• Szkoła Policealna
          • ZAKOŃCZENIE NAUKI W SZKOLE POLICEALNEJ

          • 25 czerwca zakończyli naukę słuchacze Szkoły Policealnej w zawodzie opiekun medyczny. W piękne, piątkowe popołudnie świadectwo ukończenia szkoły otrzymało 20 wytrwałych, którzy przez dwa semestry z godną podziwu odpowiedzialnością łączyli szkolne obowiązki z życiem zawodowym i prywatnym.

            Duże zaangażowanie a także pracowitość absolwentów znalazły odzwierciedlenie w wysokich ocenach, które znalazły się na świadectwach wręczanych przez dyrektora Zygmunta Sługockiego oraz opiekuna semestru Ewę Peraj.

            Jesteśmy pewni, że również wyniki egzaminu zawodowego, który odbył się w dniach 11 -16 czerwca, będą satysfakcjonujące dla naszych słuchaczy, czego serdecznie życzymy.

                                                                                                                  Ewa Peraj

        • Uniwersytet Młodych Przyrodników
          • DOKOŃCZENIE ZAJĘĆ UNIWERSYTETU MŁODYCH PRZYRODNIKÓW

          • W ubiegłym roku szkolnym dwie wówczas pierwsze klasy uczestniczyły w zajęciach Uniwersytetu Młodych Przyrodników organizowanych na Wydziale Inżynierii Środowiska i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Niestety wybuch pandemii koronawirusa nie pozwolił na dokończenie całego cyklu warsztatów i wykładów. Stało się to możliwe dopiero pod koniec tego roku szkolnego. Tak więc na końcu maja (jeszcze w czasie nauczania hybrydowego) uczniowie klasy II KTp i II HBp uczestniczyli w zajęciach realizowanych on-line. Młodzież uczyła się między innymi jak określić ile tlenu potrzebują ryby do życia w wodzie, jak  zmierzyć i obliczyć przepływy wody w korytach rzek, potokach i rowach. Oprócz tego uczestnicy warsztatów mogli przyjrzeć się z bliska roślinom torfotwórczym i poznać właściwości i znaczenie torfowisk i torfu.

            W programie studiów na Uniwersytecie Młodych Przyrodników poza zajęciami typowo przyrodniczymi realizowane były także warsztaty z umiejętności społecznych. Takie zajęcia odbyły się w szkole dnia 16 czerwca. Bardzo cieszymy się, że kolejna edycja UMP mogła zostać zakończona. Jestem przekonana, że ,,studenci”zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystają w swoim życiu. Mam też nadzieję na to, że tego typu inicjatywa będzie kontynuowana w następnym roku szkolnym i że znowu nasza szkoła zostanie zaproszona do udziału w niej.

                                                                                                            Katarzyna Jakubowska

        • Jansowo
          • INDIANA JONES - CZYLI JAK AKTYWNIE SPĘDZIĆ CZAS?

          • Jansowo to ośrodek aktywnego wypoczynku na terenie Kuślina. Przyjeżdżając do niego można spędzić czas bardzo aktywnie, nie nudząc  się. Z tego właśnie powodu wybrali się do  niego 21 czerwca  uczniowie klas - 1 G, 1 K i 2  KT p. Wybrany przez nich program  Indiana Jones  oferował  wiele atrakcji między innym i- zjazd tyrolski, strzelanie z łuku, zajęcia w terenie z mapą, tor sprawnościowy, podchody i wiele innych. Niektóre z konkurencji budziły wiele pozytywnych emocji.

            W przerwie pomiędzy konkurencjami, każdy uczestnik mógł spróbować pysznego ciasta drożdżowego z owocami a na zakończenie pobytu przygotowano ognisko z kiełbaskami.

            Zmęczenie i uśmiech dominowały na twarzach uczniów – gdy opuszczaliśmy to miejsce w godzinach popołudniowych. Mamy nadzieję , że będziecie miło wspominać ten dzień.

             

                                                                     Arleta Danielewicz, Katarzyna Jakubowska, Martyna Kustoń

        • Zakończenie roku szkolnego
          • ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO

          • 25 czerwca, w trzech odsłonach, odbyły się apele z okazji zakończenia roku szkolnego. Podczas uroczystości zostały wręczone świadectwa z wyróżnieniem oraz nagrody branżowe. Na zakończenie Dyrektor Zygmunt Sługocki życzył wszystkim wspaniałych wakacji i bezpiecznego powrotu do szkoły na początku września.

