedzić luksusowy 5 – gwiazdkowy hotel Sheraton w Poznaniu.

            Podczas wizyty młodzież została przyjęta przez panią Mimozę Peevską (Human Resources Coordinator at Sheraton Poznań Hotel), która w sposób szczegółowy przedstawiła zasady funkcjonowania, spełniane standardy oraz wymagania stawiane tego typu obiektom.

            Uczniowie mieli okazję obejrzeć hotel zarówno z punktu widzenia pracowników hotelu jak i gości. Zwiedzanie obejmowało pokoje hotelowe, apartamenty, club room, restauracje, sale balowe, strefę wellness ,strefę fitness, oraz kuchnię. Przedstawiona została pełna oferta kompleksu.

            Na zakończenie spotkania, pani Peevska pełniąca funkcję HR specialist, zaproponowała uczniom naszej szkoły możliwość odbycia praktyk zawodowych w Sheraton Poznań Hotel, a w przyszłości nawiązanie współpracy.

            Opiekunami i organizatorkami wyjazdu były p. Joanna Zawieja oraz p. Małgorzata Rosada.

        • Festyn w Szczuczynie
          • FESTYN REKREACYJNO - SPORTOWY "WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ"

          • W sobotę 10 czerwca na terenie boiska  piłkarskiego w Szczuczynie odbył się po raz drugi festyn  sportowo-rekreacyjny pod hasłem „ Wszystkie dzieci nasze są”. Organizatorem imprezy było Stowarzyszenie na Rzecz  Dzieci i Młodzieży  Specjalnej Troski  z  Szamotuł. Założeniem festynu jest integracja osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych w czasie wspólnej zabawy. Na imprezie nie mogło zabraknąć uczniów naszej szkoły- wolontariuszy – na których wsparcie  zawsze można liczyć. Byli to następujący uczniowie: S. Helpa, Z. Michalak, M. Maćkowiak, J. Zarzyńska, M. Draszczyk, L. Misztal, G. Połącarz, M. Purgiel, A. Marten, N. Sobańska, W. Bilecka i M. Noak.

            Ich zadanie polegało na przeprowadzeniu zabaw sportowo- rekreacyjnych oraz obsłudze kawiarenki.  Wspólnie spędzone chwile okazały się nie  tylko czasem pracy, ale i dobrej zabawy .Pozwoliło im się także bliżej poznać. Na ich twarzach zawsze gościł uśmiech – i to właśnie za niego, życzliwość i serdeczność wszystkim wolontariuszom bardzo dziękuję.

             

            Opiekun wolontariatu:  A. Danielewicz

        • #JakNieCzytamJakCzytam
          • #JakNieCzytamJakCzytam

          • Zespół Szkół nr 2 w Szamotułach włączył się do ogólnopolskiej akcji "Jak nie czytam, jak czytam". Jej celem jest promocja czytania dla przyjemności - w miłej atmosferze oraz budowa pozytywnego wizerunku czytania- by książka nie kojarzyła się z przymusową lekturą, a raczej czymś sympatycznym.  Już od 2016 roku uczniowie całej Polski biorą udział w tym projekcie by zamanifestować, że uwielbiają czytać. Miłośnicy czytelnictwa z naszej szkoły  wyszli 7 czerwca  ze swoimi ulubionymi książkami i zapozowali do wspólnego zdjęcia.

            Jednocześnie w tym dniu, do projektu czytelniczego dołączyliśmy  kolejną akcję charytatywną -  zbieraliśmy pieniądze na rehabilitacje Zuzi, uczennicy naszej szkoły. Udało nam się zgromadzić prawie trzy tysiące  złotych, które przekażemy Zuzi na walkę z nerwowłókniatowością typu 1.

            Arleta Danielewicz, 

            Martyna Kustoń.

