Aktualności

          • „Dni sorga i międzyplonów”

          • Dni pola popularność swoją zawdzięczają innowacjom i różnego typu nowinkom produktowym, organizacyjnym czy marketingowym, prezentowanym w ramach doświadczeń, pokazów, wykładów prowadzonych z udziałem specjalistów, naukowców, ekspertów. Skłaniają do rozmów, wymiany doświadczeń, dyskusji. Są także nieocenionym miejscem zdobywania wiedzy przez młodzież szkolną, która zamierza w przyszłości zajmować się rolnictwem. Po raz pierwszy (w ramach zajęć praktycznych) uczniowie klasy pierwszej Technikum Rolniczego z Zespołu Szkół nr 2 w Szamotułach mieli okazję uczestniczyć w „Dniu sorga i międzyplonów” – wydarzeniu zorganizowanym przez Agro Wydawnictwo z Suchego Lasu. Wydarzenie miało miejsce w gospodarstwie Kacpra Piechoty z Lubosza.

            W ramach pokazów uczniowie mogli zobaczyć poletka z mieszankami międzyplonowymi oraz odmianami sorga.

            - Uprawy prowadzone są zgodnie z rolnictwem regeneratywnym czyli skupiającym się na odtwarzaniu i poprawie zdrowia gleby, m.in. przez ograniczanie uprawy roli, zachowanie okrywy roślinnej, stosowanie różnorodnych gatunków roślin i praktyk minimalizujących zanieczyszczenie środowiska, czyli zwiększających bioróżnorodność i wzrost magazynowania węgla – informował prof. Tomasz Piechota z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

            Prezentacje polowe rozpoczęły się od omówienia wysianych na poletkach mieszanek międzyplonowych, opracowanych przez firmę DSV Polska. - W skład każdej z mieszanek wchodzi kilka gatunków roślin, które ze sobą współdziałają, m.in. poprawiając strukturę gleby i kondycję roślin następczych – wyjaśniał Jerzy Trościanko. Specjalista prezentował m.in.: mieszankę TerraLife® – SoilProtect stabilizującą strukturę gleby (stosowaną jako wsiewkę w kukurydzę). Zawiera ona 29% roślin bobowatych, (m.in. wykę panońską, koniczyny) a także len i babkę lancetowatą. Zalecana norma wysiewu to 30–35 kg/ha, termin siewu – od końca sierpnia do połowy września. Kolejna mieszanka to TerraLife® – N-Fixx, silnie wiąże azot, polecana jest w płodozmianach z kukurydzą i zbożami ozimymi. Składa się w 61,9% z roślin bobowatych (m.in. grochu, wyki, koniczyny, bobiku) a także facelii. Wyróżnia się wysokim potencjałem humusotwórczym i stanowi bogate źródło pożytku dla pszczół. Następna - TerraLife® – AquaPro – mieszanka - bez bobowatych i krzyżowych – idealna przed strączkowymi lub rzepakiem. Klasyczna TerraLife® – Rigol TR – znana z poprawy struktury gleby. W jej skład wchodzą, m.in. rzodkiew głęboko korzeniąca, len, ramtil, koniczyna i groch pastewny. Inne prezentowane to: TerraLife® - Earlysummer, TerraLife® - Solarigol R, TerraLife® - Coolseason.

            Na poletkach demonstracyjnych uczniowie mogli też zobaczyć mieszanki międzyplonowe firmy Wronkowski Nasiona. Remigiusz Waligóra prezentował mieszankę TurboTrio, składającą się z wyki kosmatej, życicy wielkokwiatowej oraz koniczyny inkarnatki. Dzięki swojej uniwersalności może być pastwiskowana, koszona, zakiszana lub mulczowana jako zielony ugór. Przyczynia się, m.in. do utrzymania żyzności gleby i poprawia jej strukturę. Mieszanka NITROgen MAX, poprawia żyzność i strukturę gleby. Jest znakomitym przedplonem dla kukurydzy oraz innych roślin późnego siewu. Kolejna - „Mieszanka Fitosanitarna” – zawiera wykę jarą, gorczycę białą i grykę. Poprawia strukturę gleby i zapobiega jej degradacji. Działa mątwikobójczo, szczególnie polecana jest pod buraki cukrowe. Może być stosowana w technologii mulczowej, strip-till i w uproszczonych systemach uprawy. Pozostałe prezentowane mieszanki to: MP01, MP09, GFL, MPR, Mieszanka miododajna.

            - Ogromną zaletą wynikającą z uprawy międzyplonów jest poprawa struktury gleby oraz ochrona przed erozją – mówił prof. Tomasz Piechota z UP w Poznaniu. Prezentując odkrywkę glebową, jednocześnie podkreślał znaczenie uprawy międzyplonów jako skutecznego sposobu na zatrzymanie wody w glebie.

            Duże zainteresowanie wśród uczestników wydarzenia wzbudzały poletka z odmianami sorga, rośliny blisko spokrewnionej z kukurydzą. Sorgo doskonale radzi sobie w warunkach suszy, szczególnie na glebach lekkich, tam gdzie inne rośliny zawodzą, dzięki obecności białka HSP odpornego na stres ciepła.