        • Szkoła Dialogu
          • NIEPRZERWANIE JESTEŚMY SZKOŁĄ DIALOGU

          • Bardzo miło nam poinformować, że kolejny raz otrzymaliśmy zaszczytny tytuł Szkoły Kontynuującej w programie edukacyjnym Szkoła Dialogu warszawskiej organizacji Forum Dialogu. Celem programu jest uświadomienie młodzieży szkolnej wielowiekowej obecności Żydów w Polsce oraz ich wkładu w rozwój naszego kraju, a tym samym odbudowywanie
            i tworzenie nowych więzi pomiędzy Polakami a społecznością żydowską na świecie. Absolwentami programu zostaliśmy w 2017 roku, zdobywając I nagrodę (w kategorii „Różnorodność działań”) za realizację projektu upamiętniającego szamotulską społeczność żydowską. Nieprzerwanie włączamy się w działania związane z dziedzictwem żydowskim
            w Szamotułach. Rok 2020, ze względu na epidemię wirusa SARS-CoV-2, był wyjątkowo trudny, zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów, jednak nawet w warunkach pandemii udało nam się prowadzić działania w obszarze historii i relacji polsko-żydowskich, poruszając także tematy związane z wielokulturowością i tolerancją.

            Znów w roli przewodników

                 W 2020 roku znów ruszyliśmy w miasto śladami szamotulskich Żydów i oprowadzaliśmy po Szamotułach naszych młodszych szkolnych kolegów, pokazując im miejsca i budynki związane z mieszkającą tu przed laty społecznością żydowską. Oprócz wycieczek tradycyjnych (pieszych), które realizowaliśmy na samym początku roku szkolnego, od października 2020 roku realizowaliśmy wycieczki wirtualne, w oparciu o naszą prezentację multimedialną i inne materiały powstałe w związku z projektem „Śladami szamotulskich Żydów”.

            Stała ekspozycja szkolna

                   Aby upamiętnić zamieszkującą niegdyś Szamotuły społeczność żydowską i nasz udział
            w programie Szkoła Dialogu, stworzyliśmy stałą ekspozycję w gablocie na parterze budynku głównego naszej szkoły.

            Kalendarze Trzech Religii

                   Dzięki współpracy z Muzułmańskim Centrum Kulturalno-Oświatowym oraz Gminą Wyznaniową Żydowską w Poznaniu w różnych miejscach w budynku szkoły znów pojawiły się Kalendarze Trzech Religii, prezentujące zarówno kalendarium chrześcijańskie,
            muzułmańskie, jak i żydowskie, oparte na innych rachubach czasowych, uwzględniające najważniejsze święta religijne i nazwy poszczególnych miesięcy. Wspomniane kalendarze to niezwykła w skali kraju publikacja, której celem jest lepsze wzajemne poznanie się ludzi różnych religii oraz kultur.

            Chaim/Życie

                  Nasze działania w przestrzeni dialogu, porozumienia i wrażliwości międzykulturowej, zwłaszcza zaś kształtowania relacji polsko-żydowskich, zostały zauważone i docenione przez osobę zawodowo zajmującą się historią i kulturą żydowską. Pan Andrzej Niziołek – kulturoznawca,  dziennikarz, redaktor, kurator wystaw, autor książek (m.in. Odkrywam, o Stanisławie Mrowińskim) i współautor (z A. Skworzem) Biblii dziennikarstwa - zaprosił nas do udziału w projekcie CHAIM/ŻYCIE.  Interdyscyplinarny projekt ma na celu prezentację dzieł twórców odnoszących się do kultury żydowskiej i obecności Żydów w Poznaniu i Wielkopolsce, upowszechnienie wybranych elementów samej kultury oraz historii Żydów poznańskich
            i wielkopolskich, a także przedstawienie historyków, lokalnych działaczy, organizacji, instytucji zajmujących się upamiętnieniem społeczności żydowskich w swoich miejscowościach
            w Wielkopolsce. W tym celu stworzony został specjalny portal internetowy, którego fragment poświęcony został właśnie naszej szkole i podejmowanym przez nas działaniom. Warto dodać, że projekt zrealizowany został w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury
            i Dziedzictwa Narodowego – „Kultura w sieci”.  Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej, na której znaleźć można informacje o naszej szkole i obszerną relację
            z realizowanych przez nas działań.