        • One Dublin, one book
          • ONE DUBLIN, ONE BOOK

          • Po raz kolejny dołączyliśmy do projektu One Dublin One Book - promowanego  przez Ambasadę Irlandii w Polsce. W tym roku Dublin i Zespół Szkół nr 2 w Szamotułach znów połączyła wspólna książka.

            Uczniowie naszej szkoły przeczytali - otrzymane od Ambasady, a zaproponowane na ten rok przez Dublin City Libraries- książki - The Coroner's Daughter- Andrew Hughass'a.  Wraz z publikacjami dotarły do nas również pytania autora książki, które stały się punktem wyjścia  do dyskusji o lekturze;  a uczniowie  mieli okazję spotkać się  online z autorem  tegorocznej lektury. Wszystkich lubiących czytać, w dodatku w języku angielskim- zachęcamy do zapoznania się z jej treścią.

            Martyna Kustoń

        • Skąpiec
          • "SKĄPIEC" - NAJSMUTNIEJSZY DRAMAT MOLIERA?

          • Korzystając z możliwości obcowania z teatrem w Auli Artis Collegium Da Vinci w Poznaniu, klasa I Technikum Ochrony Środowiska obejrzała  spektakl  Skąpiec.

            W trakcie przedstawienia młodzież mogła poznać teatralne środki artystycznego wyrazu, a także porównać wizerunki bohaterów książkowych i odgrywających role aktorów.

            Prozatorska komedia Moliera, wystawiona została  na deskach teatru po raz pierwszy 9 września 1668 roku. Akcja utworu rozgrywa się we współczesnym autorowi Paryżu, w II połowie XVII wieku.
            Skąpiec w prześmiewczy sposób pokazuje człowieka, którym rządzi  myśl o zysku, obnaża skąpstwo i umiłowanie pieniądza .Zwraca uwagę, że zainteresowanie nim może przerodzić się w prawdziwą obsesję. Widać to na przykładzie Harpagona głównego bohatera utworu. Samo skąpstwo nie jest jednak jego jedyną namiętnością, jest nią  jeszcze  lichwa oraz obsesyjny lęk przed utratą zgromadzonego majątku.
            Ciekawe przedstawia w jaki sposób na zachowanie głównego bohatera reaguje otoczenie. Przeciwwagą dla tytułowego skąpca jest  Anzelm, który uosabia prawdziwą rodzicielską miłość i hojność.

               Uczestnicząc w kolejnych aktach sztuki młodzież miała okazję przekonać się, że w rzeczywistości utwór ten nie jest typową komedią. Tak naprawdę jest to bardzo smutna opowieść o człowieku samotnym, zatraconym i nieszczęśliwym. „Skąpiec” to przestroga dla wszystkich, którzy bardziej niż miłości pragną pieniędzy i tylko one są  w stanie dać im szczęście. Wielowymiarowy utwór skłonił wszystkich do refleksji nad sensem ludzkiej egzystencji.

             

            Renata Bednarczyk, Ewelina Otulakowska

        • IMBIR - EGZOTYCZNA ROŚLINA NA POLSKIM POLU
          • IMBIR - EGZOTYCZNA ROŚLINA NA POLSKIM POLU

          • Kłącza imbiru są w kuchni azjatyckiej przede wszystkim popularnym składnikiem różnego typu potraw wytrawnych i słodkich, w tym deserów i napojów. Roślina ta jest też znanym lekiem roślinnym, wspomaga bowiem układ pokarmowy, uśmierza ból gardła, łagodzi mdłości. Warto wiedzieć, że wciąż odkrywane są nowe walory lecznicze tej egzotycznej rośliny, m.in. takie jak działanie przeciwwirusowe, przeciwreumatyczne, może też obniżać stężenie cholesterolu we krwi.

            Szerokie zastosowanie imbiru  sprawiło, że stał się on popularną rośliną uprawową przede wszystkim w tropikalnych rejonach świata. Właśnie ze względu na wymagania klimatyczno-glebowe, imbir nie był do tej pory uprawiany w Polsce.

