„Dwu-wers’’ powstał z tęsknoty za spotkaniem, za poczuciem wspólnoty. Kilkanaście miesięcy izolacji społecznej, odwołanych festiwali i zamkniętych instytucji kultury uświadomiły nam wszystkim, że tworzenie to także proces społeczny – nie samotniczy, a kolektywny”- piszą organizatorzy niecodziennego projektu, Studenci Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Odpowiadając na ich zaproszenie grupa uczniów z klasy 2 LO, wsparta przez koleżanki z klasy 1 technikum gastronomicznego, wzięła udział w warsztatach poetyckich.
Uczestnicy projektu wspólnie tworzyli tekst poetycki, dopisując swój dwu-wers, i pracowali nad jego interpretacją pod kierunkiem p. Joanny Roszak, poetki. Celem było nie tylko przyglądanie się procesowi twórczemu, i uczestniczeniu w nim, ale też dzielenie się emocjami i przemyśleniami wynikającymi z kilkumiesięcznej izolacji.
Kolejny raz literatura i słowo zostały potraktowane jako sposób służący wyrażaniu tego, co często niewyrażalne.
"Być może właśnie te warsztaty posłużą nam jako pewna płaszczyzna porozumienia, ponownego skomunikowania w rzeczywistości jeszcze pandemicznej, ale ukierunkowującej nas na myślenie o wspólnocie w nowej rzeczywistości po-pandemicznej. Skoro większość dóbr kultury nadal znajduje się poza naszym horyzontem, stwórzmy kulturę i literaturę na tym podstawowym poziomie, w duchu niezgody na długotrwały kryzys, gdzie wspólnie będziemy mogli uczestniczyć w wierszu"- piszą organizatorzy, wierząc w społeczną i kulturową rolę swego literackiego projektu.
Renata Jędrzejczak
Magdalena Mańka