            http://chaim-zycie.pl/ludzie-i-dzialalnosc/436-szkola-dialogu-w-zespole-szkol-czyli-fundacja-forum-dialogu-w-szamotulach-2

            Warsztaty międzykulturowe

                 Mając na uwadze ogromną potrzebę edukacji międzykulturowej, nasza szkoła  wciąż szuka nowych sposobów, by wykształcić młodych ludzi na otwartych na różnorodność oraz ciekawych otaczającej rzeczywistości obywateli świata. Dzięki uprzejmości AFS Polska (organizacji skupiającej wolontariuszy z całego świata) młodzież z naszej szkoły mogła wziąć udział w bezpłatnych warsztatach  online z zakresu edukacji międzykulturowej.  Dzięki zajęciom uczniowie zrozumieli, jak bardzo niebezpieczne mogą okazać się stereotypy oraz jak im nie ulegać. Poznawszy pojęcie różnorodności kulturowej, uczyli się dostrzegać różnorodność w otaczającej nas rzeczywistości i zdali sobie sprawę, że właśnie dzięki niej świat jest ciekawy i piękny.

            „Łączy nas pamięć” – udział w akcji społeczno-edukacyjnej „Żonkile”

                         W związku z przypadającą 19 kwietnia 2020 roku 76. rocznicą wybuchu powstania
            w getcie warszawskim (największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej,
            a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie) kolejny raz zaangażowaliśmy się w wyjątkowy projekt. W ramach akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile informowaliśmy społeczność szkolną o obchodzonej rocznicy, rozsyłając wirtualne żonkile - symbol pamięci o wydarzeniach z wiosny 1943 roku. Cieszymy się, że naszą społeczność połączyła pamięć.

             

            Holokaust znaczy Zagłada. Mechanizmy prowadzące do ludobójstwa - przestroga

            na przyszłość. Lekcje zdalne

                   Przeprowadzone lekcje miały przybliżyć uczennicom i uczniom wydarzenia, które doprowadziły do przekształcenia się antysemityzmu w systemową eksterminację Żydów.
            Na zajęciach przedstawione zostały największe ośrodki zagłady Żydów oraz informacje dotyczące ofiar Holokaustu. Zajęcia miały kształtować w młodzieży przekonanie, że największą wartością jest człowiek, a obojętność wobec zła, przymykanie oczu na cierpienie innych i brak empatii mogą prowadzić do wielkich tragedii.

            Spotkanie z Naczelnym Rabinem Polski

            Aby uhonorować wkład nauczycielek w proces realizacji działań upamiętniających obecność Żydów w Szamotułach, organizacja Forum Dialogu  zaprosiła szkolne koordynatorki
            na specjalne spotkanie online z Naczelnym Rabinem Polski Michaelem Schudrichem.  10 maja br. rozmawialiśmy o tym, jakie znaczenie ma działalność Szkół Dialogu dla współczesnej społeczności żydowskiej w Polsce i dla wymagającego zadania kultywacji pamięci o polskich Żydach. Gość opowiedział nam także o roli Gminy Wyznaniowej Żydowskiej i swoich działaniach. Było to niezwykle inspirujące spotkanie w wyjątkowym gronie nauczycielek
            i nauczycieli Szkół Kontynuujących z całej Polski.

            Upamiętnienie cmentarza żydowskiego

                 Przed kilkoma laty, realizując program Szkoła Dialogu, podjęliśmy starania o upamiętnienie zniszczonego w czasie drugiej wojny światowej cmentarza  żydowskiego, na którego obszarze znajduje się obecnie nasz szkolny internat. Starania te doczekały się wreszcie szczęśliwego finału.

            Z inicjatywy dyrektora Zespołu Szkół nr 2  Zygmunta Sługockiego nawiązano kontakt
            z Przewodniczącą Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Poznaniu panią Alicją Kobus,
            z przedstawicielem Komisji Rabinistycznej do Spraw Cmentarzy panem Filipem Szczepańskim i z panem Maciejem Rymkiewiczem -  koordynatorem programu weryfikacji  cmentarzy Żydowskich w Polsce z Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Podjęto również współpracę
            z Muzeum Zamek Górków w Szamotułach i Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Nastąpiły już oględziny terenu i jego uporządkowanie. W drugiej połowie roku ma nastąpić montaż kamienia z tablicą upamiętniającą dawny cmentarz żydowski.