            Okazuje się jednak, że tę ciepłolubną egzotyczną roślinę postanowił uprawiać na ok. 2 ha pan Przemysław Kaczmarek z Gąsaw w Wielkopolsce, w ramach doświadczenia prowadzonego pod kierownictwem naukowym pana prof. Piotra Szulca z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

            - Sadzonki zostały zaimportowane z Brazylii i Peru - objaśnia gospodarz.

            - Wyprodukowany na polskich polach imbir ma służyć jako dodatek, do produkcji soków/napojów w jednej z małopolskich firm – mówi pan Przemysław Lecyk, główny specjalista Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie o. w Poznaniu –  przedsięwzięcie, w które zaangażowane są wymienione organizacje, jest realizowane w ramach projektu „Introdukcja uprawy imbiru (Zingiber officinale. Rosc.) w Polsce, na potrzebę opracowania nowej technologii wytwarzania klarowanych napojów funkcjonalnych”.

            W tym niecodziennym projekcie swój udział mieli uczniowie z naszej szkoły, z kl I i II Technikum Rolniczego, którzy pod okiem wychowawców i nauczycieli przedmiotu Anny Kaczmarek i Katarzyny Zielewicz, przygotowywali sadzonki. A następnie sadzili kłącza, układając je w bruzdach na głębokość 10 cm, w rzędzie co 30 cm, w międzyrzędziach - 75 cm. Tak ułożone kłącza zostały obsypane glebą.

            Z ciekawością będziemy obserwować etapy wzrostu i rozwoju imbiru w polskich warunkach. Życzymy panu Przemkowi Kaczmarkowi i zaangażowanym w projekt osobom, aby roślina przyniosła obfite plony.

            Ewa Krysztofiak

        • Palmiarnia
          • WYCIECZKA DO PALMIARNI

          • 26 maja  klasa I KR postanowiła poznać roślinność różnych stref klimatycznych naszego globu. Palmiarnia w Poznaniu zaskakuje nie tylko bogactwem flory, można w niej także poznać różnych  przedstawicieli fauny. Poza  akwariami pełnymi egzotycznych ryb uwagę zwracały również  gady i płazy. Wtopione w otoczenie wymagały od uczestników wycieczki skupienia uwagi, potęgując swym zachowaniem aurę tajemniczości. Rozmowa z papugami uświadomiła zaskakującą inteligencję tych kolorowych ptaków. Pani przewodnik w ciekawy i oryginalny sposób przestawiła młodzieży  mieszkańców palmiarni. Pokazała jak naszymi różnymi zmysłami możemy  odbierać przyrodę. Zaakcentowała gospodarcze znaczenie roślin ze szczególnym uwzględnieniem ich kulinarnych walorów. Wędrując po pawilonach uczniowie mogli poznać wzajemne relacje mieszkańców poszczególnych ekosystemów, ich przystosowania do warunków klimatycznych. Rośliny owadożerne, epifity, kaktusy czy wilczomlecze wzbudzały autentyczne zainteresowanie, a wiekowe ponad stuletnie  sagowce podziw. Największa w Polsce palmiarnia ponownie udowodniła jak ciekawie i pouczająco można spędzić w niej czas.

             

            Katarzyna Zielewicz, Renata Bednarczyk

        • Tradycyjne potrawy żydowskie
          • TRADYCYJNE POTRAWY ŻYDOWSKIE

          • W miniony piątek 19 maja, pod przewodnictwem p. Małgorzaty Rosady i p. Joanny Zawiei  uczennice klasy 3GRp i 1GT podjęły się sporządzenia tradycyjnych potraw żydowskich.

            Żydowska kultura kulinarna to charakterystyczne potrawy, ale również odpowiedni sposób ich przygotowania, serwowania i spożywania. Rozwijając się na przestrzeni tysiącleci w różnych częściach świata, stała się wyjątkowo różnorodna. O specyfice kultury kulinarnej decydują przede wszystkim zasady koszerności – czyli zasady wywodzące się z prawa religijnego, które określają zakazane i dozwolone produkty oraz sposoby ich przyrządzania i spożywania.