            - To również świetna alternatywa dla kukurydzy w rejonach z nasilonym występowaniem szkodników: omacnicy prosowianki, stonki kukurydzianej czy żerowania dzików. Sorgo produkowane jest w gospodarstwach na paszę dla zwierząt, może być używane jako ziarno suszone, kiszone czy jako kiszonka z całych roślin – wymieniał prof. Tomasz Piechota.

            Na ziemi, na której plony żyta wynoszą 3 t/ha, plony sorga wahają się od 5 do 7 t/ha, co sprawia że roślina ta może być alternatywą dla żyta. Prezentowane odmiany, różniły się od siebie m.in. wysokością roślin, pokrojem wiech, terminem dojrzewania a także barwą ziarna od białej, żółtej, pomarańczowej po czerwono-brązową.

            Podczas pokazów polowych Mariusz Kopeć z firmy KWS zaprezentował kilka odmian sorga. Wśród nich uwagę zwracało KWS Pegasus – wczesna odmiana ziarnowa, o biało-kremowym ziarnie, dobrze znosząca gorsze warunki glebowo-klimatyczne. Z kolei KWS Rubinus wyróżniał się czerwono-brązowym ziarnem i wysoką wartością paszową oraz stabilnym plonowaniem. KWS Lupus Hydro – kompaktowe, silne rośliny o wysokości około metra tworzyły gęsty łan z wyraźnie wykształconymi wiechami. Odmiana nadaje się do uprawy w gospodarstwach ekologicznych.

            Z kolei odmiany z hodowli RAGT prezentował Robert Grzyb, m.in. odmianę ziarnową - RGT Aliggator - o jasnym ziarnie, zapewniającą regularne plony. RGT Amiggo, której rośliny sięgają nawet 4 metrów, stanowią cenny surowiec na kiszonkę i biogaz. Wczesna odmiana RGT Belugga czy średnio wczesna RGT Cambridgge, wykazujące się dużą odpornością na stres i powtarzalnością plonowania, zaś RGT Leggend –  bardzo dobrym dosychaniem ziarna oraz stabilnością w różnych warunkach pogodowych.

            Coraz większa liczba odmian sorga umożliwia rolnikom wybór w zależności od kierunków produkcji – zarówno paszowej, jak i biogazowej czy na ziarno – zwiększając uniwersalność i atrakcyjność tej uprawy. Sorgo ma duży potencjał w polskich warunkach i może stać się ważnym elementem struktury zasiewów w najbliższych latach, pozostając bezpieczną alternatywą dla kukurydzy.

            Międzyplony poprawiają żyzność gleby i wspierają główne uprawy – tworząc spójny system, który pozwala gospodarować efektywnie i z myślą o przyszłości, to kierunek w stronę bardziej zrównoważonego i odpornego na zmiany klimatu rolnictwa.

            Uczniowie opuszczali „Dzień sorga i międzyplonów” z nową wiedzą, praktycznymi obserwacjami oraz inspiracją do nowoczesnego rolnictwa – choć dopiero rozpoczynają swoją edukacyjną drogę, miejmy nadzieję, że takie wyjazdy pomogą im lepiej zrozumieć przyszły zawód i jego znaczenie.

            Bardzo dziękujemy Pani Zofii Pucek-Mądry prezes „Agro Wydawnictwa” sp. z o.o. za wsparcie wyjazdu na „Dzień sorga i międzyplonów”

             

            opr. Ewa Krysztofiak

          • Pamięć, która trwa. WSPAK na grobach pomordowanych w Lasach Kobylnickich 🌲🕯️

          • 23  października członkowie i sympatycy Wielkopolskiego Stowarzyszenia Pamięci Armii Krajowej - koło w Szamotułach upamiętnili ofiary II wojny światowej pochowanych w lasach między Kobylnikami a Jaryszewem. Była chwila zadumy, zapalono znicze na dwóch mogiłach ofiar zamordowanych jesienią 1939 roku. Młodzież z Szamotuł kultywuje tę tradycję już od 2017 roku.

            Prezes szamotulskiego koła WSPAK Jakub Szarata przypomniał tragiczną historię tego miejsca - "Korzystając z tej chwili zadumy, warto przypomnieć dramatyczne losy związane z tym miejscem. Przez wiele lat na tablicach upamiętniających ofiary niemieckiego ludobójstwa w powiecie szamotulskim widniała liczba około 1100 ofiar. Dziś, na podstawie dostępnych źródeł, znamy personalia 113 osób, które zginęły w tym miejscu. Byli to głównie przedstawiciele lokalnej inteligencji – nauczyciele, urzędnicy, duchowni, działacze społeczni – aresztowani przez Niemców w pierwszych tygodniach wojny i więzieni w Szamotułach. Istnieją jednak przesłanki, że w lasach kobylnickich ginęły także inne osoby – m.in. więźniowie osadzeni we Wronkach, a być może również ofiary przewożone tu z innych miejsc egzekucji, np. z poznańskiego Fortu VII. Niestety, z powodu zniszczenia dokumentów i zacierania śladów przez okupantów, wielu szczegółów tej zbrodni nigdy nie uda się już ustalić”.