             

                                                                                                            Anna Kustoń

                                                                                                            Klaudia Tomaszak- Ślipka

        • wakacje
          • WAKACYJNE ŻYCZENIA

          • Wszystkim uczniom, rodzicom i pracownikom szkoły życzymy wspaniałych wakacji z niesamowitymi podróżami i inspirującymi spotkaniami. Słonecznego, miłego i bezpiecznego wypoczynku życzy

                                                                                            Dyrekcja Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach

        • Jaraczewska
          • POŻEGNANIE

          • Dotarła no nas smutna wiadomość o śmierci naszej Koleżanki śp. Elżbiety Jaraczewskiej. Pani Elżbieta Jaraczewska była przez prawie trzydzieści lat kierowniczką internatu Zespołu Szkół Rolniczych. W naszej pamięci pozostanie jako osoba lubiąca młodzież. Jej myślą w działalności wychowawczej było uczynienie z internatu drugiego domu dla uczącej się w naszej szkole młodzieży. Z racji wykształcenia dużą rolę przywiązywała do spraw kulinarnych.

            Pani Elżbieta urodziła się 31 grudnia 1938 r. w Pępowie koło Gostynia. Rodzice byli nauczycielami miejscowej Szkoły Podstawowej. Tam też Pani Elżbieta ukończyła podstawówkę a później Technikum Gastronomiczne w Lesznie. Pracę zawodową rozpoczęła w 1956 r. w Szpitalu w Piaskach koło Gostynia. Rok później swoją karierę zawodową związała ze szkolnictwem. Była kolejno nauczycielką przedmiotów gastronomicznych w Dwuzimowej Szkole Rolniczej w Grabonogu, w latach 1965-67 kierowniczką internatu w Technikum Rolniczym w Gołańczy a od 1967 r. kierowniczką internatu w Technikum Rolniczym w Szamotułach. Tę funkcję pełniła przez prawie 30 lat do przejścia na emeryturę w 1995 r.

            W czasie pracy zawodowej podnosiła swoje kwalifikacje zawodowe, ukończyła m.in. w 1967 r. Studium Nauczycielskie w Brwinowie, w 1974 r. Wyższą Szkołę Nauczycielską w Częstochowie. W 1980 r. uzyskała tytuł magistra pedagogiki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

            Elżbieta Jaraczewska (1938-2021)

        • Zespół Szkół nr 2 w Szamotułach
          • ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO

          • 25 czerwca (piątek) odbędzie się uroczyste zakończenie roku szkolnego. 

            8.00 - Msza Święta w Bazylice Mniejszej

            9.00 - zakończenie dla klas 1 BS, 1 G, 1 GR, 1 K, 3 GT, 3 K

            10.00 - zakończenie dla klas 1 HB, 2 HBp, 2 HBg

            11.00 - zakończenie dla klas 2 GRp, 2 KTp, 2G, 2 GT, 2 K

            Po apelu na sali gimnastycznej odbędą się spotkania z wychowawcami klas. Podczas zakończenia obowiązuje reżim sanitarny.

        • Ocena jakości lodów
          • OCENA JAKOŚCI LODÓW

          • W piątek 11 czerwca, uczniowie klasy drugiej Technikum Technologii Żywności, w ramach zajęć zawodowych, udali się do kawiarni  „ Napoleon Café”, w Szamotułach.

            W lokalu drugoklasiści otrzymali lody, które  wybrała dla nich właścicielka, pani Ewa Strong.

            Zadaniem młodych technologów było rozpoznanie ich smaku i dokonanie oceny organoleptycznej.

            Ocena organoleptyczna lub inaczej sensoryczna, to sposób oceny produktu za pomocą narządów zmysłu, tj. wzroku, smaku, węchu, dotyku pozwalająca  najszybciej ocenić jakość badanego materiału. Pozwala również na bardziej kompleksową ocenę jakości produktu, czego nie da się osiągnąć żadną z innych metod. Nie sposób bowiem metodami chemicznymi lub instrumentalnymi określić tak złożonych cech, jak smak, zapach czy konsystencja produktu. Analiza organoleptyczna rozwinęła się w odrębną gałąź wiedzy.