            Sam wybór potraw spośród tak szerokiej i różnorodnej ich gamy był nie lada wyzwaniem.  Decyzje jednak zapadły i przygotowano: 

            - tradycyjne żydowskie chałki,

            - bajgle,

            - ziemniaczaną sałatkę,

            - hummus ,

            - śledzie po żydowsku,

            - pastę Baba Ganoush,

            - lekach ,

            - kranz,

            - cymes,

            - cebularze.

             

             Do grona deserów dołączył również sernik po żydowsku przygotowany przez Michalinę Powolną oraz ciasteczka Hamantashe upieczone przez klasę 2GO.

            Wszystkie dania zostały przekazane na degustację do Zespołu Szkół w Obrzycku, gdzie odbywał się Festyn „ Dawno temu w Obrzycku - śladami Żydów”. Podczas tego wydarzenia odbywały się m.in. prelekcje dotyczące historii społeczności żydowskiej na terenach Polski i powiatu szamotulskiego.

            Potrawy i desery serwowane przez uczennice klasy 1G cieszyły się ogromnym powodzeniem. Z ciekawością dopytywano o oryginalnie brzmiące nazwy dań, takich jak ;

            • Cymes - popularne danie kuchni żydowskiej, podawany jako słodki obiad lub deser. Jeśli nie jedliście, to koniecznie musicie spróbować! Cymes to zazwyczaj podsmażana marchewka ze słodkimi dodatkami takimi jak; suszone morele, słodkie daktyle, orzechy i cynamon. Danie ma pomarańczowy kolor i pięknie pachnie.
            • Krantz- samo słowo oznacza wieniec. Krantz to tradycyjne żydowskie ciasto drożdżowe z kremem orzechowym i czekoladą, polane syropem cukrowym. Pyszne ciasto stanowi doskonały pomysł na smaczny wypiek z orzechami.
            • Lekach -jego receptura wywodzi się od ciasta miodowego zwanego w języku jidysz ,,lekach'' wypiekanego przez Żydów ze wschodniej Polski, Niemiec i Rosji.

            Ciasto jest symbolem nadziei na dostatni rok. W dzień Nowego Roku tradycyjnie jadano dużo wszelkich słodyczy, żeby cały przyszły rok był tak słodki , jak jego pierwszy dzień.

            • Baba Ghanoush - jeden z popularniejszych dodatków z kuchni Bliskiego Wschodu, który zyskał sławę na całym świecie, czyli  pasta z bakłażana baba ghanoush. Jest to połączenie warzyw z ostrymi i aromatycznymi przyprawami, które w połączeniu stanowią smaczny dodatek do potraw w postaci dipu.

                                                                                                                                                        J.Zawieja, M.Rosada

        • Muzeum Polin
          • WYCIECZKA DO MUZEUM ŻYDÓW POLSKICH POLIN

          • 18 maja nasi uczniowie, pod opieką nauczycieli: p. Magdaleny Koput, p. Bartosza Korpika oraz p. Joanny Zawiei wzięli udział w wycieczce do Warszawy do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w ramach  projektu Fundacji Forum Dialogu.

            Młodzież obejrzała wystawę oraz wzięła udział w spacerze po ulicach Warszawy, na terenach których, podczas II Wojny Światowej  znajdowało się żydowskie getto. Tematyka zajęć dotyczyła głównie historii i kultury żydowskiej oraz relacji łączących Polaków i Żydów w przedwojennej Warszawie. Ekspozycja muzealna zrobiła na młodzieży duże wrażenie. Podobała się im zwłaszcza rekonstrukcja synagogi z Gwoźdźca i galeria Miasteczko.

            Uczniowie dowiedzieli się z jakimi dylematami borykała się ówczesna młodzież, co stanowiło dla nich okazję do refleksji również nad własnymi wyborami.