            W styczniu 1944 roku Niemcy, chcąc ukryć dowody masowych mordów, wysłali do lasu specjalny oddział, który wydobył ciała pomordowanych i spalił je w przywiezionych w tym celu piecach. Po wojnie liczbę ofiar próbowano oszacować na podstawie masy ludzkich prochów znalezionych w miejscu kaźni. Świadectwa mieszkańców, relacje leśników oraz lista sporządzona przez Mariana Maniewskiego, powojennego naczelnika gminy Szamotuły, pozwoliły ustalić tożsamość wspomnianych 113 osób. Egzekucje odbywały się w listopadzie i na początku grudnia 1939 roku. Polaków przewożono ciężarówkami z więzienia w Szamotułach do lasu w pobliżu Jaryszewa. Według relacji świadków, wielu z nich zmuszano do wykopania własnych mogił. Zabijano ich strzałem w tył głowy – metodą charakterystyczną dla niemieckich egzekucji z tamtego okresu. Po dokonaniu zbrodni ciała wrzucano do dołów i zasypywano ziemią.

            Podobne egzekucje Niemcy przeprowadzali w innych częściach Wielkopolski. W Lesie Bytyńskim, na pograniczu obecnej gminy Kaźmierz i Duszniki, jesienią 1939 roku rozstrzelano co najmniej kilkuset Polaków – głównie przedstawicieli inteligencji, księży, urzędników i rolników z okolicznych miejscowości. Miejsce to, podobnie jak Lasy Kobylnickie, przez wiele lat było owiane milczeniem, a dziś stanowi ważny punkt pamięci narodowej w regionie. Równie tragiczna historia wiąże się z Lasami Zakrzewsko - Palędzkimi pod Poznaniem. Tam, w latach 1939–1940, Niemcy dokonywali masowych egzekucji Polaków przywożonych m.in. z Fortu VII. Szacuje się, że życie straciło tam ponad tysiąc osób – niektóre źródła podają nawet do 4500 ofiar – w tym nauczyciele, lekarze, księża i społecznicy z całej Wielkopolski. Po wojnie w miejscu egzekucji wzniesiono pomnik i cmentarz ofiar hitlerowskiego terroru.

            Wszystkie te miejsca – Kobylniki, Bytyń, Zakrzewo i Palędzie – łączy wspólna historia niemieckiego planu eksterminacji polskich elit, znanego jako Akcja Tannenberg, której celem było zniszczenie warstwy przywódczej narodu polskiego już w pierwszych miesiącach okupacji.

             

            Dziś, po latach, Lasy Kobylnickie są miejscem pamięci i modlitwy. Każdego roku gromadzą się tu ludzie, by zapalić znicze, złożyć kwiaty i oddać hołd ofiarom niemieckiego terroru. Ich cierpienie i ofiara życia przypominają nam o cenie wolności i o tym, jak ważna jest pamięć o historii naszej małej ojczyzny. Niech to miejsce będzie przestrogą dla przyszłych pokoleń i symbolem naszej wdzięczności wobec tych, którzy zginęli tylko dlatego, że byli Polakami.

            Cześć ich pamięci!

            Piotr Gotowy – opiekun szamotulskiego koła WSPAK

          • Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska – POLEKO 2025

          • Uczniowie V klasy Technikum Ochrony Środowiska 16 października wybrali się na targi POLECO - najważniejsze wydarzenie branżowe w Polsce, skupiające przedstawicieli instytucji legislacyjnych, samorządów, biznesu, nauki i edukacji związanych z ochroną środowiska oraz gospodarką komunalną.

            Celem naszej wyprawy było zapoznanie się z  najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie ochrony środowiska. W tym roku po raz pierwszy pojawiła się  STREFA KAUCJI. Były to stoiska prezentujące automaty do odbioru opakowań, za które przy zakupie pobierana jest kaucja. Tradycyjnie wiele stoisk poświęconych było zagadnieniom gospodarki odpadami i recyklingu. 

            Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się maszyny i urządzenia  wykorzystywane do zbiórki, segregacji oraz przetwarzania odpadów. Wśród wystawców, poza firmami produkcyjnymi, obecne były instytucje działające na rzecz ochrony środowiska.

            Targom POLEKO towarzyszyły liczne konferencje tematyczne, dotyczące m.in. kompleksowego podejścia do wyzwań klimatycznych oraz edukacji ekologicznej jako inwestycji w przyszłość. Bezpośredni kontakt z firmami działającymi w branży ochrony środowiska uświadomił nam jak ważny jest postęp w tej dziedzinie.