            Metody organoleptyczne mają te zaletę, że są powszechnie dostępne, gdyż każdy człowiek odczuwa zjawiska zewnętrzne dzięki posiadanym narządom zmysłu. Oczywiste jest jednak, że ludzie, którzy nie reagują na poszczególne cechy, np. barwę lub zapach, nie będą w stanie określić tych właściwości. Ponadto wrażliwość poszczególnych ludzi na różne cechy jest inna. Stąd tak duża subiektywność oceny organoleptycznej.

            Uczniowie naszego technikum przeprowadzili analizę topliwości, struktury, jednolitości, barwy,  konsystencji, aromatu i ogólnej oceny jakości  lodów. Najwięcej problemu sprawiło im jednak odgadnięcie smaku spożywanego deseru, czyli przekroczenie tzw. progu rozpoznania smaku. Potwierdziło się więc założenie, iż zmysły potrafią nas czasem zawodzić.

            Pod koniec zajęć technolodzy mieli możliwość zaprezentowania swojej oceny organoleptycznej właścicielce lokalu. Niektórzy zaproponowali  pewne zmiany, mogące podnieść jakość i smakowitość deserów serwowanych w lokalu.

            Szefowa kawiarni odpowiadała na pytania młodzieży i dzieliła się z nimi swoimi doświadczeniami. Dla obu stron była to ciekawa wymiana informacji.

            W nadchodzącym okresie letnim zachęcamy wszystkich do odwiedzania kawiarni „Napoleon Café” i dokonywania własnej oceny organoleptycznej deserów.

                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                 Joanna Zawieja

        • Cyfrowa Szkoła
          • NOWY SPRZĘT DLA SZKOŁY

          • W ostatnich tygodniach nasza szkoła wzbogaciła się o nowoczesny sprzęt komputerowy: 25 tabletów i laptop dla uczniów w ramach programu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020. W ramach tego projektu skierowanego m.in. dla szkół średnich przewidziano realizację podprojektów edukacyjnych np. Akademię Kształcenia Wyprzedzającego. Dzięki temu uczniowie z naszego technikum będą mogli uczestniczyć w ciekawym projekcie edukacyjnym z początkiem następnego roku szkolnego.

        • Dzień Pszczoły
          • PODSUMOWANIE ŚWIATOWEGO DNIA PSZCZOŁY

          • Pod koniec maja (a dokładnie 20) obchodzony jest Światowy Dzień Pszczół. My też postanowiliśmy uczcić to święto przypominając jak ważną rolę pełnią te owady w naszym życiu. W tym celu poprosiliśmy pana Mateusza Kęsego - Doktoranta w Pracowni Pszczelarstwa w Katedrze Zoologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu o przeprowadzenie zajęć dla uczniów klas I G i I K. Lekcje te odbyły się dnia 2 czerwca.

            W trakcie pierwszej części spotkania młodzież dowiedziała się co to są zapylacze, ile ich gatunków żyje w Polsce, jak wyglądają gniazda najpopularniejszych zapylaczy oraz  jak funkcjonuje rodzina pszczela. Oprócz tego każdy mógł zobaczyć  produkty pszczele i porównać czym różnią się miody powstałe z różnych gatunków roślin.

            Po części warsztatowej cała grupa zaopatrzona w sprzęt do łapania owadów udała się na spacer do parku i na łąkę aby sprawdzić jakie owady i pajęczaki żyją o tej porze roku w najbliższej okolicy. Każdy kto chciał mógł samodzielnie przy użyciu specjalistycznego czerpaka schwytać te organizmy. W ich rozpoznawaniu pomagał pan Mateusz. Okazuje się, że w trawach rosnących na łące nad Samą żyje około 30 gatunków owadów będących aktualnie w różnych stadiach rozwojowych.

            Dzięki tym zajęciom przeprowadzonym z wielką pasją przez pana Mateusza młodzież uzupełniła swoją wiedzę dotyczącą roli i znaczenia owadów w naszym życiu. Mamy nadzieję, że każdy uczestnik tego spotkania już teraz rozumie dlaczego należy chronić owady zapylające rośliny i stwarzać im jak najlepsze warunki do życia.