            Zobaczyli też jakie mogą być skutki długotrwałego funkcjonowania w społeczeństwie stereotypowego myślenia o drugim człowieku czy narodzie. Zdobyli cenną wiedzę, ucząc się przy tym tolerancji oraz  szacunku wobec innych ludzi.

            Dziękujemy Forum Dialogu za możliwość wzięcia udziału w tak ważnym projekcie edukacyjnym i integracyjnym

             

                                                            J. Zawieja, B. Korpik, M.Koput

        • Dyplom
          • KOMUNIKAT

          • Dyplomy zawodowe dla absolwentów technikum, którzy ukończyli szkołę 28 kwietnia 2023 r. będą wydawane w sekretariacie szkoły od 26 maja.

        • Dzień Ziemi
          • ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI

          • Dzień Ziemi jest największym na świecie świętem ekologicznym, obchodzonym od 1970 r. Jako pierwszy z ideą Dnia Ziemi wystąpił w roku 1969 John McConnell na konferencji UNESCO  dotyczącej ochrony  środowiska naturalnego. W Polsce obchody Dnia Ziemi zostały zapoczątkowane w 1990 r. W tym dniu chcemy zachęcać  do postaw proekologicznych  oraz  budowania wspólnej odpowiedzialności za Ziemię.

            Rejonowy oddział Polskiego Czerwonego Krzyża znany jest z działań nie tylko  prozdrowotnych ale i na rzecz ochrony środowiska. W odpowiedzi na apel Polskiego Czerwonego Krzyża do akcji sprzątania naszej okolicy- terenu parku przy basenie odkrytym włączyła się  młodzież naszej szkoły.

            W sobotę  22 kwietnia o godzinie 10.00 wyposażone w rękawiczki i worki uczennice  klas technikum oczyszczały teren parku PIASZCZYCHY przy basenie odkrytym z pozostawionych śmieci. Zebrano 40 worków. Ten szczególny dzień powinniśmy obchodzić każdego dnia.  Ziemia to nasz dom o który musimy zadbać .

            Dlatego  pamiętaj o kilku zasadach  

            1. Segreguj śmieci,

            2.Niewielki procent plastiku podlega recyklingowi, w czasie zakupów wybieraj produkty w szkle, puszkach ,

            3.Korzystaj z torb wielokrotnego użytku, plastikowe reklamówki  rozkładają się przez ponad 400 lat,

            4.Kupuj z głową. Sprawdź zawartość swojej szafy zanim kupisz nową rzecz. Korzystaj z tego co już zostało wyprodukowane- Second-handy, i sklepy vintage to miejsca w których możesz znaleźć prawdziwe skarby,

            5.Korzystaj z komunikacji miejskiej, roweru,

            6.Naprawiaj zamiast wyrzucać. Staraj się używać, to co już masz, a jeśli coś wymaga naprawy, skorzystaj z pomocy fachowców,

            7. Nie marnuj i nie wyrzucaj jedzenia. Na zakupy idź z gotową listą i zaplanuj posiłki na cały tydzień.,

            8. Plastikowe butelki zamień na wielorazowe.

        • Staż w rolnictwie
          • ZAGRANICZNY STAŻ ZAWODOWY W ROLNICTWIE DLA UCZNIÓW TECHNIKUM

          • Uczniowie Technikum uczestniczyli w spotkaniu z przedstawicielem Towarzystwa Umiejętności Rolniczych w Poznaniu panem Piotrem Pietrzakiem.

            Uczniowie otrzymali zaproszenie do wzięcia udziału w trzymiesięcznym zagranicznym stażu zawodowym w rolnictwie. Program będzie realizowany ze środków programu Erasmus+.