            Katarzyna Jakubowska
            Iwona Witkowska

          • 🌿 Projekt „Szkoła Wodorowa” edycja 2025 – 2027

          • W dniu 10 października 2025 r. Pan Marszałek Jacek Bogusławski zainaugurował projekt „Szkoła Wodorowa” edycja 2025 – 2027. ⚗️Zespół Szkół nr 2 im. Stanisława Staszica w Szamotułach uczestniczy w tym projekcie już od 2023 roku. 🎓

            Prezes Zarządu Polskiej Izby Wodoru, prof. Michał Wieczorowski, przedstawił referat dotyczący „Perspektywy rozwoju transportu wodorowego”. 🚛💨Omawiając zagadnienia związane z transportem wodoru, Pan Profesor wskazał na realizację, do 2040 roku, Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego.Trasa ma liczyć 2500 km, umożliwiając transport do 2,7 mln ton wodoru rocznie. 🌍

            Spotkanie uświetniło również wystąpienie prof. Roberta Przekopa, Przewodniczącego Panelu Nauki Wielkopolskiej Platformy Wodorowej, który przedstawił prezentację pt. „Surowce krytyczne dla transformacji energetycznej i gospodarki wodorowej”. ⚙️W swoim wystąpieniu podkreślał, jak bardzo gospodarka Unii Europejskiej zależy od surowców naturalnych z krajów trzecich.Z Demokratycznej Republiki Konga pochodzi 63 % światowej produkcji kobaltu (stosowanego w bateriach), natomiast 97 % zapotrzebowania UE na magnez pochodzi z Chin, a 98 % dostaw boranów dla Wspólnoty Europejskiej z Turcji. 🌐

            Ostatni referat dotyczył strategii wodorowej Grupy ORLEN do 2030 roku. 🏭Został wygłoszony przez Pana Ryszarda Książek, który zajmuje się nowymi technologiami związanymi z produkcją wodoru.Grupa ORLEN realizuje program dla studentów i absolwentów, którzy wiążą swoją przyszłość z obszarem wodoru.Akademia H₂ to inicjatywa edukacyjna ORLEN, której celem jest promowanie i rozwijanie młodych talentów. 🎓✨

            ✍️ Katarzyna Renn

          • 🤝 Rozmawiać zamiast się kłócić – klasa 3 HB na Tygodniu Mediacji

          • 17 października 2025 roku uczniowie klasy 3 HB wzięli udział w wydarzeniu zorganizowanym w ramach Tygodnia Mediacji, które odbyło się w Zespole Szkół nr 3 w Szamotułach. Spotkanie skierowane było do uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych z terenu objętego właściwością Sądu Rejonowego w Szamotułach. Celem wydarzenia było promowanie idei dialogu, porozumienia i rozwiązywania konfliktów bez przemocy – zarówno w szkole, jak i w codziennym życiu.

            💬 Mediacja zamiast kłótni

            W programie znalazły się liczne warsztaty i prelekcje, prowadzone przez mediatorów rówieśniczych i sądowych, którzy w przystępny sposób opowiadali o tym, jak ważna jest rozmowa, umiejętność słuchania i szukanie kompromisu. Uczniowie mieli okazję wysłuchać także świadectw młodzieży i nauczycieli ze szkół, w których funkcjonuje już Mediacja Rówieśnicza. Opowiadali oni o tym, jak mediacja pomaga rozwiązywać spory w sposób kulturalny i bez eskalacji emocji, a także jak buduje atmosferę zaufania w środowisku szkolnym.

            🎨 Konkurs i symulacje mediacji

            Podczas wydarzenia odbyło się podsumowanie konkursu plastycznego promującego ideę mediacji. Wręczenie nagród laureatom poprzedziły występy i symulacje mediacji rówieśniczych, które w interesujący sposób pokazały, jak w praktyce wygląda proces dojścia do porozumienia między stronami konfliktu. Dzięki takiemu doświadczeniu uczestnicy mogli przekonać się, że mediacja to nie tylko teoria, ale również skuteczne narzędzie pracy nad relacjami i empatią.

            🧠 Mediacja jako umiejętność przyszłości

            Na zakończenie wydarzenia odbyła się prelekcja przedstawiciela Regionalnego Ośrodka Profilaktyki Społecznej w Poznaniu, który przedstawił ofertę kursów dla uczniów i nauczycieli chcących zostać mediatorami rówieśniczymi. To doskonała okazja, aby młodzież zdobyła nowe kompetencje społeczne i komunikacyjne, tak cenne w życiu osobistym i zawodowym.

            Piotr Gotowy

          • ✨ Berlin – lekcja historii i nowoczesności 🏛️🌆

          • 16 października 2025 roku uczniowie z klas 1Br, 2Br, 2KG, 3B, 3HB, 3Gb, 3Kb, 3TO, 4B, 4G, 4HB oraz 4KR wyruszyli w pełną wrażeń podróż do stolicy Niemiec – Berlina.
            Jednego dnia poznali historię, kulturę i nowoczesne oblicze miasta, które z ruin wojny odrodziło się jako symbol jedności i rozwoju. Była to nie tylko wycieczka, ale żywa lekcja historii, geografii i języka niemieckiego, której długo nikt nie zapomni! 🌆✨

            🏛️ Reichstag – serce niemieckiej demokracji

            Pierwszym punktem programu był Reichstag, czyli siedziba niemieckiego parlamentu – Bundestagu. Uczniowie mieli okazję zobaczyć imponujący gmach, którego historia sięga końca XIX wieku. To właśnie tutaj 27 lutego 1933 roku wybuchł słynny pożar, który stał się punktem zwrotnym w historii Niemiec i początkiem dyktatury Hitlera. Największe wrażenie zrobiła na wszystkich szklana kopuła ważąca ponad 1200 ton, zaprojektowana przez Normana Fostera. Wchodząc na jej szczyt można podziwiać panoramę Berlina oraz spojrzeć z góry na salę obrad Bundestagu – symbol przejrzystości władzy i nowoczesnej demokracji.