            Wszyscy bardzo dziękujemy panu Mateuszowi Kęsemu za to, że mimo wielu zajęć znalazł czas na wizytę w naszej szkole. Mamy też nadzieję, że spotkamy się wkrótce  na kolejnych tak ciekawych zajęciach.

            Arleta Danielewicz

            Katarzyna Jakubowska

        • Konkurs wiedzy o Marszałku Piłsudskim
          • ZNAWCZYNIE ŻYCIORYSU MARSZAŁKA PIŁSUDSKIEGO

          • W związku z luzowaniem obostrzeń dotyczących pandemii 10 czerwca o godz. 12:00 odbyło się stacjonarne podsumowanie IX edycji Wojewódzkiego Konkursu Historycznego o Marszałku Piłsudskim. Uroczystość wręczenia dyplomów i nagród finalistom i laureatom odbyła się w Szkole Podstawowej nr 18 im. Zofii Nałkowskiej w Poznaniu. Dla przypomnienia wśród finalistów drugi rok z rzędu znalazły się nasze licealistki Sandra Dębowska i Natalia Peksa z kl. 2 HBg.

             

            Piotr Gotowy

        • Dzień dziecka
          • REKREACYJNY TURNIEJ KLASOWY

          • W Dniu Dziecka w naszej Szkole nauczyciele zorganizowali swoim uczniom Rekreacyjny Turniej Klasowy. Impreza miała charakter rekreacyjno-sportowy. Uczniowie 13 klas rywalizowali w 16 konkurencjach, między innymi w strzałach na bramkę, rzutach do celu (kosza, tarczy), trójboju lekkoatletycznym, torze przeszkód.

            Pogoda, mimo wcześniejszych złych zapowiedzi, dopisała. Młodzież mogła spotkać się ze swoimi koleżankami i kolegami i cieszyć się z ponownego przebywania z rówieśnikami.

             Celem imprezy była wspólna integracja uczniów po bardzo długim okresie nauki zdalnej i po uśmiechach zadowolonych twarzy można wysnuć wniosek, że założony cel został osiągnięty. BRAWO MY!

            Przed Turniejem Pan Dyrektor Zygmunt Sługocki podziękował wszystkim startującym 26. maja uczniom w Mistrzostwach Wielkopolski LZS w lekkiej atletyce i wręczył słodkie upominki. Słodycze rozdawane były także podczas rywalizacji. A była emocjonująca i zacięta.

            Zwycięzcami Rekreacyjnego Turnieju Klasowego została klasa 1 GR z sześcioma pierwszymi  miejscami. Na drugim miejscu uplasowała się klasa 1 HB (3 zwycięstwa), a na najniższym stopniu podium uczniowie z 1 K. Uczniowie trzech najlepszych klas i ich wychowawcy otrzymali słodycze. BRAWO WY!

            Imprezę podsumował Pan Wicedyrektor Arkadiusz Majer, który podziękował wszystkim startującym za sportową rywalizację oraz zaangażowanie, a także wszystkim sędziom (nauczycielom) za sprawne przeprowadzenie Turnieju.

            I my też, jako nauczyciele wychowania fizycznego, dołączamy się do podziękowań.

            BRAWO WSZYSCY!

             

            Organizatorzy:

            Julita Knutowicz, Zdzisław Kostrzyński oraz Bartosz Świst

        • Zawody LZS
          • SUKCESY NASZYCH UCZNIÓW W MISTRZOSTWACH WIELKOPOLSKI LZS W LEKKIEJ ATLETYCE

          • W środę, 26 maja, uczniowie Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach uczestniczyli w Mistrzostwach Wielkopolski LZS w lekkiej atletyce, które odbyły się w Pile.

            Pogoda nie sprzyjała rozgrywaniu zawodów. Było bardzo wietrznie oraz padało. Zwyciężyła jednak chęć rywalizacji i zmierzenia się z dystansem, odległością, własnymi słabościami oraz przeciwnikami.

            W tej „walce” nasi uczniowie zaprezentowali się bardzo dobrze zdobywając wielokrotnie miejsca na podium. Byliśmy jedyną szkołą, która startowała w tych zawodach – pozostali startujący reprezentowali kluby sportowe z terenu całej Wielkopolski. Poziom niektórych konkurencji był wysoki, a nasi reprezentanci potrafili się do niego dostosować.