            Staż zawodowy odbywa się w nowoczesnych gospodarstwach rolnych na terenie landu Dolna Saksonia. Instytucjami niemieckimi, które współpracują z Towarzystwem są: Niemiecki Ośrodek Szkoleniowy dla Techniki Rolniczej – Deula w Nienburgu oraz Dolnosaksońska Izba Rolnicza w Hanowerze. W Polsce Towarzystwo współpracuje z Wielkopolską Izbą Rolniczą w Poznaniu oraz zespołami szkół rolniczych z terenu całej Polski.

            Pan Pietrzak omówił zasady i warunki odbywania stażu w Niemczech. Uczniowie dali wyraz dużego zainteresowania tematem, zadając dociekliwe  pytania i składając wnioski na staż zawodowy.

             

             

            Ewa Peraj

        • Muzeum Rolnictwa w Szreniawie
          • EDUKACJA W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY

          • W dniu 28.04.2023 r. uczniowie naszej szkoły z klas I, II, III Technikum Rolniczego wzięli udział w „Wielkopolskich Obchodach Dnia Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy” odbywających się na terenie Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno - Spożywczego w Szreniawie.

            W ramach wydarzeń młodzież miała możliwość uczestniczyć w prelekcjach, warsztatach oraz ćwiczeniach dotyczących bezpieczeństwa oraz zasad udzielania pierwszej pomocy. Zajęcia były prowadzone przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy oraz funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej i Policji.

            Zaplanowano również dla uczestników konkurs- grę terenową, gdzie uczniowie w praktyczny sposób mogli zastosować wiedzę i umiejętności nabyte w szkole w połączeniu z zadaniami znajdującymi się w muzeum. Celem konkursu było propagowanie zasad bezpiecznej pracy w gospodarstwie rolnym, podnoszenie świadomości o konieczności poznania zagrożeń i ścisłego przestrzegania przepisów bhp w celu zmniejszenia wypadków w pracy, propagowanie właściwej postawy zawodowej.

            Wśród laureatów konkursu I miejsce zajęła Katarzyna Miga, II miejsce zajęli Sandra Radomska oraz Szymon Rychlewski, III miejsce zajęli Łukasz Cudaszewski, Jakub Jaskulski, Jędrzej Kaczmarek. Organizatorami wydarzenia byli Okręgowy Inspektorat Pracy w Poznaniu, Dyrekcja Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno- Spożywczego w Szreniawie, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Poznaniu.

             

            Katarzyna Zielewicz

            Ewa Krysztofiak

            Piotr Sołtysiak

        • Dzień bez plecaka
          • DZIEŃ BEZ PLECAKA

          • Dzień bez plecaka (z ang. No Backpack Day) pierwszy raz zorganizowano w 2012 roku z inicjatywy 8-letniej uczennicy, która chciała zwrócić uwagę na wykluczenie edukacyjne w niektórych częściach świata.

            Od kilku lat Dzień bez plecaka organizowany jest również w Polsce, jednak jego forma różni się od pierwotnej.

            Polscy uczniowie i uczennice prześcigają się w pomysłach na to, w czym – zamiast plecaka – przynieść do szkoły książki i zeszyty.

            27 kwietnia po raz kolejny zorganizowano to wydarzenie w murach naszej szkoły i ponownie uczniowie zaskoczyli nas swoją kreatywnością. Szczególną wyobraźnią wykazała się młodzież z klasy 1G, która udowodniła, że nawet rower może zastąpić plecak.

            Ten też pomysł Kajetana Poznańskiego (1G) został wyróżniony przez Samorząd Uczniowski .

            Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w zabawie.

             

            Samorząd Uczniowski

        • Pożegnanie maturzystów
          • POŻEGNANIE MATURZYSTÓW

          • Wczesnym piątkowym popołudniem 28 kwietnia uczniowie ostatnich klas liceum i technikum z Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach odebrali świadectwa maturalne.

            Dyrektor Arkadiusz Majer złożył na ręce absolwentów moc serdecznych życzeń i gratulacji. Podziękował również rodzicom za życzliwość, współpracę i wsparcie. Osobne podziękowania popłynęły do przedstawicieli organu prowadzącego szkołę – władz samorządowych Powiatu Szamotulskiego.