            🏰 Brama Brandenburska – symbol jedności Niemiec

            Spacerem przez park Großer Tiergarten grupa dotarła do jednego z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Berlinie – Brandenburger Tor. Brama, wzniesiona w XVIII wieku jako symbol pokoju, przez lata stała się świadkiem najważniejszych wydarzeń niemieckiej historii. W czasie zimnej wojny była niedostępna – stała dokładnie na granicy między Berlinem Wschodnim a Zachodnim. Dziś, po zjednoczeniu Niemiec, symbolizuje wolność i jedność. Uczniowie mogli z bliska zobaczyć charakterystyczny rydwan zwycięstwa – Quadrigę, prowadzoną przez boginię Nike, która góruje nad bramą niczym strażniczka pokoju.

            ✡️ Pomnik Pomordowanych Żydów Europy

            Kolejnym punktem programu było wyjątkowo poruszające miejsce – Pomnik Pomordowanych Żydów Europy. To główne miejsce pamięci ofiar Holocaustu w Niemczech. Spacerując wśród 2711 betonowych bloków o różnej wysokości, uczniowie mogli poczuć symboliczny klimat ciszy, zagubienia i refleksji nad tragiczną historią II wojny światowej. Pod pomnikiem znajduje się także centrum informacyjne, gdzie zgromadzone są autentyczne świadectwa, listy i fotografie ofiar.

            🚧 Checkpoint Charlie – granica dwóch światów

            Nie sposób było pominąć legendarnego miejsca, jakim jest Checkpoint Charlie – dawny punkt kontrolny między Berlinem Wschodnim a Zachodnim. To właśnie tutaj w czasie zimnej wojny spotykały się dwa światy: kapitalistyczny Zachód i komunistyczny Wschód. Uczniowie dowiedzieli się, że przejście to służyło głównie dyplomatom i cudzoziemcom, a w jego pobliżu dochodziło do dramatycznych prób ucieczek na Zachód. Dziś na miejscu dawnego przejścia stoi symboliczna budka wartownicza oraz muzeum przypominające o losach podzielonego miasta.

            ⚔️ Topografia Terroru – lekcja historii na miejscu dawnych zbrodni

            Kolejnym punktem była Topografia Terroru – muzeum zbudowane w miejscu dawnej siedziby Gestapo i SS. To właśnie tu w latach 1933–1945 zapadały decyzje o eksterminacji ludności żydowskiej i prześladowaniu opozycji. Uczniowie mogli zobaczyć fotografie, dokumenty i relacje świadków tamtych wydarzeń. To miejsce, mimo że trudne emocjonalnie, pozwoliło zrozumieć skalę zbrodni II wojny światowej i znaczenie odpowiedzialności historycznej.

            🏙️ Plac Poczdamski i Panoramapunkt – Berlin nowoczesny

            Po historycznej części przyszedł czas na poznanie nowoczesnego oblicza stolicy Niemiec.
            Na Placu Poczdamskim (Potsdamer Platz) uczniowie zobaczyli fragmenty dawnego Muru Berlińskiego oraz odwiedzili Panoramapunkt – wieżowiec z najszybszą windą w Europie!
            W zaledwie 20 sekund uczestnicy wjechali na wysokość ponad 90 metrów, skąd rozciągał się zapierający dech w piersiach widok na centrum Berlina.

            🛍️ Mall of Berlin – czas wolny i relaks

            Na zakończenie wycieczki uczestnicy mieli chwilę wytchnienia w nowoczesnym centrum handlowym Mall of Berlin, mieszczącym się przy Leipziger Platz. Jest to miejsce nieopodal Bundesratu, czyli izby wyższej niemieckiego parlamentu. Był to czas na zakupy, pamiątki oraz skorzystanie z bogatej oferty gastronomicznej. Uczniowie mogli odpocząć po intensywnym dniu pełnym wrażeń i wrażeń edukacyjnych.

            🕰️ Alexanderplatz – pulsujące serce Berlina

            Ostatnim punktem zwiedzania był słynny Alexanderplatz – jedno z najbardziej znanych i tętniących życiem miejsc w Berlinie. Plac stanowi symbol nowoczesnego miasta, a jednocześnie przypomina o jego przeszłości. Uczniowie zobaczyli tu Czerwony Ratusz (Rotes Rathaus) – siedzibę władz Berlina, charakterystyczny ze względu na swoją ceglano-czerwoną elewację w stylu neorenesansowym. Duże zainteresowanie wzbudził również Zegar Świata (Weltzeituhr), który pokazuje aktualny czas w różnych stolicach świata i stanowi popularne miejsce spotkań mieszkańców oraz turystów. Nie sposób było też nie zauważyć wieży telewizyjnej (Fernsehturm) – jednego z najwyższych budynków Europy, mierzącego 368 metrów. Jej srebrzysta kopuła z obrotową platformą widokową zrobiła na wszystkich ogromne wrażenie i stała się idealnym punktem do wspólnego zdjęcia.