             

            Srebrne medale zdobyli:

            Maria Michalska – 100m ppł

            Dominika Niećkowiak – rzut oszczepem

            Przemysław Płocharz – skok wzwyż

             

            Brązowe medale zdobyli:

            Lilia Hartnett – 200m

            Gabriela Konieczna – pchnięcie kulą

            Izabela Szukała – rzut dyskiem

            Jakub Kempiński – 400m

            Bartosz Rosada – skok w dal

            Jarosław Demski – skok wzwyż

             

            Przy okazji tych zawodów nasza Szkoła otrzymała puchar za poprzednie zawody – II miejsce w klasyfikacji szkół średnich w Mistrzostwach Wielkopolski LZS Młodzieży Szkolnej w lekkiej atletyce, które także zostały rozegrane w Pile.

            Wszystkim startującym serdecznie DZIĘKUJEMY za udział oraz zaangażowanie i życzymy dalszych sukcesów sportowych w przyszłości.

             

            Nauczyciele wychowania fizycznego:

            Julita Knutowicz oraz Bartosz Świst

        • Dzień Hamburgera
          • DZIEŃ HAMBURGERA

          • 28 maja obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Hamburgera i to dobra okazja, by przypomnieć kilka faktów o tej chyba najsłynniejszej na świecie kanapce. Co ciekawe, dla jednych to samo danie jest  synonimem fast foodów za kilkanaście złotych, dla innych – najwyższej jakości wołowiną, poddaną wyrafinowanej obróbce i kosztującej setki, a nawet tysiące złotych.

            Nie ma chyba nikogo, kto chociaż raz w życiu nie spróbowałby hamburgera. Ta najsłynniejsza na świecie kanapka mająca dziesiątki odmian i wariacji i miliony fanów,Aż trudno uwierzyć, że historia tego kulinarnego klasyka rozpoczęła się dopiero na początku XX wieku.

            W Polsce od niedawna możemy również zauważyć zwiększone zainteresowanie burgerami i coraz częściej powstają restauracje serwujące specjały kuchni amerykańskiej. Dziś znamy mnóstwo wersji tego popularnego dania, które powstało w oparciu o pierwowzór, jakim był klasyczny hamburger z grillowaną bułką, sałatą, pomidorem, ogórkiem konserwowym, doprawiony majonezem i musztardą.

            Uczennice i uczniowie klasy pierwszej oraz drugiej technikum żywienia i usług gastronomicznych( 1G, 1GR, 2GT, 2GRp) naszej szkoły w ramach zajęć praktycznych przygotowali pyszne hamburgery pod okiem pani Małgorzaty Rosady. Uczniowie przygotowali wiele warinatów hamburgera - dla każdego coś innego. Wykonane hamburgery wyglądały bardzo smakowicie - zapraszam do galerii

        • Światowy Dzień pszczół
          • ŚWIATOWY DZIEŃ PSZCZÓŁ

          • Środowisko naturalne jest zwierciadłem zależności występujących na Ziemi. Na jego przykładzie można zauważyć, jak ważne są poszczególne, nawet najmniejsze elementy. Obchodzony dzisiaj Światowy  Dzień Pszczół to wspaniały momenty, aby przyjrzeć się roli jaką te niezwykle pożyteczne owady odgrywają w ekosystemie.

               Pszczoły nie tylko produkują miód, ale też zapylają około 80% roślin. Nie należą do największych zwierząt, owadów, ale z całą pewnością są jednymi z najważniejszych. Ich funkcja jest nieoceniona. Dzięki nim możemy nie tylko korzystać ze zdrowotnych i smakowych zalet różnego rodzaju miodów, ale także produkować żywność. Przenosząc pyłek, zwiększają jakość i ilość plonów. Bez pszczół i ich zapylania, rozwój i wzrost roślin nie byłby możliwy.

            Od wielu lat te pożyteczne owady mają poważne kłopoty. Ich ilość spada – problemem stają się pestycydy- ich nadużywanie w rolnictwie, zanieczyszczenie powietrza.