            Najlepszymi absolwentami zostali Jakub Dekiert z Liceum Ogólnokształcącego oraz Katarzyna Buliczak z Technikum, którzy zostali uhonorowani złotym medalem Stanisława Staszica – patrona szkoły. Następnie wręczono dyplomy i skromne upominki uczniom wyróżniającym się w rywalizacji sportowej.

            W uroczystościach wzięli udział m.in. Starosta Szamotulski Beata Hanyżak, Dyrektor Wydziału Edukacji i Spraw Obywatelskich Powiatu Szamotulskiego Jan Stefaniak oraz przedstawicielka firmy ADM w Szamotułach.

        • Młodzież dba o środowisko
          • MŁODZIEŻ DBA O ŚRODOWISKO

          • To natura dostarcza nam pożywienia i miejsca do życia, niezbędnego dla naszego zdrowia, dobrego samopoczucia, gwarantując tym samym przetrwanie przyszłych pokoleń. Świadomość ta oraz zmniejszające się zasoby naturalne już od lat stały się podstawą podejmowania szeregu globalnych, jak i lokalnych inicjatyw związanych z ochroną środowiska.  Szczególnie chętnie w tego typu akcje angażuje się pełna entuzjazmu i dobrej energii młodzież. Jedna z takich akcji miała miejsce w kwietniu w ramach Dnia Ziemi, w którą zaangażowani byli uczniowie ZSz Nr 2 im. Stanisława Staszica w Szamotułach, klasa II Technikum Rolniczego i Architektury Krajobrazu oraz klasa II Ochrony Środowiska. Inicjatorką akcji była Pani Beata Hanyżak starosta Powiatu Szamotulskiego, którą wspierał Pan Rafał Zimny wicestarosta. Uczniowie wspólnie z przedstawicielami władz samorządowych oraz opiekunami Panią Katarzyną Zielewicz i Panią Martą Bekasiak porządkowali ul. Zamkową w rejonie Samy i okolice lądowiska.

            Niestety mimo nieustającej edukacji proekologicznej, młodzież znajdowała dzikie wysypiska śmieci, a na nich groźne dla gleby i wód - stare opony, eternit, kanistry, puszki, butelki, maseczki, papier, odzież, a także rozbite szkło, ostry metal…. Najwięcej było groźnych dla środowiska plastykowych folii i butelek, które w zależności od rodzaju, rozkładają po 100 a nawet - 1000 latach.

            Praca przebiegały sprawnie dzięki pięknej słonecznej pogodzie, ale przede wszystkim zaangażowaniu osób porządkujących. Właśnie za to zaangażowanie i pracę na rzecz środowiska dziękował Pan Arkadiusz Majer dyrektor ZSz Nr 2 w Szamotułach.
            Pamiętajmy, nie przestawajmy dbać o miejsce naszego życia, pracy... Najwięcej zależy od nas samych, zmiana nawyków, ale także umiejętne gospodarowanie odpadami na pewno przyczyni się do poprawy kondycji środowiska teraz i w przyszłości.

            Ewa Krysztofiak

    • Kontakty

      • Zespół Szkół nr 2 im. Stanisława Staszica w Szamotułach, ul. Szczuczyńska 3
      • tel. (+48) 61-29-21-559
      • ul. Szczuczyńska 3 64-500 Szamotuły Poland
      • Dyrektor: Arkadiusz Majer
      • Wicedyrektorzy: Ewa Peraj, Łukasz Janc
      • Kierownik szkolenia praktycznego: Anna Kaczmarek
      • NIP: 787-10-30-195
      • REGON: 000100078
      • Kontakt z administratorem strony: piotr.gotowy@poczta.onet.pl piotr.gotowy@zsnr2-szamotuly.pl
    • Logowanie