W czwartek, 15 czerwca, uczniowie Zespołu Szkół nr 2 im. S. Staszica w Szamotułach wzięli udział w konkursie CYBERLIGA 1.0 w ramach projektu Enigma. Było to zwieńczenie wielomiesięcznej pracy uczestników i nauczyciela informatyki, p. Daniela Kuzary. Podczas zajęć w ramach CYBERAKADEMII 1.0 i 2.0 uczniowie mieli możliwość poznania podstaw kodowania, elektroniki, robotyki i programowania poprzez serię projektów i prostych eksperymentów.
Przedsięwzięcie miało charakter partnerski i uczestniczyły w nim:
- Stowarzyszenie Metropolia Poznań (jako Lider),
- Miasto Poznań,
- Powiat Szamotulski,
- Miasto i Gmina Szamotuły.
Udział w projekcie brały szkoły z Metropolii Poznań:
- Liceum Ogólnokształcące nr III w Poznaniu,
- Liceum Ogólnokształcące nr VII w Poznaniu,
- Liceum Ogólnokształcące nr VIII w Poznaniu,
- Liceum Ogólnokształcące im. św. Marii Magdaleny w Poznaniu,
- I Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Skargi w Szamotułach,
- Zespół Szkół nr 2 w Szamotułach,
- Szkoła Podstawowa nr 1 w Szamotułach,
- Szkoła Podstawowa nr 3 w Szamotułach
W końcowej fazie projektu w szranki stanęły drużyny spośród niemal wszystkich szkół objętych działaniami.
Konkurencja rozgrywana na stołach konkursowych z matą. Drużyny przygotowywały i programowały swoje roboty przed konkursem, podczas zawodów pokazywały, co udało im się zrobić. Roboty musiały być samodzielne, nie mogły być zdalnie sterowane. Podczas konkursu dwie drużyny startowały równocześnie na dwóch stołach ustawionych koło siebie. Każda drużyna miała trzy próby, w klasyfikacji końcowej liczyła się próba, w której drużyna zdobyła największą liczbę punktów. 4 najlepsze drużyny w tej kategorii brały następnie udział w meczach półfinałowych i finałowych, które prowadziły do wskazania zwycięzcy w tej kategorii. Jeden przejazd w ramach Robot Game trwał 2 minuty i 30 sekund. W tym czasie drużyna musiała spróbować wykonać jak najwięcej zadań na macie.
Ekipa z naszej szkoły zbudowała i zaprojektowała robota, który okazał się bezkonkurencyjny w wykonywaniu zadań na stole (uczniowie mówili, że nasz robot „zaorał” konkurencję, bo w końcu to Drużyna Rolnika!). W klasyfikacji ogólnej po podliczeniu punktów wszystkich etapów zajęliśmy zaszczytne trzecie miejsce, z czego jesteśmy bardzo dumni. W ramach nagrody otrzymaliśmy dyplomy i smartbandy. Warto zaznaczyć, że byliśmy jedyną drużyną z tak dużą liczbą dziewczyn w składzie!
Konkursowy robot wrócił do szkoły, gdzie dołączył do pozostałych, zbudowanych w ramach projektu. Od września będzie atrakcją zarówno zajęć informatycznych, jak i całej szkoły.