            Większa liczba pszczół to ogromna korzyść dla naszego środowiska. Dzięki nim nie tylko możliwe jest zapylanie wielu roślin, m.in. uprawnych, ale także sprawdzanie jakości produkowanych warzyw i owoców oraz stanu zanieczyszczenia powietrza. Pszczoły uznawane są za bioindykatory – gdyż pozwalają oceniać poziom degradacji środowiska naturalnego. Jeżeli zauważamy zwiększoną umieralność owadów to  przyczyną mogą być pestycydy. Natomiast w produktach pszczelich, po wykonaniu odpowiednich badań laboratoryjnych, możliwe jest stwierdzenie np. obecności szkodliwych dla człowieka metali ciężkich. Pszczoły są także narażone, podobnie jak ludzie, na różnego rodzaju choroby. Szczególnie niebezpieczne są dla nich roztocza wywołujące warrozę. Innym zagrożeniem  jest CCD, czyli zespół masowego ginięcia pszczół. Przyczyna jego występowania  nie została poznana. Choroba charakteryzuje się nagłym osłabieniem populacji owadów, pomimo sprzyjających warunków. Niestety, zdarza się też, że pszczoły bywają wytruwane przez ludzi.

             Co możemy zrobić dla zwiększenia ich ilości?

             1.Sadź kwiaty przyjazne pszczołom, wybieraj gatunki rodzime a unikaj gatunków inwazyjnych. Rośliny dające pszczołom pyłek i nektar kwitną od wczesnej wiosny aż do jesieni. Stwórz na swoim ogrodzie łąkę kwietną przyjazną dla zapylaczy,

            2.Nie wypalaj traw, łąk ani suchych części roślin ponieważ  ogień  niszczy  gniazda i lęgi pszczół oraz innych  gatunków zwierząt. Stanowi też  zagrożenie dla człowieka,

             

            3.Uschnięte łodygi możesz wykorzystać do stworzenia domków dla zapylaczy lub przeznaczyć je na kompost,

             

            4.Stosuj naturalne nawozy i środki ochrony roślin.

             

                                                                                                     A. Danielewicz, K. Jakubowska

        • Warsztaty poetyckie
          • WARSZTATY POETYCKIE

          • „Dwu-wers’’ powstał z tęsknoty za spotkaniem, za poczuciem wspólnoty. Kilkanaście miesięcy izolacji społecznej, odwołanych festiwali i zamkniętych instytucji kultury uświadomiły nam wszystkim, że tworzenie to także proces społeczny – nie samotniczy, a kolektywny”- piszą organizatorzy niecodziennego projektu, Studenci Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Odpowiadając na ich zaproszenie grupa uczniów z klasy 2 LO, wsparta przez koleżanki z klasy 1 technikum gastronomicznego, wzięła udział w warsztatach poetyckich.

                 Uczestnicy projektu wspólnie tworzyli tekst poetycki, dopisując swój dwu-wers, i pracowali nad jego interpretacją pod kierunkiem p. Joanny Roszak, poetki. Celem było nie tylko przyglądanie się procesowi twórczemu, i uczestniczeniu w nim, ale też dzielenie się emocjami i przemyśleniami wynikającymi z kilkumiesięcznej izolacji.

                 Kolejny raz literatura i słowo zostały potraktowane jako sposób służący wyrażaniu tego, co często niewyrażalne.

                 "Być może właśnie te warsztaty posłużą nam jako pewna płaszczyzna porozumienia, ponownego skomunikowania w rzeczywistości jeszcze pandemicznej, ale ukierunkowującej nas na myślenie o wspólnocie w nowej rzeczywistości po-pandemicznej. Skoro większość dóbr kultury nadal znajduje się poza naszym horyzontem, stwórzmy kulturę i literaturę na tym podstawowym poziomie, w duchu niezgody na długotrwały kryzys, gdzie wspólnie będziemy mogli uczestniczyć w wierszu"- piszą organizatorzy, wierząc w społeczną i kulturową rolę swego literackiego projektu.

             

             

            Renata Jędrzejczak

            Magdalena Mańka

    • Kontakty

      • Zespół Szkół nr 2 im. Stanisława Staszica w Szamotułach, ul. Szczuczyńska 3
      • zsnr2szamotuly@onet.pl
      • tel. (+48) 61-29-21-559
      • ul. Szczuczyńska 3 64-500 Szamotuły
      • Dyrektor: Zygmunt Sługocki
      • Wicedyrektorzy: Ewa Peraj, Arkadiusz Majer
      • Kierownik szkolenia praktycznego: Anna Kaczmarek
      • NIP: 787-10-30-195
      • REGON: 000100078
      • Kontakt z administratorem strony: piotr.gotowy@poczta.onet.pl
    • Logowanie