            🎓 Edukacja przez doświadczenie

            Wycieczka do Berlina była nie tylko okazją do zwiedzania, ale także żywą lekcją historii, kultury i języka. Uczniowie mogli zobaczyć miejsca, o których uczą się na lekcjach – Reichstag, Bramę Brandenburską czy Pomnik Ofiar Holocaustu – i dzięki temu lepiej zrozumieć współczesną Europę. Wyjazd ten był szansą na lepsze poznanie niemieckiego języka i kultury w praktyce.

            Małgorzata Hoffmann – Nowak, Julita Knutowicz, Łukasz Janc, Bartosz Świst, Piotr Gotowy
            📸 Zdjęcia: B. Świst, Ł. Janc, P. Gotowy

          • Spotkanie z Bohaterem – ks. kan. kpt. Bogdanem Kończakiem, żołnierzem Armii Krajowej

          • W niezwykle ciepłej i pełnej wzruszeń atmosferze odbyło się spotkanie z 96-letnim żołnierzem Armii Krajowej, ks. kanonikiem kapitanem Bogdanem Kończakiem – uczestnikiem Powstania Warszawskiego i wieloletnim proboszczem parafii pw. Świętego Krzyża w Szamotułach.

            W spotkaniu wzięli udział: Henryk Józefowski – prezes Okręgu Wielkopolska Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, Piotr Gotowy – opiekun Wielkopolskiego Stowarzyszenia Pamięci Armii Krajowej – Koło w Szamotułach oraz członkowie szamotulskiego koła WSPAK: Patrycja Biedny, Magdalena Krupecka i Jacek Krupecki.

            Głównym celem wizyty było wręczenie ks. Bogdanowi Kończakowi pamiątkowego medalu z okazji 35-lecia Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej.
            Prezes okręgu, wraz z delegacją, złożyli księdzu wyrazy głębokiego szacunku i wdzięczności za jego odwagę, wiarę i niezłomność. Życzono mu przede wszystkim dużo zdrowia, siły oraz tej samej pogody ducha, która od lat go wyróżnia. 🌿

            Szczególne podziękowania za pomoc w organizacji uroczystości skierowano do Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi, na czele z siostrą przełożoną Elżbietą, które z ogromną serdecznością przygotowały spotkanie w domu zakonnym.

            ✝️ Wspomnienia z Powstania i drogi kapłańskiej

            Podczas spotkania ksiądz Bogdan Kończak – mimo upływu lat wciąż pełen energii i humoru – opowiadał o swoich wojennych przeżyciach i początkach drogi kapłańskiej. Wspominał czas, gdy jako młody chłopiec wziął udział w Powstaniu Warszawskim, pełniąc służbę w obronie przeciwlotniczej (OPL) na warszawskim Żoliborzu.

            Jedna z jego opowieści, zatytułowana „Zbawienne wiaderka”, szczególnie poruszyła słuchaczy. Ksiądz wspominał, jak podczas ostrzału Niemców nanosił wodę dla mieszkańców ul. Hozjusza. Gdy postawił wiadra, by się schować, tuż nad jego głową przeleciał pocisk armatni. Nie wybuchł – dzięki czemu ocalał.

            „To pochylenie się po wodę uratowało mi życie. Pocisk przeleciał pół metra nad głową i wbił się w ziemię leżąc jak baranek. Gdyby eksplodował – nie byłoby co zbierać. A ja potem z tymi samymi wiaderkami pomagałem gasić pożar kościoła św. Stanisława Kostki. Spłonął tylko dach, a obraz Matki Bożej Częstochowskiej udało się ocalić.”

            Ta opowieść, pełna emocji i wdzięczności, pokazała dramat tamtych dni, ale też niezłomną wiarę i ufność w Bożą opiekę, która towarzyszyła szacownemu księdzu przez całe życie.

            🕊️ Pamięć, wdzięczność i pokora

            Spotkanie z ks. Bogdanem Kończakiem stało się wyjątkową lekcją historii i patriotyzmu. Mimo sędziwego wieku ksiądz zachwyca pogodą ducha, ciepłem i skromnością, które inspirują zarówno młodsze, jak i starsze pokolenia.

            Na zakończenie spotkania głos zabrał prezes Henryk Józefowski, który powiedział:

            „Takie spotkania przypominają nam, że wolność nie jest dana raz na zawsze – trzeba o nią dbać, pielęgnując pamięć o bohaterach.”

            To niezwykłe wydarzenie pozostanie na długo w pamięci uczestników jako spotkanie z żywą historią, pokorą i ogromnym sercem człowieka, który walczył o wolną Polskę.

            ✍️ Piotr Gotowy
            Opiekun szamotulskiego koła WSPAK

          • 🐜 Poznajemy stawonogi 🕷️

          • Stawonogi to jedna z najliczniejszych i najbardziej zróżnicowanych grup bezkręgowców. We wtorek, 9 października, uczniowie klas I oraz III Kb i IV G/T wzięli udział w niezwykłej, żywej lekcji biologii. Gościł u nas pan Jacek Pałasiewicz wraz ze swoimi fascynującymi podopiecznymi. 🌿

            Młodzież miała możliwość bliższego poznania mieszkańców różnych zakątków świata — Ameryki Południowej, Azji, Wysp Borneo i Madagaskaru. Piękna modliszka z odnóżami chwytnymi ułożonymi jak do modlitwy 🙏, liściec przypominający kształtem i barwą liście 🍃, a także krocionogi o trudnej do zliczenia liczbie odnóży 🦶 — to tylko niektórzy z niezwykłych gości tego spotkania.

            Wśród bohaterów pojawił się również Rohatyniec Herkules 🪲 – największy gatunek chrząszczy z rodziny poświętnikowatych, który budzi respekt swoją siłą 💪, oraz straszyki, znane z tego, że składają największe jaja spośród wszystkich owadów. 🥚

            Barwne opowieści pana Jacka dostarczyły wielu ciekawych informacji o zachowaniach i zwyczajach tych zwierząt w ich naturalnym środowisku 🌎.

            Mam nadzieję, że ta nietypowa lekcja biologii na długo pozostanie w pamięci uczniów i zachęci ich do uważniejszej obserwacji przyrody oraz odkrywania jej niezwykłego bogactwa. 🌺🪶

            Arleta Danielewicz

          • Historia i emocje w sercu Poznania – wycieczka klas 3 HB i 1 Br 🏙️

          • W czwartek, 9 października, uczniowie klas 3 HB oraz 1 Br wybrali się na jednodniową wycieczkę do Poznania. 🎒 Głównym celem wyjazdu była wizyta w Muzeum Poznańskiego Czerwca 1956 roku, które w niezwykle poruszający sposób przybliża wydarzenia sprzed prawie siedemdziesięciu lat – pierwszego masowego protestu robotniczego w powojennej Polsce.

            Podczas zwiedzania największe wrażenie na młodzieży zrobiły takie eksponaty z tamtego okresu jak: tramwaj, którym poruszali się mieszkańcy Poznania w 1956 roku 🚋, przód czołgu, symbol siły władzy wobec protestujących 🪖, a także cela więzienna, pozwalająca poczuć atmosferę represji i trudnych czasów. Uczniowie z dużym zainteresowaniem słuchali opowieści w tym multimedialnym muzeum 🎧, które w ciekawy sposób przybliżały realia życia codziennego oraz dramatyczne wydarzenia tamtych dni.

            Po historycznej części wycieczki przyszedł czas na chwilę współczesnych emocji. 🎬 W jednym z poznańskich kin młodzież wraz z opiekunami obejrzała film „Obecność 4. Ostatnie namaszczenie” – mroczną i trzymającą w napięciu produkcję, która dostarczyła wielu wrażeń i była ciekawym kontrastem wobec porannych refleksji historycznych. 😱

            W dobrych humorach, pełni wrażeń i nowych doświadczeń 😊 uczestnicy wycieczki wrócili do Szamotuł, już planując kolejne wspólne wyjazdy. 🚆✨

            Małgorzata Hoffmann – Nowak
            Cyprian Kamiński
            Piotr Gotowy

          • Szkolenie „Współpraca rolników” 🤝🌾

          • We wrześniu uczniowie klasy V Technikum Rolniczego uczestniczyli w spotkaniu szkoleniowym na temat „Współpraca rolników”, organizowanym przez WODR Poznań – Powiatowy Zespół Doradczy w Szamotułach. 🧑‍🌾

            Sala konferencyjna pałacu w Gałowie zgromadziła rolników i przedsiębiorców zainteresowanych tą tematyką. Prelegent, pan Paweł Kopaniarz, przedstawił przesłanki do tworzenia wspólnych działań jako szansę na podniesienie efektywności gospodarstw. Wśród korzyści wymienił m.in.:
            ✅ tworzenie dużych partii towaru,
            ✅ zapewnienie ciągłości dostaw,
            ✅ możliwość realizacji dużych kontraktów,
            ✅ uzyskanie korzystniejszych cen za sprzedane produkty,
            ✅ eliminację „pośredników”,
            ✅ tańszy zakup środków produkcji,
            ✅ dostosowanie produkcji do potrzeb rynku.

            Takie rozwiązania mają pozwolić rolnikom osiągać wyższe dochody. 📈

            Przedstawiono również formy prawne współpracy określone w „Ustawie o grupach producentów rolnych”: rolnicze zrzeszenia branżowe, stowarzyszenia, spółdzielnie oraz spółki kapitałowe. Omówiono etapy uzyskania statusu grupy producentów rolnych lub organizacji producentów, a także możliwości uzyskania wsparcia w ramach różnych interwencji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej. 🧩💼

            Dla uczniów klasy V TR to istotne informacje – w niedalekiej przyszłości to oni będą poszukiwać różnych sposobów efektywnego gospodarowania. Możliwe, że organizacje producentów staną się jednym z kluczowych narzędzi, z których skorzystają. 🌱

            Aleksandra Sadek ✍️

          • Eksperyment biblioteki "Rolnika". Strefa bez telefonu w czytelni

          • Chcesz się wyciszyć? Poczytać w spokoju? A może po prostu odpocząć? Jeśli tak, eksperyment biblioteki szkolnej jest właśnie dla Ciebie!

            Zauważając problemy związane z uzależnieniem młodzieży od telefonów, biblioteka szkolna stara się reagować. Prócz akcji czytelniczych i promocji gier planszowych, jako alternatyw dla szeroko rozumianych mediów społecznościowych, postanowiliśmy przeprowadzić pewien eksperyment!

            Począwszy od 8 października, w każdą środę na dużej przerwie, w czytelni obowiązywać będzie strefa bez telefonu. Uczniowie, którzy chcą się wyciszyć, poczytać w spokoju, pograć w planszówki (dostępne w bibliotece) lub po prostu spędzić dużą przerwę w miejscu przyjaznym, z dala od zgiełku i hałasu, będą mogli na 20 minut zapomnieć o cyfrowym świecie. Obowiązuje jedna zasada - podczas przerwy telefony są wyłączone!

            Mamy nadzieję, że nasz eksperyment dowiedzie, iż "rozłąka" z telefonem - choćby tylko na nieco ponad kwadrans - może przynieść naprawdę wiele korzyści. Kto wie... może stanie się pretekstem do podjęcia ciekawych, kreatywnych działań?

            #BibliotekaRolnika

          • 🌱🐞 Warsztaty na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu

          • 📅 23 września młodzież z klas 3TO3R uczestniczyła w zajęciach zorganizowanych przez pracowników naukowych Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

            👩‍🌾 Uczniowie technikum rolniczego poznali podstawowe informacje dotyczące wymagań siedliskowych roślin uprawnych, czynników wpływających na plon oraz agrofagów występujących w naszym kraju. Warsztaty realizowano w ramach tematu: „Odpowiednie siedlisko – strefa komfortu roślin uprawnych”.

            🌍 Z kolei młodzież z technikum ochrony środowiska pracowała nad tematem: „Owady w środowisku – przyjaciele i wrogowie”.
            Uczniowie dowiedzieli się, jaką rolę pełnią owady w środowisku przyrodniczym i w gospodarce człowieka, a także uświadomili sobie ogromną różnorodność tej najliczniejszej grupy organizmów na Ziemi.

            🔬 Zajęcia odbywały się z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu badawczego, którym dysponuje kadra naukowa uczelni. Uczniowie zapoznali się z profesjonalnymi metodami pracy entomologów i genetyków. Dodatkową atrakcją była wizyta w laboratorium, gdzie zobaczyli m.in. przygotowane przez studentów hodowle in vitro.

            🦋 Podczas zajęć terenowych uczniowie korzystali z tzw. fartucha entomologicznego, dzięki któremu mogli obserwować owady żyjące w okolicach Biocentrum. Metoda ta – w pełni nieinwazyjna – pozwala naukowcom dokładnie poznać mieszkańców naszych rodzimych ekosystemów.

            💡 Niekonwencjonalny sposób prowadzenia warsztatów w ciekawy sposób utrwalił i poszerzył wiedzę zdobywaną w szkole, pokazując praktyczne zastosowania teorii.

            ✍️ Katarzyna Zielewicz, Renata Bednarczyk, Aleksandra Sadek

          • "Rolnik" z wizytą w Krakowie

          • W dniach 17-19 września odbyła się wycieczka do Krakowa, w której udział wzięły uczniowie z klas 4B LO, 3 i 5 technikum.

            Pierwszym przystankiem było zwiedzanie Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau - najlepiej zachowanego kompleksu obozowego w Europie. Była to trudna, ale ważna lekcja historii.

            Drugiego dnia klasy wraz z opiekunami wybrały się na zwiedzanie Krakowa z przewodniczką. Odwiedziły takie miejsca jak Katedra Wawelska z Dzwonem Zygmunta czy Sukiennice.

            Trzeciego dnia przyszedł czas na zabawę! Dawkę wrażeń dostarczyła Energylandia w Zatorze, gdzie znajduje się druga najwyższa i najszybsza kolejka typu rollercoster w Europie.

            To była wycieczka pełna niezapomnianych wrażeń.

            Opiekunowie wycieczki: Aleksandra Adamczak, Magdalena Wilska, Joanna Przygocka

    • Kontakty

      • Zespół Szkół nr 2 im. Stanisława Staszica w Szamotułach, ul. Szczuczyńska 3
      • tel. (+48) 61-29-21-559
      • ul. Szczuczyńska 3
        64-500 Szamotuły
        Poland
      • Dyrektor: Arkadiusz Majer
      • Wicedyrektorzy: Anna Kaczmarek, Łukasz Janc
      • Kierownik szkolenia praktycznego: Katarzyna Zielewicz
      • NIP: 787-10-30-195
      • REGON: 000100078
      • Kontakt z administratorem strony: piotr.gotowy@zsnr2-szamotuly.pl
    • Logowanie